6 FEBRUARI 2014. - Decreet betreffende de gemeentewegen (1)

Het Waalse Parlement heeft aangenomen en Wij, Waalse Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Titel 1 - Doelstellingen en definities

Artikel 1. Dit decreet heeft tot doel om de integriteit, de leefbaarheid en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren, alsook hun vermazing te verbeteren.

Volgens de modaliteiten vastgelegd door de Regering, en in overleg met de betrokken administraties en actoren, streeft het decreet ook naar de modernisering door de gemeenten van hun gemeentelijk wegennet. Onder modernisering wordt verstaan de bevestiging, de opheffing, de verplaatsing of de aanleg van de gemeentewegen naargelang van de feitelijke en rechtelijke toestanden en de noodzaak om de vermazing van de gemeentewegen te verstevigen om o.a. aan de huidige en toekomstige behoeften inzake zachte mobiliteit te voldoen.

Dit decreet doet geen afbreuk aan de bijzondere bepalingen van het Boswetboek, het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Energie, alsook het decreet van 11 maart 2004 betreffende de ontsluitingsinfrastructuur voor economische bedrijvigheid.

Art. 2. Er wordt verstaan onder :

  1. gemeenteweg : landsverkeerswezen bestemd voor het verkeer van het publiek, los van de eigendom van de ondergrond, met inbegrip van de aanhorigheden die nodig zijn voor de instandhouding ervan en waarvan het beheer toekomt aan de gemeentelijke overheid;

  2. wijziging van een gemeenteweg : verbreding of versmalling van de ruimte voor de doorgang van het publiek, met uitsluiting van de uitrusting van de wegen;

  3. ruimte voor de doorgang van het publiek : ruimte verstaan tussen de buitengrenzen van de oppervlakte die op onverschillige wijze bestemd is voor de gebruikers, met inbegrip van het parkeren van de voertuigen en de bermen.

  4. algemene rooilijn : grafisch en reglementair document opgenomen in een plan waarbij de huidige en toekomstige longitudinale grenzen van één of meerdere wegen worden bepaald; het geeft een openbare bestemming aan de gronden die in de weg opgenomen zijn of zullen opgenomen zijn; deze gronden zijn, in voorkomend geval, bezwaard met een wettelijke erfdienstbaarheid van openbaar nut;

  5. bijzonder rooilijn : huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en een bepaald privé-goed;

  6. begrenzingsplan : topografisch plan tot bepaling van de longitudinale grenzen van de gemeenteweg;

  7. atlas van de gemeentewegen of atlas : digitale inventaris in schriftelijke en cartografische vorm opgesteld en geüpdated overeenkomstig dit decreet;

  8. openbaar gebruik : aanhoudende, ononderbroken en ondubbelzinnige doorgang van het publiek bestemd voor openbaar verkeer op voorwaarde dat het gebeurt met de bedoeling om de betrokken strook grond daarvoor te benutten en dat het niet berust op een gewone toegeeflijkheid vanwege de eigenaar;

  9. verzending : Elke verzending waarvoor de datum van verzending en ontvangst van de aanvraag bevestigd kan worden, ongeacht de distributiedienst van het gebruikte verzendmiddel.

    Titel 2. - Rooilijnen

    Art. 3. De bijzondere rooilijn wordt bepaald door het gemeentecollege overeenkomstig artikel L1123-23, 6°, van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie.

    Art. 4. De gemeentewegen kunnen worden opgenomen in een algemeen rooiplan.

    Art. 5. De gemeenteraad beslist het ontwerp-rooiplan op te maken. Op verzoek van de gemeenteraad wordt het ontwerp-rooiplan door het gemeentecollege opgemaakt en aan een openbaar onderzoek onderworpen. Het openbaar onderzoek gebeurt overeenkomstig afdeling 5 van Titel 3.

    Onmiddellijk na de sluiting van het openbaar onderzoek legt het gemeentecollege het ontwerp-rooiplan ter advies voor aan het provinciecollege. Binnen zestig dagen te rekenen van de ontvangst van het verzoek om advies maakt het provinciecollege zijn advies over aan het gemeentecollege; bij ontstentenis wordt diens advies gunstig geacht.

    Binnen de honderd twintig dagen te rekenen van de sluiting van het openbaar onderzoek neemt de gemeenteraad kennis van de uitslagen van het openbaar onderzoek en van het advies van het provinciecollege en legt hij in voorkomend geval het rooiplan vast; bij ontstentenis wordt het rooiplan geweigerd geacht.

    Het publiek wordt erover ingelicht op de wijzen bedoeld in artikel L1133-1 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie en de beslissing wordt bovendien schriftelijk meegedeeld aan de naburige eigenaars.

    De bepalingen betreffende de aanneming van het algemeen rooiplan zijn van toepassing op de herziening of de opheffing ervan.

    De Regering kan de vormen en de inhoud van het algemeen rooiplan vastleggen.

    Art. 6. Het algemeen rooiplan wordt vastgelegd onverminderd de burgerlijke rechten van derden.

    Titel 3. - Gemeentewegen

    HOOFDSTUK I. - Aanleg, wijziging en opheffing van de gemeentewegen door de overheid of de particulieren

    Afdeling 1. - Beginselen

    Art. 7. Onverminderd artikel 27 kan niemand een gemeenteweg aanleggen, wijzigen of opheffen zonder het voorafgaandelijk akkoord van de gemeenteraad of, in voorkomend geval, van de Regering die over het beroep beslist.

    De Regering kan de lijst bepalen van de wijzigingen die niet voorgelegd worden aan het voorafgaandelijk akkoord bedoeld in lid 1.

    Art. 8. Elke natuurlijke of rechtspersoon die een belang aantoont, de gemeenteraad, de Regering, de gemachtigd ambtenaar in de zin van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw, Patrimonium en Energie of de technisch ambtenaar in de zin van het decreet van 11 maart 1999 betreffende de milieuvergunningen en de gemachtigd ambtenaar samen kunnen per zending aan de gemeenteraad een aanvraag voorleggen tot aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg.

    Art. 9. § 1. De beslissing i.v.m. het akkoord over de aanleg of de wijziging van een gemeenteweg bevat de informatie bedoeld in artikel 11.

    Ze moet ertoe strekken de vermazing van de wegen in stand te houden of te verbeteren, de doorgang van de zwakke weggebruikers vlotter te maken en het gebruik van zacht verkeer aan te moedigen.

    Ze wordt in het gemeentelijk register opgenomen los van het register van de gemeentelijke beraadslagingen bedoeld in het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie.

    De beslissing van de gemeenteraad of de Regering stelt niet vrij van de vereiste stedenbouwkundige vergunning.

    § 2. De beslissing tot opheffing van een gemeenteweg bevat de vermelding van de voorkeursrechten bedoeld in artikel 46.

    Art. 10. De gemeenten en eigenaars van percelen vrij van lasten en erfdienstbaarheden kunnen overeenkomen om ze voor het verkeer van het publiek te bestemmen. Deze overeenkomsten worden voor maximum negenentwintig jaar gesloten die alleen door een uitdrukkelijke overeenkomst kunnen worden hernieuwd. Deze overeenkomsten worden overgeschreven in het register van de hypotheekbewaring in het arrondissement waar de weg gelegen is.

    De gemeenteweg wordt aangelegd, gewijzigd en opgeheven op de gronden die aldus samengesteld worden overeenkomstig de bepalingen van dit hoofdstuk voor een periode die het einde van de overeenkomst niet mag overschrijden.

    De Regering bepaalt de uitvoeringsmaatregelen van dit artikel.

    Afdeling 2. - Procedure in eerste aanleg

    Art. 11. Het dossier met de aanvraag tot aanleg, wijziging of opheffing van een gemeenteweg, overgemaakt aan de gemeenteraad, bevat :

    een algemeen plan van het netwerk van de wegen waarin de aanvraag kadert;

  10. een verantwoording van de aanvraag ten opzichte van de bevoegdheden van de gemeente inzake reinheid, gezondheid, veiligheid, rust, gebruiksvriendelijkheid en comfort van de doorgang in de openbare ruimten;

  11. een begrenzingsplan.

    De Regering kan de vormen van de aanvraag nader bepalen.

    Art. 12. Binnen de vijftien dagen te rekenen van de ontvangst van de aanvraag legt het gemeentecollege de aanvraag voor aan een openbaar onderzoek overeenkomstig afdeling 5.

    Art. 13. Binnen de vijftien dagen te rekenen van de sluiting van het openbaar onderzoek maakt het gemeentecollege de aanvraag en de uitslagen van het openbaar onderzoek aan de gemeenteraad over.

    Art. 14. Indien de aanvraag een weg betreft die zich uitstrekt over het grondgebied van één of meerdere aangrenzende gemeenten, worden de aanvraag en de uitslagen van het openbaar onderzoek simultaan gericht aan de gemeenteraden een aan het provinciecollege dat bevoegd is voor het grondgebied van elke gemeente waar de weg die het voorwerp van de aanvraag is, gelegen is.

    De gemeenteraden en de provinciecolleges brengen advies uit binnen een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de ontvangst van het dossier, zoniet wordt aan hun advies voorbijgegaan.

    Wanneer ze binnen de voorgeschreven termijnen worden uitgebracht, zijn de adviezen van het(de) provinciecollege(s) conform voor de betrokken gemeenteraden.

    Art. 15. De gemeenteraad neemt kennis van de uitslagen van het openbaar onderzoek en, in voorkomend geval, van de adviezen van de gemeenteraden en de provinciecolleges.

    Hij beslist over de aanleg, de wijziging en de schrapping van de gemeenteweg binnen vijfenzeventig dagen te rekenen van de ontvangst van de aanvraag. Deze termijn wordt op honderd en vijf dagen gebracht in het geval bedoeld in artikel 14.

    Art. 16. Bij gebrek aan een beslissing binnen de voorgeschreven termijn, kan de aanvrager per zending een herinneringsschrijven sturen aan het gemeentecollege.

    Indien er geen beslissing is van de gemeenteraad binnen een termijn van dertig dagen te rekenen van de ontvangst van de herinneringsbrief, wordt de aanvraag geweigerd geacht.

    Art. 17. Het gemeentecollege licht de aanvrager binnen de vijftien dagen te rekenen van de beslissing of het uitblijven van de beslissing, in. Bovendien stuurt het college zijn uitdrukkelijke of impliciete beslissing aan de Regering of aan haar afgevaardigde.

    Het publiek wordt via een bericht ingelicht over de uitdrukkelijke of impliciete beslissing op de wijzen bedoeld in artikel L1133-1 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en de decentralisatie, met dien verstande dat de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT