19 MAART 2002. - Koninklijk besluit waarbij aan de Waalse Regionale Maatschappij voor Vervoer, W.R.M.V. genaamd, en haar vijf exploitatiemaatschappijen, de T.E.C. genaamd, toegang wordt verleend tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Krachtens artikel 5, tweede lid, a) , van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, kan de Koning, bij in Ministerraad overlegd besluit, genomen na advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, de toegang tot de informatiegegevens van deze geautomatiseerde databank die bijgehouden wordt op centraal niveau, uitbreiden tot instellingen van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen en die hij daartoe nominatief aanwijst.

Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe, krachtens deze wettelijke bepaling die er de rechtsgrond van vormt de Waalse Regionale Maatschappij voor Vervoer, W.R.M.V. genoemd, waarvan de zetel gevestigd is te Namen, en elk van haar vijf exploitatiemaatschappijen, T.E.C. genaamd, waarvan de zetel respectievelijk gevestigd is te Luik (T.E.C. Liège-Verviers), Charleroi (T.E.C. Charleroi), Bergen (T.E.C. Hainaut), Waver (T.E.C. Brabant wallon) en Namen (T.E.C. Namur-Luxembourg), toegang te verlenen tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen.

De Waalse Regionale Maatschappij voor Vervoer en haar vijf exploitatiemaatschappijen T.E.C. werden opgericht in de vorm van vennootschappen van publiek recht door het decreet van de Waalse Gewestraad van 21 december 1989 betreffende de diensten voor het openbaar vervoer in het Waalse Gewest. Hun maatschappelijk doel bestaat, krachtens artikel 2 van dat decreet, in de studie, de opvatting, de promotie en de coördinatie van de diensten voor het openbaar personenvervoer. Zij richten dat openbaar vervoer van personen in, en baten het uit en hun opdrachten van openbare dienst worden nauwkeuriger omschreven in het beheerscontract dat hen bindt met het Waalse Gewest. Zij kunnen derhalve zonder enige twijfel beschouwd worden als instellingen van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen in de zin van de voormelde bepaling van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

In eerste instantie hebben de W.R.M.V. en haar vijf exploitatiemaatschappijen de toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister gevraagd om de personen op te sporen ten laste van wie een proces-verbaal opgesteld is of die betrokken waren bij een ongeval, evenals de personen die debiteur zijn van bedragen die verschuldigd zijn aan de Maatschappij of een van haar exploitatiemaatschappijen.

Overeenkomstig artikel 36bis van het voormelde decreet van de Waalse Gewestraad van 21 december 1989, daarin ingevoegd door het decreet van 4 februari 1999, moeten bepaalde personeelsleden van de T.E.C., aan wie de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie of agent van gerechtelijke politie toegekend wordt, en die in die hoedanigheid de eed moeten afleggen voor de rechtbank van eerste aanleg van hun verblijfplaats, de overtredingen vaststellen van de bepalingen van titel II van het koninklijk besluit van 15 september 1976 houdende reglement op de politie van personenvervoer per tram, premetro, metro, autobus en autocar (dit besluit bepaalt de verplichtingen ten laste van het publiek en de reizigers in het bijzonder), en artikel 25.1, 2° en 6°, van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (dit besluit verbiedt het parkeren van een voertuig op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus- of tramhalte aanwijst, evenals op de plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen belemmerd zou worden).

Bij de uitvoering van hun opdrachten kunnen die agenten van gerechtelijke politie iedere persoon ondervragen over elk feit dat nuttig is voor de uitoefening van het toezicht of het opsporen en vaststellen van de overtredingen. Zij laten, zonder verplaatsing, elk document bezorgen dat nuttig is voor de uitvoering van hun opdrachten. Zij kunnen bovendien een kopie daarvan nemen of het, tegen ontvangstbewijs, meenemen. Zij kunnen ten slotte de bijstand van de gemeentepolitie of de rijkswacht vragen voor de uitvoering van hun opdrachten. De processen-verbaal die zij opstellen, dienen als bewijs tot er een tegenbewijs is, en er wordt een kopie van opgestuurd naar de overtreders binnen acht dagen na de vaststelling van de overtredingen.

Opdat die opdrachten van openbare dienst, die aan deze personeelsleden toevertrouwd worden, doeltreffend uitgevoerd kunnen worden, moeten zij de waarachtigheid van informatiegegevens die zij soms verbaal krijgen tijdens de controle, kunnen nagaan. De toegang tot het Rijksregister die hen verleend zou worden, zou de betrouwbaarheid van de identificaties die zij doen, gevoelig kunnen doen stijgen, zonder dat zij daarvoor een beroep moeten doen op de ordemachten, waardoor het werk van die laatsten verlicht zou worden.

Bovendien zijn de W.R.M.V. en haar exploitatiemaatschappijen van mening dat de toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister het voor hen mogelijk zou maken in het beheer van hun dossiers te beschikken over bijgewerkte identificatiegegevens, voornamelijk wat het adres betreft van de personen ten laste van wie er een proces-verbaal opgesteld wordt. De toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister blijkt eveneens onontbeerlijk om de slachtoffers van een ongeval of de personen die bij een dergelijk ongeval betrokken zijn, evenals de personen die debiteur zijn van bedragen die verschuldigd zijn aan de Maatschappij of een van haar exploitatiemaatschappijen, met name de bedragen van de boetes die uitgesproken zijn tegen hen omwille van het niet hebben van een geldig vervoersbewijs, snel te kunnen identificeren. Dankzij die toegang zouden de aanvragen van informatie die de T.E.C. indienen bij de gemeentelijke bevolkingsdiensten op die manier beperkt kunnen worden.

Er werd een ontwerp van koninklijk besluit opgesteld en een eerste keer voorgelegd aan het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Het ontwerp stond de toegang tot tot de informatiegegevens bedoeld in 1° (naam en voornamen), 2° (geboorteplaats en -datum), 3° (geslacht), 4° (nationaliteit) en 5° (hoofdverblijfplaats), die beschouwd worden als minimale basisgegevens om een dossier betreffende een natuurlijke persoon samen te stellen.

De toegang tot de andere informatiegegevens was als volgt gerechtvaardigd :

- het informatiegegeven betreffende het beroep (7°) kan een aanwijzing geven over de solvabiliteit van een debiteur of een persoon ten laste waarvan het proces-verbaal opgesteld werd;

- de informatiegegevens betreffende de burgerlijke staat (8°) en de samenstelling van het gezin (9°) kunnen het mogelijk maken snel het spoor van de wettelijke vertegenwoordigers te vinden die burgerlijk aansprakelijk zijn, wanneer minderjarigen reizen zonder geldig vervoersbewijs of wanneer zij schade aanrichten.

Het eerste ontwerp van koninklijk besluit behield de toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister voor aan de volgende personen :

- de algemeen beheerder van de Waalse Regionale Maatschappij voor Vervoer;

- de algemeen directeur van elk van de vijf exploitatiemaatschappijen;

- de personeelsleden van de Waalse Regionale Maatschappij voor Vervoer en van haar vijf exploitatiemaatschappijen die respectievelijk aangewezen zijn door haar algemeen beheerder of door hun algemeen directeur, rekening houdend met de functies die zij uitoefenen en binnen de grenzen van hun respectieve bevoegdheden.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft echter, in haar eerste advies, gegeven op 8 mei 2000, verschillende grote bezwaren geformuleerd.

Zo is de Commissie, ten opzichte van het finaliteitprincipe, van mening dat alleen de doelstelling betreffende de vaststelling van de overtredingen door sommige personeelsleden van de W.R.M.V. en van de T.E.C. die de hoedanigheid hebben van officier van gerechtelijke politie of agent van gerechtelijke politie, een opdracht van openbaar belang vormt die de toegang tot het Rijksregister kan verantwoorden.

De Commissie is daarentegen van mening dat de andere doeleinden, namelijk de snelle identificatie van de personen die betrokken zijn bij een ongeval, de identificatie van de debiteurs van bedragen verschuldigd aan de Waalse Regionale Maatschappijk voor Vervoer of aan één van haar exploitatiemaatschappijen, evenals het beheer van de dossiers, bestanden en lijsten, geen opdrachten van algemeen belang vormen die de erkenning door de Koning van het statuut van onderneming die opdrachten van algemeen belang vervult, rechtvaardigen.

Inzake het evenredigheidsprincipe formuleert de voormelde Commissie eveneens enkele opmerkingen.

Zo is de Commissie van mening dat de toegang tot de informatiegegevens betreffende de nationaliteit (4°), het beroep (7°), de burgerlijke staat (8°) en de samenstelling van het gezin (9°) niet gerechtvaardigd is.

In eerste instantie heeft de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer dus een negatief advies uitgebracht over het eerste ontwerp van koninklijk besluit dat haar voorgelegd werd, maar heeft zij aanvaard een uitspraak te doen over een nieuw ontwerp van besluit betreffende een toegang tot een beperkt aantal informatiegegevens, uitsluitend in hoofde van de ambtenaren van de W.R.M.V. en van de T.E.C. die de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie of agent van gerechtelijke politie hebben, en alleen voor het doeleinde van de vaststelling van de overtredingen.

Op 27 juni 2001 heeft de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer aldus haar tweede advies uitgebracht. Dit advies is gunstig, onder voorbehoud van enkele opmerkingen die hieronder aangehaald worden.

In dat advies herhaalt de Commissie dat zij, in verband met het finaliteitprincipe zou willen dat de toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister uitsluitend toegestaan zou worden voor de agenten of...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT