Het huishoudelijk reglement voor het auditoraat, vastgesteld bij de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders, in toepassing van artikel 535 van het Gerechtelijk Wetboek, de 27 décembre 2023

Hoofdstuk 1:. Het auditoraat

Hoofdstuk 2:. De auditeurs

Hoofdstuk 3:. Behandeling

Hoofdstuk 4:. Vordering

Hoofdstuk 5:. Inwerkingtreding en overgangsbepaling Voorbeschouwing

Op 1 januari 2024 wordt het tuchtprocesrecht voor de gerechtsdeurwaarders voor de tweede maal in tien jaar tijd gevoelig hervormd.

Tuchtsancties zullen vanaf dat moment enkel kunnen opgelegd worden door een nationale tuchtraad die recht zal spreken in tuchtzaken voor zowel de gerechtsdeurwaarders als het notariaat.

Het tuchtrechtelijk onderzoek wordt van de arrondissementskamers en het directiecomité overgeheveld naar een auditoraat dat eigen zal zijn aan elke beroepsgroep.

Voor zowel de tuchtraad als het auditoraat schrijft het Gerechtelijk Wetboek voor dat een huishoudelijk reglement dient te worden vastgesteld.

Dit reglement wil regels voorschrijven die de werking van het auditoraat van de gerechtsdeurwaarder beschrijven, evenals een reeks aspecten die niet door het Gerechtelijk Wetboek geregeld worden.

Artikel 1.

Voor de toepassing van dit reglement dient te worden verstaan onder:

* Nationale Kamer: de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders van België, ingericht door artikel 555 van het Gerechtelijk Wetboek;

* Arrondissementskamer: de arrondissementskamer, ingericht door artikel 549 van het Gerechtelijk Wetboek;

* Directiecomité: het directiecomité van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders, bedoeld in artikel 555, § 4 van het Gerechtelijk Wetboek;

* Raad van de arrondissementskamer: de raad van de arrondissementskamer, ingericht door artikel 549, § 2 van het Gerechtelijk Wetboek;

* Betrokkene: het lid van de Nationale Kamer aan wie een bepaald feit ten laste wordt gelegd, of de gerechtsdeurwaardersvennootschap zoals bedoeld in artikel 58 van de deontologische code.

HOOFDSTUK 1:. HET AUDITORAAT Artikel 2. Samenstelling

Het auditoraat van de Nationale Kamer, hierna "het auditoraat", bestaat uit een Nederlandstalige en een Franstalige afdeling, elk bestaande uit drie auditeurs. Zijn zetel is gevestigd in het administratief arrondissement Brussel.

Artikel 3. Ondersteuning

§ 1. Het auditoraat wordt ondersteund door een secretariaat dat binnen de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders wordt georganiseerd, en door haar wordt gefinancierd.

§ 2. Voor de juridische omkadering van zijn opdrachten wordt het auditoraat ondersteund door de juridische dienst van de Nationale Kamer.

Artikel 4. Archief

Het archief van het auditoraat wordt op elektronische wijze bijgehouden en beheerd door het secretariaat.

De auditeurs en het secretariaat van het auditoraat hebben er toegang toe.

Artikel 5. Bevoegdheid

Het auditoraat is bevoegd om klachten van derden of leden van de beroepsgroep te behandelen, of schriftelijke aangiften van de procureur des Konings, de verslaggever van de raad van de arrondissementskamer of de verslaggever bij het directiecomité.

HOOFDSTUK 2. DE AUDITEURS Artikel 6. Principe

§ 1. De auditeurs worden verkozen door de algemene vergadering. Binnen een afdeling komen de auditeurs uit verschillende gerechtelijke arrondissementen.

Per afdeling wordt een reserve aangelegd van maximaal drie leden die aan dezelfde voorwaarden voldoen als de auditeurs. Binnen de reserve dienen de leden uit verschillende gerechtelijke arrondissementen te komen. Zij worden gerangschikt in functie van het aantal verkregen stemmen.

§ 2. De vergoeding van de auditeurs wordt goedgekeurd door de algemene vergadering op voorstel van het directiecomité.

Alle kosten verbonden met de werking van het auditoraat worden gedragen door de Nationale Kamer.

Artikel 7. Continuïteit/Vervanging

Indien een auditeur in de loop van zijn mandaat geconfronteerd wordt met een onverenigbaarheid, een definitief belet of hij wil ontslag nemen uit zijn functie, licht hij onverwijld het secretariaat van het auditoraat hierover in.

Hij wordt voor de resterende looptijd van het mandaat vervangen door het hoogst gerangschikte lid uit de reserve, rekening houdende met de gemeenrechtelijke onverenigbaarheden en het feit dat de drie...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT