Huishoudelijk reglement van het college van de ombudsmannen voor de pensioenen, de 22 avril 2024

1. Definities Artikel 1. 2. Basisprincipes voor de behandeling van de klachten Artikel 2 Dit reglement legt de regels vast voor de behandeling van de klachten, ingediend bij de Ombudsmannen. Artikel 3 De Ombudsmannen maken over, in het kader van hun opdracht als tussenpersoon tussen de burger en de Administratie: - de vragen waarvoor zij onbevoegd zijn, naar de in die materie bevoegde Ombudsman indien deze bestaat, zoniet naar de bevoegde administratie; - de vragen om hetzij algemene hetzij specifieke inlichtingen inzake pensioenen, naar de betrokken pensioendienst; - de onontvankelijke klachten omdat zij niet het voorwerp hebben uitgemaakt van een voorafgaand contact voorzien in artikel 10 van dit reglement of omdat zij werden ingediend door een persoon die geen belanghebbende is zoals bepaald in artikel 4 van dit reglement, naar de bevoegde pensioendienst. Artikel 4 Iedere belanghebbende natuurlijke persoon of iedere mandataris die hem vertegenwoordigt, kan een klacht indienen bij de Ombudsmannen. Als de mandataris geen volmacht verkregen heeft wordt de belanghebbende uitdrukkelijk ingelicht over het verzoek dat werd ingediend en over het resultaat van het onderzoek. Artikel 5 Wanneer een klacht wordt ingediend bij de Ombudsmannen, onderzoeken deze of de activiteiten en de werking van de pensioendiensten in overeenstemming zijn met de wetten en de reglementen en met de principes van behoorlijk bestuur en de billijkheid. Artikel 6 De klachten worden ingediend in de Nederlandse, de Franse of de Duitse taal. Indien de klager of zijn mandataris geen van de drie nationale talen machtig is, gebruiken de Ombudsmannen een andere taal, eventueel met behulp van een vertaler- of een elektronisch vertaalprogramma. Artikel 7 De klachten kunnen bij de Ombudsmannen op verschillende wijzen worden ingediend: 1. schriftelijk * bij de Ombudsdienst Pensioenen, Simon Bolivarlaan 30 bus 5 te 1000 BRUSSEL; * per e-mail op het adres van de Ombudsmannen Pensioenen: klacht@ombudsmanpensioenen.be 2. mondeling * na telefonische afspraak op het nummer 02 274 19 80 (nl) of 02 274 19 90 (fr) op de zetel van de Ombudsmannen Pensioenen (zie hiervoor het adres vermeld onder 1); * na afspraak tijdens een zitdag; * op elke plaats waar de Ombudsmannen of hun personeelsleden aanwezig zijn; * telefonisch. Artikel 8 Elke klacht vermeldt duidelijk: 1. de identiteit van de belanghebbende, dit is zijn naam en voornaam, volledig adres of nationaal nummer of geboortedatum, en, indien mogelijk, een telefoonnummer of e-mail adres; 2. desgevallend de identiteit van de mandataris van de belanghebbende; 3. het voorwerp van de klacht, duidelijk...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT