13 DECEMBER 2001. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot uitvoering van het decreet van 19 juli 2001 betreffende de sociale hulpverlening aan de gedetineerden met het oog op hun sociale reïntegratie

De Regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het decreet van 19 juli 2001 betreffende de sociale hulpverlening aan de gedetineerden met het oog op hun sociale reïntegratie;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 20 november 2001;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 22 november 2001;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid die gemotiveerd wordt door de bepaling van artikel 17 van het bovenvermelde decreet van 19 juli 2001 volgens welke dat decreet in werking moet treden op 1 januari 2002; overwegende dat het dus noodzakelijk is dat het besluit tot uitvoering van sommige bepalingen van dat decreet, inzonderheid de bepalingen betreffende de subsidiëring, eveneens op deze datum in werking treedt; dat het eveneens noodzakelijk is dat het voornoemd uitvoeringsbesluit bekendgemaakt wordt in het Belgisch Staatsblad vanaf december 2001 zodat de betrokken personen zo spoedig mogelijk kennis kunnen nemen van de bepalingen die hen betreffen en maatregelen kunnen treffen die het hen mogelijk maken om deze bepalingen na te leven vanaf 1 januari 2002;

Gelet op het advies 32.600/4 van de Raad van State, gegeven op 29 november 2001, met toepassing van artikel 84, lid 1, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van de Minister van Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid;

Gelet op de beraadslaging van de Regering van 13 december 2001,

Besluit :

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit besluit regelt een aangelegenheid bedoeld in artikel 128, § 1, van de Grondwet.

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :

  1. decreet : het decreet van 19 juli 2001 betreffende de sociale hulpverlening aan de gedetineerden met het oog op hun sociale reïntegratie;

  2. Minister : de Minister tot wiens bevoegdheid de sociale hulpverlening aan de gedetineerden met het oog op hun sociale reïntegratie behoort;

  3. administratie : de dienst van het Ministerie van de Franse Gemeenschap belast met de sociale hulpverlening aan de gedetineerden met het oog op hun sociale reïntegratie;

  4. dienst : de dienst voor sociale hulpverlening aan de gedetineerden met het oog op hun sociale reïntegratie;

  5. inrichting : de strafinrichting of de inrichting voor bescherming van de maatschappij;

  6. Commissie : de adviescommissie voor hulpverlening aan gedetineerden.

    HOOFDSTUK II. - Erkenningsprocedure

    Afdeling 1. - Verlening en vernieuwing van de erkenning

    Art. 3. § 1. De aanvraag om erkenning wordt, bij een ter post aangetekende brief, bij de administratie ingediend. Een afschrift ervan wordt aan de Minister gericht.

    Het dossier van de aanvraag om erkenning bevat :

  7. een nota die omstandig de behoeften die in het arrondissement zijn vastgesteld, vastlegt, rekening houdende met de bestaande structuren, het belang van de gevangenisbewoners, de initiatieven vanwege de plaatselijke administratieve en gerechtelijke machten en de samenwerking met de instellingen die de gedetineerden en hun familieleden kunnen helpen;

  8. een nota die omstandig de behoefte van de dienst, zijn doelstellingen, de aard van de voorgestelde hulp, de te ontwikkelen samenwerking met de instellingen die kunnen meewerken om de gedetineerden en hun familieleden te helpen, alsmede de planning van de actie met het oog op haar uitvoering, vastlegt;

  9. de statuten van de inrichtende macht;

  10. de beschrijving van de taken van de dienst en de modaliteiten volgens welke hij voor de supervisie van het personeel en de evaluatie van zijn actie zorgt;

  11. de samenstelling van de bestuursorganen;

  12. de identiteit van de persoon die de dienst vertegenwoordigt alsmede haar adres;

  13. het adres van de dienst;

  14. de naam, bekwaamheidsbewijzen, diploma's en ambten van de personeelsleden;

  15. een afschrift van de arbeidsovereenkomsten gesloten met de personeelsleden en van de afspraken gesloten met de vrijwilligers;

  16. de vermelding van het gerechtelijk arrondissement verbonden met de dienst alsmede de inrichting(en) in het arrondissement gevestigd;

  17. de vermelding van andere eventuele bronnen voor de subsidiëring van de dienst;

  18. de openingsdagen en -uren van de dienst;

  19. het huishoudelijk reglement.

    § 2. In geval van aanvraag om vernieuwing, voegt de dienst eveneens een nota toe, tot vaststelling van de evolutie van de veranderingen overkomen in het arrondissement gedurende de laatste erkenningsperiode.

    Art. 4. Binnen de tien dagen van de ontvangst van de aanvraag, stuurt de administratie een ontvangstbewijs naar de dienst.

    De administratie kijkt na of de aanvraag volledig is en eist, indien nodig, de ontbrekende stukken of informatie.

    Wanneer het dossier volledig is, stuurt zij een brief naar de dienst waarin ze hem ervan op de hoogte brengt.

    Art. 5. Binnen de twee maanden van het opsturen van de brief bedoeld in artikel 4, draagt de administratie het dossier over, samen met haar advies, aan de Commissie.

    De Commissie draagt haar advies over aan de Minister binnen de twee maanden van de ontvangst van het dossier.

    Art. 6. De Minister beslist over de aanvraag om erkenning binnen de twee maanden van de ontvangst van het advies van de Commissie.

    De beslissing wordt aan de dienst bekendgemaakt bij ter post aangetekende brief.

    Art. 7. De vernieuwing van de erkenning moet minstens zes weken vóór het einde van de lopende erkenning worden aangevraagd.

    De artikelen 3 tot 6 zijn...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT