20 FEBRUARI 2014. - Besluit 2014/8 van het Collegelid van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van het besluit 99/262/A van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen van de Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces

Het Collegelid,

Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapscommissie van 4 maart 1999 betreffende de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces, meer bepaald op artikel 24;

Gelet op het besluit 99/262/A van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen van de Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces, meer bepaald op artikel 29, § 2, ingevoegd door het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 28 mei 2009;

Gelet op het advies van de afdeling `Gehandicapte personen' van de Franstalige Brusselse Adviesraad voor Bijstand aan personen en Gezondheid, gegeven op 6 november 2013;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 4 februari 2014;

Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, gegeven op 00 augustus 2014;

Gelet op het advies 55.487/4, gegeven op 29 maart 2014, van de Raad van State, in toepassing van artikel 84, § 1, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op grond van het verslag dat is opgesteld door de administratie,

Besluit :

Artikel 1. Dit besluit regelt, krachtens artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.

Art. 2. Bijlage 1 bij het besluit 99/262/A van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen van de Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 3. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 20 februari 2014.

Opgesteld te Brussel, op 20 februari 2014.

Voor het College :

Mevr. E. HUYTEBROECK,

Het Collegelid bevoegd voor het Beleid inzake Bijstand aan Personen met een Handicap

Bijlage bij het besluit 2014/8 van het Collegelid van de Franse Gemeenschapscommissie tot wijziging van het besluit 99/262/A van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen van de Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces

Bijlage 1 bij het besluit 99/262/A van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 25 februari 2000 betreffende de individuele bepalingen van de Brusselse Franstalige Dienst voor Mindervaliden voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces - Vaststelling van de criteria en de modaliteiten voor de tegemoetkomingen in de individuele materiële hulpmiddelen die onmisbaar zijn voor de sociale integratie van gehandicapte personen en hun inschakeling in het arbeidsproces

  1. Algemene bepalingen

    Deze bepalingen zijn van toepassing op de aanvragen die zijn ingediend vanaf de datum van het van kracht worden van deze bijlage. De vroegere individuele beslissingen blijven geldig tot hun vervaldatum.

    1.1. Alle maximumbedragen of indicatieve bedragen die in deze bijlage worden vermeld, worden jaarlijks herzien. Ze zijn weergegeven exclusief btw.

    1.2. De leveringskosten en de Recupeltaks zijn opgenomen in de maximumbedragen die in deze bijlage worden vermeld.

    1.3. Een vervanging van het materiaal dat in deze bijlage wordt vermeld, kan worden toegekend voor zover het materiaal in kwestie niet meer overeenstemt met de specifieke behoeften van de gehandicapte persoon.

    Evenzo kan de vervanging van het materiaal dat in deze bijlage wordt vermeld, worden toegekend voor zover het materiaal niet kan worden hersteld, wat door de leverancier wordt bevestigd, of voor zover de kosten van de herstelling niet in verhouding staan tot die van nieuw en gelijkaardig materiaal.

    De vervangingstermijn, die voor bepaalde hulpmiddelen in de bijlage wordt vermeld, wordt bepaald in functie van de facturatiedatum van de vorige prestatie.

    1.4. Indien de prestatie moet worden vervangen of hersteld ingevolge schade of diefstal, kan de nieuwe tegemoetkoming alleen worden overwogen op voorlegging van het proces-verbaal van de politie. De tegemoetkoming kan alleen betrekking hebben op de eventuele kosten die hoger liggen dan het bedrag dat door de verzekering wordt gedekt. Derhalve moet de gehandicapte persoon de nodige acties op het gebied van verzekering ondernemen en daarvan het bewijs leveren aan de administratie; bij gebrek daaraan zal de administratie niet in de vervangingskosten tegemoetkomen.

    Dit punt is niet van toepassing op punt 5.3 van de bijlage (aanpassing van een voertuig).

    1.5. Met het oog op de toepassing van artikel 39 van het besluit van het College preciseert het multidisciplinaire team, in zijn beslissing, of de prestatie het voorwerp van een schenking moet uitmaken, indien ze niet meer wordt gebruikt. Het advies van de administratie is nodig om te bepalen welke instelling de schenking krijgt.

    1.6. Rekening houdend met de verplichtingen en de doelstellingen van de rusthuizen en de serviceresidenties worden bepaalde prestaties uitgesloten voor de gehandicapte personen in dit soort instelling.

    De uitgesloten prestaties zijn de volgende :

    - inrichting roerend en onroerend goed zoals bedoeld in punt 7 van deze bijlage;

    - aanvullende uitrusting zoals bedoeld in punt 8 van deze bijlage (met uitzondering van alle materiaal voor het converteren van geluidssignalen in licht- of trilsignalen);

    - uitrustingsgoederen zoals bedoeld in punt 9 van deze bijlage (met uitzondering van elektrisch in de hoogte verstelbare bedden en motorisering van relaxfauteuils);

    - onderhoud en herstel (voor de voornoemde prestaties).

    Alle andere prestaties uit deze bijlage 1 kunnen worden toegekend voor zover de persoon aan de vereiste voorwaarden voldoet.

  2. Hulpmiddelen bij de communicatie

    2.1 Videoloepen en loepen

    Medische voorwaarden

    Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager :

    - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen;

    - ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking vertoont die lezen zonder videoloep onmogelijk maakt.

    Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.

    Administratieve voorwaarden

    De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende :

    - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de administratie zich het recht voor een of meer offertes van verschillende leveranciers te vragen);

    - een bewijsstuk waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.

    Algemene voorwaarden

    De aanvraag van een videoloep met een dubbele camerafunctie moet door een verklaring van de school of de werkplek worden verantwoord.

    Vervangingstermijn : 5 jaar

    2.1.1. Videoloepen

    Modaliteiten

    De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :

    Klassieke videoloep 4.300 euro Videoloep met dubbele camerafunctie 6.450 euro Sprekende videoloep 4.500 euro

    2.1.2. Loepen

    De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :

    Elektronische loep met scherm 1.500 euro Elektronische zakloep (met of zonder optie beeldopname) 800 euro

    2.2. Aangepaste telefoon of telefoonondersteuning

    De tegemoetkoming dekt in geen geval de aansluiting op het netwerk of de gesprekskosten.

    Medische voorwaarden

    Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager :

    - ofwel aan het beste oor, zonder apparatuur, een gemiddeld gehoorverlies van ten minste 60 dB vertonen;

    - ofwel een spraakgebrek vertonen waardoor functioneel spreken niet mogelijk is;

    - ofwel, na optische correctie aan het beste oog, een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 2/10 vertonen; ofwel een functioneel bilan voorleggen waarvan het model door de dienst is goedgekeurd en dat door een in revalidatie gespecialiseerde oogarts is verwezenlijkt, waarin wordt gepreciseerd dat de aanvrager een visuele beperking vertoont die lezen zonder het gebruik van één van onderstaande prestaties onmogelijk maakt.

    Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.

    Indien het wegens de handicap niet mogelijk is om een telefoontoestel met geluidsversterking te gebruiken, dan kan de toekenning van een faxapparaat worden overwogen. In dat geval dekt de tegemoetkoming alleen de fax van de aanvrager en niet die van de persoon waarmee de aanvrager communiceert.

    Administratieve voorwaarden

    Om de aanvraag te staven, is een bewijsstuk nodig waarin het gebruik van de gevraagde prestatie wordt gepreciseerd.

    Vervangingstermijn : 5 jaar

    Modaliteiten

    Een forfaitair bedrag van 50 euro blijft altijd voor rekening van de gehandicapte persoon bij de aankoop van een telefoon of gsm. Dat bedrag vertegenwoordigt de standaardkosten van een dergelijk apparaat.

    De tegemoetkoming in de kosten is beperkt tot :

    Telefoon met geluidsversterking en/of ingebouwde flash 190 euro Versterker voor een telefoontoestel 112 euro Gsm-toestel met spraaksynthese 440 euro Gsm-toestel met spraakfunctie 185 euro Spraaksynthese voor gsm 255 euro Fax 135 euro

    2.3. Brailleschrijfmachine

    Medische voorwaarden

    Op basis van de gegevens van het medische dossier moet de aanvrager na optische correctie aan elk oog ofwel een gezichtsscherpte gelijk aan of minder dan 1/10 vertonen, ofwel een gezichtsveld kleiner dan 20°.

    Indien onvoldoende medische gegevens aan de arts van de administratie worden voorgelegd, wordt een medisch rapport gevraagd.

    Administratieve voorwaarden

    De gegevens die nodig zijn om de aanvraag te staven, zijn de volgende :

    - een gedetailleerde prijsopgave (indien het bedrag van de prijsopgave hoger is dan 500 euro, dan behoudt de administratie zich het recht voor een of...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT