Koninklijk besluit tot vaststelling van de elementen van de ongevalsaangifte over te dragen aan het Fonds voor Arbeidsongevallen. (NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 26-06-1999 en tekstbijwerking tot 11-09-2006)., de 19 avril 1999

Artikel 1. Het Fonds voor Arbeidsongevallen heeft in het kader van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de vergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector, als opdracht de elementen te verzamelen, te registreren, te verwerken en bij te houden :

  1. betreffende de aangegeven arbeidsongevallen en de ongevallen op de weg naar en van het werk;

  2. betreffende de slachtoffers;

  3. betreffende de werkgevers;

  4. die nodig zijn voor de organisatie van een preventiebeleid, zoals dat voorzien is door de wet van 4 augustus 1996 betreffende de welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, meer bepaald de artikelen 4 en 5.

Art. 2. De elementen betreffende de ongevalsaangifte bedoeld in artikel 20sexies van de voornoemde wet van 3 juli 1967 worden opgesomd (in de bijlagen I, III en IV gevoegd) bij dit besluit.

De elementen betreffende de regeling van de ongevallen bedoeld in artikel 20sexies van dezelfde wet, worden opgesomd in de bijlage II gevoegd bij dit besluit.

Art. 3. De elementen bedoeld in de bijlage I worden overgemaakt uiterlijk op het einde van de derde maand die volgt op de maand waarin het ongeval werd aangegeven.

De elementen bedoeld in de bijlage II worden overgemaakt uiterlijk op 31 mei van het kalenderjaar dat volgt op het jaar waarin het ongeval werd aangegeven.

Art. 4. De besturen, diensten, instellingen, inrichtingen of personen die een verzekeringsovereenkomst hebben onderschreven, kunnen de mededeling van de in artikel 2 bedoelde elementen aan hun verzekeraar toevertrouwen.

Art. 5. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2000.

Art. 6. Onze Minister van Binnenlandse Zaken, Onze Minister van Sociale Zaken en Onze Minister van Ambtenarenzaken zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 april 1999.

ALBERT

Van Koningswege :

De Minister van Binnenlandse Zaken,

L. VAN DEN BOSSCHE

De Minister van Sociale Zaken,

Mevr. M. DE GALAN

De Minister van Ambtenarenzaken,

A. FLAHAUT

BIJLAGEN.

Art. N1. Bijlage I. Elementen van de ongevalsaangifte over te dragen aan het Fonds voor Arbeidsongevallen.

  1. Nummer van het ongeval bij de werkgever.

  2. Ongeval arbeidsplaats/arbeidsweg.

  3. Plaats van normale tewerkstelling.

  4. Nace Bel-code.

  5. Ondernemingsnummer.

  6. Vestigingseenheidsnummer.

  7. Aantal personeelsleden.

  8. Taal van het slachtoffer.

  9. Datum van indiensttreding van het slachtoffer.

  10. Beroepscategorie van het slachtoffer.

  11. Gewone functie van het slachtoffer in de administratie (ISCOcode).

  12. Datum van het ongeval.

  13. Uur van het ongeval.

  14. Plaats van het ongeval.

  15. Soort werk (ESAO-code in bijlage III), tenzij het ongeval een tijdelijke arbeidsongeschiktheid van minder dan vier dagen heeft veroorzaakt, de dag van het ongeval niet inbegrepen.

  16. Afwijkende gebeurtenis (tabel A van bijlage IV bij het koninklijk besluit van 27 maart 1998 betreffende de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk).

  17. Bij de afwijkende gebeurtenis betrokken voorwerp (tabel B van bijlage IV bij voormeld koninklijk besluit van 27 maart 1998).

  18. Contact - wijze van verwonding (ESAO-code in bijlage IV), tenzij het ongeval een tijdelijke arbeidsongeschiktheid van minder dan vier dagen heeft veroorzaakt, de dag van het ongeval niet inbegrepen.

  19. Soort letsel.

  20. Verwond deel van het lichaam.

  21. Dodelijk ongeval.

  22. Voorziene duur van tijdelijke arbeidsongeschiktheid.

  23. Voorzien percentage van blijvende arbeidsongeschiktheid.

  24. Uitoefening van de gewone functie.

  25. Ongeval overkomen buiten de uitoefening van de dienst, maar veroorzaakt door een derde naar aanleiding van een vroegere handeling verricht tijdens de uitoefening van de dienst.

  26. Rijksregisternummer van het slachtoffer.

  27. Geboortedatum van het slachtoffer.

  28. Geslacht van het slachtoffer.

  29. Nationaliteit van het slachtoffer.

  30. Situatie van het dossier.

    Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 1 september 2006 tot...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT