31 MAART 2014. - Decreet betreffende het centrum voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren (1)

Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

TITEL 1. - Algemene bepalingen en definities

Artikel 1.1 - Toepassingsgebied

Dit decreet is van toepassing op het centrum voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren dat bij het bijzonder decreet is opgericht.

Het geldt voor alle kinderen en jongeren in de zin van artikel 1, tweede lid, van het bijzonder decreet, alsook voor zwangere vrouwen, ongeacht hun leeftijd.

Art. 1.2 - Hoedanigheden

De hoedanigheden in dit decreet gelden voor beide geslachten.

Art. 1.3 - Meerderjarigheid

Vanaf de dag waarop een jongere of een leerling meerderjarig of ontvoogd wordt, gelden voor hem de rechten en plichten die in dit decreet vastgelegd zijn voor de persoon belast met zijn opvoeding.

Art. 1.4 - Definities

Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder :

  1. empowerment : in de ontwikkelingsbevordering, de bekwaming en stimulering van mensen om een gezonde levensstijl aan te nemen. Ontwikkelingsbevordering ondersteunt de ontwikkeling van de persoonlijkheid en de sociale vaardigheden door voorlichting, gezondheidseducatie en verbetering van de sociale competenties in de omgang met ziekte en gezondheid. Ze helpt mensen meer vat te krijgen op hun eigen gezondheid en leefwereld en biedt hen tegelijk de mogelijkheid in het dagelijkse leven beslissingen te nemen die hun gezondheid ten goede komen. Het is de bedoeling discriminerende leefomstandigheden door wederzijdse ondersteuning en sociale initiatieven uit de weg te ruimen. Empowerment draagt ertoe bij dat mensen in staat worden gesteld levenslang te leren en helpt hen de verschillende levensfasen aan te kunnen en eventuele chronische ziekten of handicaps adequaat te verwerken. Dit leerproces moet zowel op school als thuis, op het werk en in de gemeente verlicht worden. Zowel de overheidsinstanties, het particuliere bedrijfsleven en de instellingen van openbaar nut als de traditionele onderwijsinstellingen, opleidingsinstellingen en gezondheidsinstellingen worden opgeroepen om maatregelen te nemen;

  2. gezondheidspromotie : uit het oogpunt van de Wereldgezondheidsorganisatie een concept dat uitgaat van de analyse en versterking van de gezondheidsdeterminanten en het gezondheidspotentieel op individueel niveau en op alle maatschappelijke niveaus. Ze heeft tot doel mensen in staat te stellen om meer controle te verwerven over de determinanten van hun gezondheid en zo hun gezondheid te verbeteren. Gezondheidspromotie is een complexe aangelegenheid die zowel maatregelen van de maatschappij als van het gezondheidsbeleid vereist en omvat uitdrukkelijk zowel de verbetering van gezondheidsrelevante levenswijzen (gezond handelen) als de verbetering van gezondheidsrelevante levensomstandigheden;

  3. IAWM : het Instituut voor de opleiding en de voortgezette opleiding in de middenstand en de kmo's;

  4. geïntegreerd handelingsconcept : er is sprake van een geïntegreerd handelingsconcept wanneer alle actoren die noodzakelijk zijn voor de planning en de uitvoering bij de realisatie van een project of een plan betrokken worden, bijvoorbeeld actoren uit de politiek, de administratie of het werkveld. Dat omvat ook de doelgroepen van de projecten. Geïntegreerde handelingsconcepten zijn veel complexer dan afzonderlijke maatregelen en brengen zowel communicatie- en coördinatieprocessen als ook leerprocessen tussen de actoren op gang. Ze worden gekenmerkt door processen met een open einde waarbij de doelstellingen, oplossingen, organisatievormen en procedures geformuleerd en vastgelegd worden;

  5. jongere : persoon die minstens twaalf jaar oud is, leerplichtig is of, indien hij niet meer leerplichtig is, ingeschreven is in het voltijds of deeltijds onderwijs met uitzondering van het hoger onderwijs of een leertijd verricht;

  6. vacante betrekking : een betrekking opgericht door de raad van bestuur die niet is toegewezen aan een personeelslid dat met toepassing van dit decreet vastbenoemd is en die in aanmerking wordt genomen voor een financiering door de Gemeenschap;

  7. preventie : het voorkomen van ontwikkelingsstoringen en ziekten door profylactische maatregelen te nemen om oorzaken en risico's uit te schakelen, door storingen en ziekten vroegtijdig op te sporen of te behandelen of door een verdere ontwikkeling van een bestaande storing of ziekte te voorkomen. In de regel wordt een onderscheid gemaakt tussen primaire, secundaire en tertiaire preventie :

    1. primaire preventie helpt ontwikkelingsstoringen en ziekten te voorkomen door de eigen ressources te versterken en de risico's te verkleinen;

    2. secundaire preventie heeft tot doel door vroegtijdige opsporing en adequate vroegtijdige behandeling in het ontstaansproces van een ontwikkelingsstoring of een ziekte in te grijpen en het verloop van de storing of de ziekte op die manier positief te beïnvloeden;

    3. tertiaire preventie heeft tot doel te voorkomen dat een storing of een ziekte zich opnieuw manifesteert of chronisch wordt;

  8. risicofactoren : factoren die de waarschijnlijkheid van het optreden van storingen verhogen;

  9. beschermende factoren : factoren die de waarschijnlijkheid van het optreden van storingen verminderen door bij te dragen tot het versterken van de eigen ressources;

  10. schooljaar : periode van 1 september tot en met 31 augustus van het daaropvolgende jaar;

  11. leefomgeving (setting) : een gemakkelijk te overzien maatschappelijk en ruimtelijk systeem (zoals een onderneming, school, ziekenhuis, wijk) waarin mensen hun dagelijkse activiteiten uitoefenen. In de ruime betekenis van het woord kan leefomgeving of setting begrepen worden als een relatief duurzame en ten minste tot op zekere hoogte bindende sociale cohesie die ontstaat door een formele organisatie, een regionale situatie en/of eenzelfde ervaring en/of vergelijkbare levensomstandigheden en/of dezelfde waarden of voorkeuren. De setting kan een sterke invloed hebben op de gezondheidsperceptie, de gezondheidsrisico's en/of gezondheidsbevorderende factoren, alsook op alle manieren waarop gezondheidsrisico's worden tegengegaan (evenwicht tussen negatieve en positieve factoren);

  12. bijzonder decreet : bijzonder decreet van 20 januari 2014 tot oprichting van een centrum voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren;

  13. titularis : personeelslid benoemd of aangewezen in een vacante betrekking; een personeelslid dat een titularis tijdelijk vervangt, wordt niet als titularis van deze betrekking beschouwd;

  14. raad van bestuur : de raad van bestuur die bij het bijzonder decreet is opgericht;

  15. werkdag : de weekdagen van maandag tot vrijdag, met uitzondering van de wettelijke feestdagen;

  16. ZAWM : centrum voor opleiding en voortgezette opleiding in de middenstand en de kmo's;

  17. centrum : centrum voor de gezonde ontwikkeling van kinderen en jongeren.

    TITEL 2. - Organisatie van het centrum

    Art. 2.1 - Centrale hoofdvestiging

    De directie van het centrum is gevestigd in de centrale hoofdvestiging.

    De directie betrekt de medewerkers van de lokale vestigingen bij inhoudelijke vragen in de vorm die zij geschikt acht.

    Art. 2.2 - Lokale vestigingen

    Het centrum heeft vier lokale vestigingen; elke lokale vestiging wordt geleid door een persoon die 'hoofd van een lokale vestiging' is en ressorteert onder de directie.

    De personeelsleden die werkzaam zijn in de lokale vestigingen zijn de directe aanspreekpartners van het doelpubliek. Ze zorgen ervoor dat de inhoudelijke strategische voorschriften van de raad van bestuur of van de directie concreet uitgevoerd worden. Er vinden regelmatig gedachtewisselingen plaats met de directie en met medewerkers van de centrale hoofdvestiging over de verdere ontwikkeling van het centrum.

    TITEL 3. - Opdracht en activiteiten van het centrum

    Ondertitel 1. - Opdracht van het centrum

    Art. 3.1 - Algemene doelstelling

    Overeenkomstig artikel 3 van het bijzonder decreet heeft het centrum de volgende algemene doelstellingen :

  18. een optimale lichamelijke en psychische gezondheid van kinderen en jongeren bevorderen, met inbegrip van zwangerschapsadvies geven;

  19. de optimale ontplooiing van de educatiemogelijkheden en de inclusie van kinderen en jongeren in het onderwijs en in beroepsopleidingen ondersteunen;

  20. een veilige omgeving voor kinderen en jongeren bevorderen om hen te beschermen tegen ongevallen en opzettelijk toegebrachte schade;

  21. de economische zekerheid en een passende levensstandaard voor kinderen en jongeren bevorderen als basis voor een gezonde ontwikkeling;

  22. kinderen en jongeren stimuleren in het kader van een netwerk dat hun ontwikkeling ondersteunt en dat bestaat uit familie, vrienden, buren en de gemeente;

  23. de inclusie van kinderen en jongeren in de gemeenschap bevorderen;

  24. de voorwaarden bevorderen die kinderen en jongeren in staat stellen om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

    Art. 3.2 - Opdracht van het centrum

    Onder voorbehoud van de toepassing van artikel 3.1 bestaat de opdracht van het centrum in de vroegtijdige ondersteuning van een gezonde lichamelijke, psychische en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren.

    Het begrip 'vroegtijdig' moet worden begrepen in de zin van preventie en omvat maatregelen die :

  25. beginnen op een vroeg tijdstip in de ontwikkeling van het kind, waarbij ook maatregelen vóór de geboorte van het kind tot het actieterrein behoren;

  26. beginnen op een vroeg tijdstip van een ontwikkeling die de verkeerde kant kan uitgaan.

    Daarbij staat de bevordering van het welbevinden van kinderen en jongeren centraal door hun individuele competenties en ressources te ondersteunen en door in hun primaire levensruimten ontwikkelingsbevorderende milieu- en levensomstandigheden te scheppen.

    Het centrum is een preventieve instelling; het is geen therapeutische instelling. Het centrum zorgt voor de planning, coördinatie, uitvoering en evaluatie van preventieve, universele, selectieve en raadzame maatregelen, waarbij :

  27. in de probleemanalyse telkens rekening gehouden wordt met de factoren die...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT