11 MAART 2013. - Koninklijk besluit tot invoering van een elektronische drager voor de machtigingen ambulante activiteiten

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

In het kader van de hervorming van de wetgeving ambulante activiteiten, in werking getreden op 1 oktober 2006, werd vanuit een streven naar administratieve vereenvoudiging beslist om de machtigingen ambulante activiteiten op te maken op een eenvoudig papier voorzien van het logo en de handtekening van de verantwoordelijke van het loket. Het is echter duidelijk dat met de ontwikkeling van middelen voor reproductie die steeds doeltreffender worden, de machtigingen relatief gemakkelijk kunnen nagemaakt of zelfs vervalst worden.

Deze situatie leidt tot een klimaat van wantrouwen dat niet bevorderlijk is voor het serene verloop van de gemeentelijke markten en dat van de ambulante activiteiten op het openbaar domein.

Zowel de gemeentelijke verantwoordelijken als de beroepsorganisaties hebben onze aandacht gevestigd op deze situatie en hebben om een beveiliging van de machtigingen gevraagd.

Het Agentschap voor administratieve vereenvoudiging heeft zich gelijktijdig de bedenking gemaakt over de wenselijkheid van het behoud van de machtigingen, uitgezonderd voor de uitoefening van de activiteit ten huize van de consument.

Een dergelijke afschaffing zou uiteraard in strijd zijn met de wens van zowel de handelaars zelf, de beroepsorganisaties als de gemeenten. Het zou trouwens leiden tot een algemeen klimaat van protest vanwege deze actoren en zou, in werkelijkheid, het tegenovergestelde effect teweeg brengen van een administratieve vereenvoudiging.

De machtiging blijft immers het meest eenvoudige controlemiddel, het meest snelle en het meest doeltreffende, dankzij de visuele controle. Deze vaststelling geldt evenzeer voor de plaatsmeester als voor de beambten die belast zijn met de controle op het terrein.

De afschaffing van de machtiging zou bijgevolg een « leemte » creëren welke de gemeenten snel zullen opvullen met de creatie van eigen machtigingen, met als gevolg een vermenigvuldiging van het aantal administratieve handelingen voor de handelaar alsook bijkomende administratieve kosten.

De afschaffing van de federale machtigingen ambulante handel is dus in de huidige context ondenkbaar.

Het ontwerp van koninklijk besluit streeft naar het vinden van een antwoord op de problematiek aangaande het beveiligen van de machtigingen. Het introduceert een nieuw model van machtiging waarbij het vervalsen veel moeilijker wordt gemaakt en in ieder geval, tegen een kostprijs die niet in verhouding is met het voordeel dat een eventuele vervalsing kan opleveren.

Dit nieuwe model van machtiging laat naast een visuele controle eveneens een grondige elektronische controle toe van de situatie van de onderneming die houder is van de kaart door een controleur.

De nieuwe machtiging zal een 1DI formaat, type identiteitskaart, hebben, en zal vervaardigd worden in een materiaal dat vergelijkbaar is met dit van deze kaart. Het voordeel hiervan is dat de drager van deze kaart duurzamer is dan bij een papieren machtiging. De kaart zal dezelfde vermeldingen bevatten als deze die zich momenteel op de papieren machtiging bevinden met bovendien een QR-code (Quick Response) als beveiliging en bestaande uit :

- een URL doorverwijzend naar het elektronische adres van de KBO,

- het ondernemingsnummer van de onderneming, houder van de machtiging,

- en het kaartnummer.

Deze code zal, met de informatie die het bevat, aan de personen die belast zijn met de controle via een gepersonaliseerde toegangscode, onmiddellijk en in real time, een toegang verlenen tot de informatie in de databank ambulante handel, welke gekoppeld is aan de KBO, om zo de situatie van de onderneming, houder van de machtiging, te controleren. Deze toegang kan worden verleend door het eenvoudig scannen van de QR-code met behulp van een toestel van het type « smartphone ».

Het nieuwe systeem van machtigingen zal in werking treden op 1 april 2013. Vanaf deze datum zullen de ondernemingsloketten enkel nog de machtigingen volgens het nieuwe model afleveren.

Naast het beveiligen van de machtiging streeft voorliggend ontwerp ernaar een grondige zuivering van de sector ambulante handel te verwezenlijken.

Een vergelijkend onderzoek van de databanken van de ambulante handel en de btw toont namelijk aan dat op een totaal van 50 000 machtigingen ambulante activiteiten ongeveer 10 000 machtigingen, ofwel 20 % van de machtigingen in omloop, niet of niet meer geldig zijn en bijgevolg ingeleverd zouden moeten worden.

Een drastische maatregel is dus noodzakelijk om aan deze situatie een einde te stellen aangezien deze naast de fraude die het genereert met aanzienlijke financiële verliezen voor de Staat als gevolg, eveneens bijdraagt tot een aanzienlijke oneerlijke concurrentie voor zowel de ambulante handelaars als hun sedentaire collega's.

Het ontwerp beoogt deze zuivering te bewerkstelligen door alle in omloop zijnde machtigingen te laten inleveren bij de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT