17 OKTOBER 2013. - Decreet houdende wijziging van sommige bepalingen betreffende het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon basisonderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de Psycho-Medisch-Sociale Centra (1)

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Bepalingen betreffende het taalbadonderwijs en het gebarentaalbadonderwijs in de gemeenschappelijke eerste graad van het gewoon secundair onderwijs

Artikel 1. Artikel 2, 1°, van het decreet van 30 juni 2006 betreffende de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met twee leden :

" - "Tweetalige klas Frans-gebarentaal" : klas binnen welke een deel van de leerlingen onderwijs in de Franse taal geniet terwijl gelijktijdig dove of slechthorende leerlingen gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het schriftelijke Frans genieten.

- "Leraar dovencultuur" : leerkracht die de culturele specificiteit van de gebarentaal beheerst en van wie de moedertaal de gebarentaal is.".

Art. 2. Artikel 7 van hetzelfde decreet wordt met een vierde paragraaf aangevuld, luidend als volgt :

" § 4. In afwijking van de eerste paragraaf, in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal, omvat de lesrooster voor de dove of slechthorende leerlingen :

  1. de gemeenschappelijke opleiding, naar rata van 30 lestijden per week, waaronder 2 lestijden voorbehouden voor het gebarentaalonderwijs en het dovencultuuronderwijs;

  2. aanvullende activiteiten in het enkele studiegebied Frans, naar rata van 2 lestijden per week.

    Art. 3. Artikel 8 van hetzelfde decreet wordt aangevuld met een 9°, luidend als volgt :

    "9° het gebarentaalonderwijs en dovencultuuronderwijs naar rata van 2 lestijden per week in de tweetalige klassen Frans-gebarentaal.".

    Art. 4. In titel II van hetzelfde decreet wordt een hoofdstuk IV ingevoegd, luidend als volgt :

    "Hoofdstuk IV. - Gebarentaalbadonderwijs en onderwijs in het schriftelijke Frans in tweetalige klassen Frans-gebarentaal".

    Art. 5. In titel II van hetzelfde decreet wordt in het nieuwe hoofdstuk IV een artikel 12bis ingevoegd, luidend als volgt :

    "Artikel 12bis. § 1. In het onderwijs ingericht door de Franse Gemeenschap, op de aanvraag van het inrichtingshoofd, na het advies te hebben ingewonnen van de participatieraad en na raadpleging van het basisoverlegcomité, kan de Regering een inrichting ertoe machtigen het geheel van de lessen en pedagogische activiteiten in het kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten.

    In het gesubsidieerd onderwijs, kan de Regering een inrichtende macht ertoe machtigen in één van de inrichtingen die hij inricht het geheel van de lessen en de pedagogische activiteiten van de lesrooster in het kader van tweetalige klassen Frans-gebarentaal in te richten. De aanvraag gaat samen met het advies van de participatieraad en met het resultaat van de raadpleging van de plaatselijke paritaire commissie voor de inrichtingen voor door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd officieel onderwijs, van de ondernemingsraad, of bij gebreke daaraan, de plaatselijke overleginstantie, of bij gebreke daaraan, van de syndicale delegaties voor de inrichtingen voor het door de Franse Gemeenschap gesubsidieerd vrij onderwijs.

    Per betrokken school, moet een minimum van 4 lestijden per week die onder de lessen Franse taal, de gebarentaallessen en/of de lessen moderne taal 1 ressorteren, door leerkrachten met dovencultuur verstrekt worden; indien deze lestijden niet aan leerkrachten met dovencultuur toegekend kunnen worden, kunnen deze lessen door leerkrachten die over bekwaamheidsbewijzen beschikken zoals bedoeld bij artikel 8, 2bis van het besluit van de Executieve van 22 april 1969 betreffende de bekwaamheidsbewijzen vereist van de leden van het bestuurs- en onderwijzend personeel, van het opvoedend hulppersoneel, van het paramedisch personeel, van het psychologisch personeel en van het sociaal personeel van de inrichtingen voor voorschools, lager, buitengewoon, middelbaar, technisch, kunstonderwijs en niet-universitair hoger onderwijs van de Franse Gemeenschap, alsmede van de internaten die van deze inrichtingen afhangen, verstrekt worden.

    Wanneer een school of een vestiging tweetalige klassen Frans-gebarentaal organiseert, wordt deze organisatie in het inrichtingsproject geïntegreerd.

    § 2. De leerling begint het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal op het niveau van het gemeenschappelijke eerste jaar van het secundair onderwijs. Dit gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal kadert in het pedagogische continuüm betreffende het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal ontwikkeld in het basisonderwijs ongeacht de inrichting.

    In afwijking van het vorige lid, kan de klassenraad een leerling toelaten dit onderwijs aan te vatten op het niveau van het gemeenschappelijke eerste of tweede jaar of van één van de aanvullende jaren ingericht op het einde van het gemeenschappelijke eerste of tweede jaar voor zover de leerling het bewijs levert dat hij de noodzakelijke competenties beheerst.

    Een secundaire school die gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal begint in te richten, doet het progressief vanaf het begin van het gemeenschappelijke eerste jaar tot het einde van het gemeenschappelijke tweede jaar en waarborgt dat een leerling die met het taalbadonderwijs is begonnen dit onderwijs kan voortzetten gedurende het vervolg van zijn studies binnen de eerste graad van dezelfde inrichting.".

    Art. 6. In titel II van hetzelfde decreet, in het nieuwe hoofdstuk IV, wordt een artikel 12ter ingevoegd, luidend als volgt :

    "Artikel 12ter. - In het secundair onderwijs wordt voor het gebarentaalbadonderwijs in tweetalige klassen Frans-gebarentaal door leraren algemene vakken belast met gebarentaalbadlessen gezorgd.

    De werkingsmiddelen kunnen de aanwerving van tolken toelaten met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde duur, met een overeenkomst voor dienstverlening of met een samenwerkingsovereenkomst.".

    Art. 7. Het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, zoals gewijzigd, wordt met een artikel 16ter aangevuld, luidend als volgt :

    "Onafhankelijk van het totale aantal van lestijden-leraar wordt, per schooljaar, voor alle inrichtingen voor secundair onderwijs die tweetalige klassen Frans-gebarentaal inrichten zoals bepaald bij artikel 2, 1°, van het decreet betreffende de pedagogische organisatie van de eerste graad van het secundair onderwijs van 30 juni 2006, op basis van het aantal dove of slechthorende regelmatige leerlingen, op 1 oktober van het lopende schooljaar, toegekend :

    1. 8 lestijden per dove of slechthorende leerling die school loopt bij een tweetalige klas Frans-gebarentaal;

    2. 2 lestijden per tweetalige klasse Frans-gebarentaal voorbehouden voor de gebarentaallessen en de lessen van dovencultuur.

    De lestijden bedoeld bij het eerste lid, a, b, komen in aanmerking voor de werving in vast verband van de personeelsleden.".

    HOOFDSTUK II. - Bepalingen houdende wijziging van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs

    Art. 8. Artikel 4, § 1, van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs, zoals gewijzigd, wordt aangevuld met een 27°, een 28°, een 29° en een 30°, luidend als volgt :

    "27° SSAS klas : Schoolstructuur voor de steun aan de socialisatie of resocialisatie, ingesteld binnen het gespecialiseerd lager onderwijs en in het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 2, vorm 3 en vorm 4, die jongeren die aan structurele stoornissen en/of persoonlijkheidsstoornissen lijden, ongeacht het type gespecialiseerd onderwijs waaronder...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT