2 MEI 2002. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 30 mei 1994 tot regeling van de toegang tot de informatiegegevens en van het gebruik van het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen in hoofde van de Vlaamse Landmaatschappij

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Bij koninklijk besluit van 30 mei 1994 tot regeling van de toegang tot de informatiegegevens en van het gebruik van het identificatienummer van het Rijksregister van de natuurlijke personen in hoofde van de Vlaamse Landmaatschappij (1), werd aan de Vlaamse Landmaatschappij toegang tot het Rijksregister van de natuurlijke personen en gebruik van het identificatienummer hiervan verleend voor het vervullen van de volgende taken :

  1. de ruilverkaveling van landeigendommen in uitvoering van de wet van 22 juli 1970, aangevuld door de wet van 11 augustus 1978 met bijzondere bepalingen eigen aan het Vlaams Gewest, en het koninklijk besluit van 30 maart 1971;

  2. de bescherming van het leefmilieu tegen de verontreiniging door meststoffen in uitvoering van het decreet van 23 januari 1991.

    Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben het aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe het voornoemd koninklijk besluit van 30 mei 1994 te wijzigen om aan de Vlaamse Landmaatschappij toegang tot de informatiegegevens en gebruik van het identificatienummer van het Rijksregister te verlenen voor het vervullen van de taken in verband met de natuurinrichtingsprojecten in uitvoering van het decreet van het Vlaams Parlement van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (2).

    De rechtsgrond van het besluit wordt gevormd door de artikelen 5, eerste lid, en 8, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

    Artikel 47, § 3, eerste lid, van het voornoemde decreet van 21 oktober 1997 bepaalt dat de Vlaamse Landmaatschappij betrokken wordt bij de uitvoering van een natuurinrichtingsproject. Met natuurinrichtingsprojecten worden maatregelen en inrichtingswerkzaamheden beoogd die gericht zijn op een optimale inrichting van een gebied met het oog op het behoud, het herstel en de ontwikkeling van natuur en natuurlijk milieu. De gemiddelde oppervlakte van een natuurinrichtingsproject bedraagt 300 ha. Er zullen acht projecten per jaar worden opgestart met een gemiddelde duur van vier jaar en waarbij gemiddeld 900 belanghebbenden zijn betrokken.

    In uitvoering van artikel 47, § 3, tweede lid, van het voornoemde decreet van 21 oktober 1997, werden de nadere uitvoeringsmodaliteiten van dit decreet door de Vlaamse regering geregeld bij haar besluit van 23 juli 1998 tot vaststelling van nadere regels ter uitvoering van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (3).

    De Vlaamse Landmaatschappij wordt door het voornoemde besluit van 23 juli 1998 belast met de volgende taken bij natuurinrichting :

    - bijstand aan het projectcomité voor het opmaken van de nominatieve lijst van belanghebbenden (artikelen 24 en 28);

    - bijstand aan het projectcomité voor het opmaken van een projectuitvoeringsplan (artikel 30) met bijbehorende plannen en lijsten (artikel 31). Het bedoelde projectuitvoeringsplan omvat inventarisatie-plannen, technische plannen, een visieplan en een financieringsplan. Wanneer het natuurinrichtinsproject maatregelen omvat zoals kavelruil, aanpassing van wegen of het wegenpatroon, opleggen van tijdelijke erfdienstbaarheden, waterhuishoudingswerken of grondwerken met invloed op de bedrijfsvoering van de belanghebbenden, zijn er bijkomende plannen en lijsten vereist. Zo wordt er een plan opgesteld met de situatie na de uitvoering van de natuurinrichtingsmaatregelen en een classificatieplan. Daarnaast wordt er een lijst opgesteld met per eigenaar, per vruchtgebruiker of per gebruiker, de vroegere percelen en de nieuwe percelen alsook een lijst met een financiële afrekening per eigenaar en een lijst met de regeling van het gebruik van de nieuwe percelen.

    Om het natuurinrichtingsproject efficiënt te kunnen uitvoeren, vraagt de Vlaamse Landmaatschappij voor bepaalde taken te beschikken over correcte informatie met betrekking tot de identiteit, geboorteplaats en -datum, geslacht, nationaliteit, hoofdverblijfplaats, gebeurlijk overlijden, beroep en burgerlijke staat van de eigenaars, vruchtgebruikers en gebruikers.

    De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft op 8 februari 2001 over het ontworpen koninklijk besluit een gunstig advies uitgebracht, onder voorbehoud van de opmerkingen betreffende de toegang tot :

    - de informatiegegevens inzake de nationaliteit;

    - de opeenvolgende wijzigingen van alle informatiegegevens.

    Derhalve wordt voor de natuurinrichtingsprojecten in het koninklijk besluit toegang verleend tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1° tot 3° en 5° tot 9°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

    Die gegevens worden gebruikt bij het opstellen van de lijsten die per eigenaar, vruchtgebruiker of per gebruiker de nieuwe en vroegere percelen aangeven, alsook bij het opstellen van de lijsten die de financiële afrekening en de regeling van het gebruik bepalen (artikel 31, § 2, eerste lid, 3°, 4° en 5°, van het besluit van 23 juli 1998).

    Bovendien worden de betrokkenen tijdens het natuurinrichtingsproject regelmatig aangeschreven (artikel 28 : vragen van inlichtingen over gebruikers; artikel 31 : oproepen van belanghebbenden om gehoord te worden; artikel 32 : raadplegen van belanghebbenden met betrekking tot de regeling van het gebruik). Hierbij is het noodzakelijk dat de betrokken personen correct worden geïdentificeerd en dat de Vlaamse Landmaatschappij beschikt over de juiste adressen. Hierdoor wordt vermeden dat de verzonden brieven niet of laattijdig ontvangen worden ofwel toekomen bij de verkeerde personen. Het opzoeken van de juiste adressen of personen gaat gepaard met grote moeite en kosten. Indien hierdoor de opgelegde termijnen niet gerespecteerd worden, kan dit de rechtszekerheid van de betrokkenen hypothekeren.

    De toegang tot het informatiegegeven betreffende het beroep, bedoeld in artikel 3, eerste lid, 7°, is eveneens noodzakelijk. Met betrekking tot de regeling van het gebruik namelijk, de regeling van de pacht, is het van groot belang dat de Vlaamse Landmaatschappij weet wie landbouwer is. Daarnaast moet met het oog op de waterhuishoudingswerken en de grondwerken die een invloed op de bedrijfsvoering hebben, nagegaan worden welke bedrijven er binnen het natuurinrichtingsproject liggen (artikel 31, § 2, eerste lid, van het besluit van 23 juli 1998).

    Ook de toegang tot de gegevens, bedoeld in artikel 3, eerste lid, 8° en 9°, betreffende de burgerlijke staat en de samenstelling van het gezin zijn noodzakelijk. Bij het overlijden van de betrokkene kunnen deze gegevens een belangrijke aanwijzing geven over de vermoedelijke erfgenamen die de nieuwe belanghebbenden worden.

    De toegang tot de gegevens van het Rijksregister zal waarborgen dat elke betrokkene in de natuurinrichting over zijn belangen behoorlijk wordt ingelicht en zal de natuurinrichting op een meer efficiënte manier helpen verlopen.

    Wat de opeenvolgende wijzigingen van de informatiegegevens, bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983 betreft, merkt de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in haar advies van 8 februari 2001 op, dat de toegang tot de opeenvolgende wijzigingen van de informatiegegevens niet in het oorspronkelijk koninklijk besluit van 30 mei 1994, noch in het thans aan de Commissie voorgelegde ontwerp wordt geregeld. Daarom vraagt zij dat deze kwestie geregeld zou worden of dat een termijn waarbinnen men terug kan gaan in de tijd in de opeenvolgende wijzigingen van de informatiegegevens, tenminste vastgesteld zou worden.

    Bij navraag blijkt dat de toegang tot de opeenvolgende wijzigingen niet noodzakelijk is voor de doeleinden van de natuurinrichtingsprojecten en evenmin voor die bepaald in artikel 1, tweede lid, 1°, van het in de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT