8 FEBRUARI 2011. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van het Gewestelijk Expresnet en gelegen op het grondgebied van de gemeente Watermaal-Bosvoorde van algemeen nut wordt verklaard

ALBERT II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op de wet van 22 maart 2002 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de federale Staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarig investeringsplan 2001-2012 van de NMBS;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Gelet op het koninklijk besluit van 26 januari 2010 waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van het Gewestelijk Expresnet en gelegen op het grondgebied van de gemeente Watermaal-Bosvoorde van algemeen nut wordt verklaard;

Overwegende dat de mobiliteit in en rond Brussel een groot probleem vormt dat dringend opgelost moet worden en dat, hoewel de middelen en de aanpak om dit probleem op te lossen veelvoudig kunnen zijn, de verbetering van het netwerk voor openbaar vervoer hiervoor één van de belangrijkste oplossingen is;

Overwegende dat in dit kader de verwezenlijking van het Gewestelijk Expresnet (GEN), waarvan het op 4 sporen brengen van de spoorlijnen in en rond Brussel deel uitmaakt, ontegensprekelijk een belangrijke oplossing is, zodat het onontbeerlijk is dit zo snel mogelijk te realiseren om op korte termijn een totale verstikking van Brussel en zijn agglomeratie te vermijden;

Overwegende dat de realisatie van dit project omvangrijke werken aan de spoorweginfrastructuur vereist, dat deze werken beogen de realisatie van de hierboven vermelde doelstellingen mogelijk te maken en dat ze aldus van algemeen nut zijn;

Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunning betreffende het op 4 sporen brengen van de lijn 161, die Namen en Brussel verbindt, op het grondgebied van de gemeente Watermaal-Bosvoorde door de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan Infrabel werd afgeleverd op 13 november 2008, dat deze vergunning werd afgeleverd na onderzoek van verschillende alternatieven met het oog op...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT