Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal. (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 11-04-1998 en tekstbijwerking tot 28-07-1998), de 2 avril 1998

HOOFDSTUK I. - Luchthavenactiviteiten.

Artikel 1. Tegen de voorwaarden en volgens de nadere regels bepaald in dit besluit, worden de luchthavenactiviteiten van de Regie der Luchtwegen, hierna genoemd de "R.L.W.", en van de naamloze vennootschap "Brussels Airport Terminal Company", hierna genoemd "B.A.T.C.", op de luchthaven Brussel-Nationaal en de daarmee verband houdende taken van openbare dienst samengebracht binnen B.A.T.C., die te dien einde het statuut van autonoom overheidsbedrijf zal verkrijgen in de zin van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven.

Afdeling 1. - Omvorming van B.A.T.C. tot autonoom overheidsbedrijf.

Art. 2. § 1. Binnen B.A.T.C. wordt een ad hoc comité opgericht met als opdracht :

  1. de onderhandeling, in naam en voor rekening van B.A.T.C., van een beheerscontract tussen B.A.T.C. en de Staat overeenkomstig artikel 3;

  2. de wijziging van de statuten van B.A.T.C. overeenkomstig artikel 4.

    § 2. Het ad hoc comité is samengesteld uit ten minste drie en ten hoogste vijf leden die worden aangeduid door de minister tot wiens bevoegdheid het vervoer behoort, hierna genoemd de "Minister", in voorkomend geval op voordracht van B.A.T.C. of de R.L.W.

    B.A.T.C. en de R.L.W., deze laatste handelend door de raad van bestuur bedoeld in artikel 176 van voornoemde wet van 21 maart 1991, hebben elk het recht twee leden van het ad hoc comité voor te dragen, per aangetekende brief gericht aan de Minister binnen acht dagen na de inwerkingtreding van dit besluit.

    Het mandaat van de leden van het ad hoc comité is niet bezoldigd.

    Art. 3. § 1. Wat de taken van openbare dienst van B.A.T.C. betreft, bepaald in artikel 180 van voornoemde wet van 21 maart 1991, zoals ingevoegd door dit besluit, regelt een tussen B.A.T.C. en de Staat af te sluiten beheerscontract de aangelegenheden bedoeld in artikel 3, § 2, van dezelfde wet.

    Vanaf de indeling van B.A.T.C. als autonoom overheidsbedrijf vormt dit contract het eerste beheerscontract van B.A.T.C. in de zin van artikel 3 van dezelfde wet.

    § 2. Bij de onderhandeling van dit beheerscontract wordt B.A.T.C. door het ad hoc comité en de Staat door de Minister vertegenwoordigd.

    Het ad hoc comité neemt het beheerscontract aan met een meerderheid van twee derden van zijn leden.

    Art. 4. Het ad hoc comité, dat beslist bij meerderheid van twee derden van zijn leden, wijzigt de statuten van B.A.T.C. inzonderheid teneinde deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van dit besluit, van voornoemde wet van 21 maart 1991 en, in voorkomend geval, van de aandeelhoudersovereenkomst bedoeld in artikel 21.

    Art. 5. Het beheerscontract bedoeld in artikel 3 en de wijzigingen aan de statuten van B.A.T.C. bedoeld in artikel 4 hebben slechts uitwerking na goedkeuring ervan bij een in Ministerraad overlegd koninklijk besluit, vanaf de dertigste dag volgend op de bekendmaking van dat besluit in het Belgisch Staatsblad of, bij gebrek aan bekendmaking vóór die datum van de wet tot bekrachtiging van dit besluit overeenkomstig artikel 8, § 2, van de wet van 19 december 1997 tot rationalisering van het beheer van de luchthaven Brussel-Nationaal, vanaf de datum van inwerkingtreding van de bekrachtigingswet.

    Art. 6. § 1. Indien bij het verstrijken van een termijn van negentig dagen na de aanduiding van de leden van het ad hoc comité het beheerscontract van B.A.T.C. niet is aangenomen overeenkomstig artikel 3, § 2, tweede lid, kan de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, voorlopige regels vaststellen betreffende de aangelegenheden bedoeld in artikel 3, § 1. Deze voorlopige regels gelden als eerste beheerscontract en zijn van toepassing tot de inwerkingtreding van een beheerscontract gesloten overeenkomstig artikel 4 van voornoemde wet van 21 maart 1991.

    § 2. Zo ook, indien bij het verstrijken van de termijn bedoeld in § 1, het ad hoc comité de statuten van B.A.T.C. niet heeft gewijzigd overeenkomstig artikel 4, kan de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, deze statuten wijzigen teneinde deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van dit besluit, van voornoemde wet van 21 maart 1991 en, in voorkomend geval, van de aandeelhoudersovereenkomst bedoeld in artikel 21.

    § 3. De voorlopige regels en statutenwijzigingen die de Koning zou vaststellen met toepassing van § § 1 en 2, kunnen slechts in werking treden na dezelfde termijnen als deze bepaald in artikel 5.

    Art. 7. Bij een in Ministerraad overlegd besluit deelt de Koning B.A.T.C. in bij de autonome overheidsbedrijven bedoeld in artikel 1, § 4, van dezelfde wet, vanaf de datum van inwerkingtreding van haar eerste beheerscontract.

    Art. 8. Vanaf de indeling van B.A.T.C. als autonoom overheidsbedrijf :

  3. wordt B.A.T.C., zonder onderbreking van de continuïteit van haar rechtspersoonlijkheid, een naamloze vennootschap van publiek recht, die wordt beheerst door voornoemde wet van 21 maart 1991, in de mate dat daarvan niet wordt afgeweken door dit besluit;

  4. krijgt B.A.T.C. de naam "Brussels International Airport Company", afgekort "B.I.A.C.";

  5. wordt het ad hoc comité bedoeld in artikel 2 ontbonden;

  6. nemen de mandaten van de leden van de bestaande raad van bestuur en van het bestaande directiecomité van rechtswege een einde;

  7. wordt bij B.I.A.C. een paritair comité opgericht overeenkomstig artikel 30 van voornoemde wet van 21 maart 1991;

  8. wordt elke overeenkomst tussen de overheids- en particuliere aandeelhouders van B.A.T.C. die op de datum van inwerkingtreding van dit besluit van kracht is, ongeldig.

    Art. 9. Artikel 214, § 1, eerste lid, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 is van toepassing op de omzetting van B.A.T.C. in een naamloze vennootschap van publiek recht overeenkomstig dit besluit.

    Afdeling 2. - Wijziging van de wet van 21 maart 1991.

    Art. 10. In voornoemde wet van 21 maart 1991 wordt een Titel VII ingevoegd, die luidt als volgt :

    "TITEL VII. - Brussels International Airport Company.

    HOOFDSTUK I. - Doel en taken van openbare dienst.

    Art. 178. De naamloze vennootschap "Brussels International Airport Company", afgekort "B.I.A.C.", is een autonoom overheidsbedrijf met de rechtsvorm van een naamloze vennootschap van publiek recht. Zij ressorteert onder de minister tot wiens bevoegdheid het vervoer behoort.

    Art. 179. B.I.A.C. heeft tot doel :

  9. het beheer, volgens industriële en commerciële methoden, van het geheel der activiteiten op de luchthaven Brussel-Nationaal, met uitsluiting van de activiteiten bedoeld in artikel 171, en van alle taken van algemene politie en luchtvaartinspectie;

  10. het ontwerpen, bouwen, inrichten, onderhouden, moderniseren, ontwikkelen en exploiteren van de grondinstallaties van de luchthaven Brussel-Nationaal en de aanhorigheden ervan, met inbegrip van de parkeerterreinen voor voertuigen, de toegangswegen, de banen en de aprons.

    Art. 180. Van de activiteiten genoemd in artikel 179 zijn de volgende activiteiten taken van openbare dienst van B.I.A.C. :

  11. het ontvangen, laten instappen, laten uitstappen en overbrengen van passagiers en hun bagage op de luchthaven Brussel-Nationaal;

  12. het uitoefenen van activiteiten van luchthaveninspectie en het handhaven van de veiligheid op de grond op de luchthaven Brussel-Nationaal en de aanhorigheden ervan, met uitsluiting van de taken van algemene politie en luchtvaartinspectie;

  13. de activiteiten genoemd in artikel 179, 2°, voor zover zij betrekking hebben op de grondinstallaties nodig voor het landen, stationeren en opstijgen van luchtvaartuigen op de luchthaven Brussel-Nationaal of voor zover zij betrekking hebben op activiteiten genoemd in 1°.

    Art. 181. B.I.A.C. stelt de vergoedingen vast voor de diensten die zij verstrekt in het kader van de taken genoemd in artikel 180, 1° en 2°, en voor het gebruik van de installaties bedoeld in artikel 180, 3°, met inachtneming van de grondregelen en grenzen bepaald in het beheerscontract.

    HOOFDSTUK II. - Bestuur.

    Art. 182. De tweede zin van artikel 12, § 3, is niet van toepassing op B.I.A.C.

    Art. 183. In artikel 13, § 3, eerste lid, zijn de woorden "en statutair recht geeft op meer dan 75% van de stemmen en mandaten in alle organen van de bedoelde dochteronderneming" niet van toepassing op B.I.A.C.

    Art. 184. Wat B.I.A.C. betreft, worden in artikel 18 de volgende wijzigingen aangebracht :

  14. § 1 wordt vervangen door de volgende bepaling :

    "De raad van bestuur is samengesteld uit ten minste acht leden en ten hoogste veertien leden, met inbegrip van de gedelegeerd bestuurder";

  15. de woorden "gewone leden" en "gewone leden van de raad van bestuur" worden vervangen door het woord "bestuurders";

  16. in § 2, laatste lid, worden de woorden "op eensluidend gemotiveerd advies van de raad van bestuur, goedgekeurd bij twee derde van de uitgebrachte stemmen" geschrapt;

  17. in § 3 worden tussen de woorden "hernieuwbare termijn van" en "zes jaar" de woorden "ten hoogste" ingevoegd;

  18. in § 4 wordt de verwijzing naar artikel 20 geschrapt.

    Art. 185. § 1. Wat B.I.A.C. betreft, worden in artikel 17, § 1, de volgende wijzigingen aangebracht :

  19. het tweede lid wordt vervangen door het volgende lid :

    "De raad van bestuur houdt toezicht op het beleid van de gedelegeerd bestuurder en, in voorkomend geval, het directiecomité. De gedelegeerd bestuurder doet op geregelde tijdstippen verslag aan de raad";

  20. in het derde lid worden de woorden "van het directiecomité" vervangen door de woorden "van de gedelegeerd bestuurder".

    § 2. In afwijking van artikel 19, eerste lid, worden het dagelijks bestuur van de vennootschap, alsook de vertegenwoordiging van de vennootschap wat dat bestuur aangaat, opgedragen aan de gedelegeerd bestuurder.

    § 3. Artikel 20 is niet van toepassing op B.I.A.C.

    Het directiecomité van B.I.A.C. is samengesteld uit de gedelegeerd bestuurder die als voorzitter optreedt, en uit een aantal directeurs bepaald door de raad van bestuur.

    De gedelegeerd bestuurder wordt benoemd door de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, voor een hernieuwbare...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT