Het huishoudelijk reglement van de Commissie voor nucleaire voorzieningen opgericht bij artikel 3 van de wet van 12 juli 2022 tot versterking van het kader dat van toepassing is op de voorzieningen aangelegd voor de ontmanteling van de kerncentrales., de 21 mars 2024

Huishoudelijk reglement Commissie voor nucleaire voorzieningen Definities § 1. Voor dit huishoudelijk reglement zijn de definities bedoeld in artikel 2 van de wet van 12 juli 2022 tot versterking van het kader dat van toepassing is op de voorzieningen aangelegd voor de ontmanteling van de kerncentrales en voor het beheer van verbruikte splijtstof en tot gedeeltelijke opheffing en wijziging van de wet van 11 april 2003 betreffende de voorzieningen aangelegd voor de ontmanteling van de kerncentrales en voor het beheer van splijtstoffen bestraald in deze kerncentrales van toepassing, evenals de definities opgenomen in de uitvoeringsbesluiten genomen krachtens artikel 9, eerste lid, en artikel 10, tweede lid, van diezelfde wet. Algemeen § 2. De Commissie voor nucleaire voorzieningen is belast met het toezicht op de voorzieningen voor de ontmanteling van de kerncentrales en voor het beheer van de gebruikte brandstof in deze centrales. Zij oefent haar bevoegdheden uit overeenkomstig de bepalingen van de wet van 12 juli 2022, de uitvoeringsbesluiten daarvan en dit huishoudelijk reglement. § 3. De Commissie voor nucleaire voorzieningen, bestaat uit de volgende leden: 1° de stemgerechtigde leden: a) de vaste leden en hun plaatsvervangers, zoals aangeduid in artikel 4, § 1, eerste en tweede lid, van de wet van 12 juli 2022; b) de benoemde leden aangeduid in artikel 4, § 1, derde lid, van de wet van 12 juli 2022; en 2° de raadgevende leden: a) de leden met raadgevende stem en hun afgevaardigden aangeduid in artikel 4, § 2, eerste lid, van de wet van 12 juli 2022. De Commissie voor nucleaire voorzieningen wordt bijgestaan door haar vast secretariaat. § 4. Bij de goedkeuring van dit reglement en vervolgens bij een eerste deelname aan een vergadering van de Commissie voor nucleaire voorzieningen volgend op een aanstelling of benoeming als lid ondertekent de betrokken persoon een verklaring op erewoord waarin hij zich ertoe verbindt dit reglement na te leven. Zetel § 5. De Commissie voor nucleaire voorzieningen heeft haar zetel op het door haar gekozen adres, zoals geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen. § 6. De Commissie voor nucleaire voorzieningen is een administratieve openbare instelling, zoals gedefinieerd in artikel 2, eerste lid, 3°, van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de federale Staat. Dagorde, vergadering, deelname § 7. Plaats van vergadering - De vergaderingen van de Commissie voor nucleaire voorzieningen vinden plaats op haar zetel. Bij beslissing van de voorzitter kunnen de activiteiten bij uitzondering elders of via interactief communicatiesysteem plaatsvinden. De deelname van één of meerdere leden aan een vergadering kan ook steeds via een interactief communicatiesysteem plaatsvinden. § 8. De voorkeur wordt gegeven aan vergaderingen waarop de leden fysiek aanwezig zijn. Er wordt gewenst dat de leden minstens voor de helft van de vergaderingen fysiek aanwezig zijn. § 9. Moment van vergadering - De Commissie voor nucleaire voorzieningen komt zo vaak bijeen als haar missie vereist, en dit ten minste acht keer per jaar. De voorzitter bepaalt, in samenspraak met de leden, de momenten waarop de Commissie voor nucleaire voorzieningen samenkomt. § 10. Dagorde - De voorzitter stelt de agenda vast. De agenda van elke vergadering wordt door het secretariaat gedeeld met de leden, dit ten laatste drie werkdagen voorafgaand aan de vergadering. De uitnodiging bevat ten minste de dagorde, datum, uur en de plaats van bijeenkomst. § 11. Alle stukken nodig ter analyse en bespreking van de agendapunten dienen te worden overgemaakt aan de leden en hun plaatsvervangers ten laatste drie werkdagen voorafgaand aan de vergadering. Indien de stukken het toelaten, kunnen deze elektronisch ter beschikking gesteld worden. § 12. Tot 48 uur voor de aanvang van een vergadering kan elk lid of zijn plaatsvervanger de agendering van een bijkomend onderwerp vragen aan de voorzitter. De verzoeker voegt hierbij alle stukken die nodig zijn ter bespreking van het bijkomend onderwerp. De voorzitter oordeelt over de volledigheid van het verzoek en de agendering ervan. Indien de voorzitter oordeelt dat het niet opportuun is om een bijkomend onderwerp te bespreken, wordt dit onderwerp opgenomen in de dagorde van de eerstvolgende vergadering. § 13. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter te allen tijde, voorafgaand of tijdens het verloop van de vergadering, een agendapunt toevoegen. De motivering van dergelijke spoedeisende gevallen wordt opgenomen in het verslag van de vergadering. Indien drie vierde van de aanwezige...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT