17 JULI 2013. - Decreet houdende diverse wijzigingen betreffende de opleiding van het gezondheidspersoneel

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

TITEL I. - Bepalingen betreffende het leerplichtonderwijs en het onderwijs voor sociale promotie

HOOFDSTUK I. - Wijziging van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 maart 1995 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het brevet van ziekenhuisverpleger(verpleegster) en dat van ziekenhuisverpleger(verpleegster), richting geestelijke gezondheid en psychiatrie, wordt toegekend

Artikel 1. Artikel 1, vierde streepje, laatste lid, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 maart 1995 tot vaststelling van de voorwaarden waaronder het brevet van ziekenhuisverpleger(verpleegster) en dat van ziekenhuisverpleger(verpleegster), richting geestelijke gezondheid en psychiatrie, wordt toegekend, zoals gewijzigd, wordt vervangen als volgt : « De leerling verliest zijn hoedanigheid van regelmatig ingeschreven leerling in de voorwaarden bedoeld in de artikelen 84 en volgende van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren; ».

Art. 2. Artikel 1, zesde streepje, laatste lid, van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt : « De klassenraad komt bijeen overeenkomstig de artikelen 95 en 96 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren; ».

Art. 3. In artikel 1 van hetzelfde besluit wordt de definitie van « stages » vervangen als volgt :

« - stages, ook « klinisch onderwijs » genoemd in de Richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 betreffende de erkenning van beroepskwalificaties : het luik van de opleiding waar de leerling-verpleger in teamverband en in rechtstreeks contact met een gezonde persoon of patiënt en/of een gemeenschap op grond van verworven kennis en bekwaamheid de vereiste algemene verpleegkundige verzorging leert plannen, verstrekken en beoordelen. De leerling-verpleger leert niet alleen in teamverband werken, maar ook als teamleider op te treden en zich bezig te houden met de organisatie van de algemene verpleegkundige verzorging, waaronder de gezondheidseducatie voor individuele personen en kleine groepen binnen de instelling voor gezondheidszorg of in de gemeenschap. ».

Art. 4. In hetzelfde artikel wordt tussen het negende streepje en het tiende streepje van hetzelfde besluit het volgende toegevoegd : « - theoretisch en praktisch onderwijs : opleidingslestijden gevolgd door de leerling-verpleger binnen de schoolinrichting waar de leerling-verpleger de kennis, het inzicht en de bekwaamheid verwerft die nodig zijn om de algemene verpleegkundige verzorging te plannen, te verstrekken en te beoordelen, zoals bedoeld in artikel 31, 4, van de Richtlijn 2005/36/EG van 7 september 2005; ».

Art. 5. In artikel 2, § 2, van het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 6 maart 1995, worden de woorden « zesendertig lestijden » vervangen door de woorden « achtendertig en een halve lestijd ».

Art. 6. In artikel 2, § 3, van hetzelfde besluit wordt het tweede lid afgeschaft.

Art. 7. In artikel 2 van hetzelfde besluit wordt een § 3bis toegevoegd, luidend als volgt :

De begeleide realisatie van de stageverslagen zoals bepaald in artikel 10 van dit besluit vormt een prestatievolume dat overeenstemt met anderhalve lestijd per week. Het klinisch onderwijs vertegenwoordigt dus 2 420 onderwijslestijden.

.

Art. 8. § 4 van artikel 2 van hetzelfde besluit wordt afgeschaft en vervangen als volgt :

In de scholen omvat de opleiding 2 080 lestijden met theoretisch en praktijkonderwijs. De begeleide realisatie van een synthesewerk zoals bedoeld in artikel 11, § 2, van dit besluit, vormt een prestatievolume dat geëvalueerd wordt op een lestijd per week. Het theoretische en praktische onderwijs binnen de school vertegenwoordigt dus 2200 onderwijslestijden, verdeeld als volgt :

1e 2e 3e Verpleegkunde480360320Fundamentele wetenschappen160200120Sociale wetenschappen404040Naar keuze van de inrichting12080120Methodologie, persoonlijke werken en onderzoek 40 40 40TOTAAL 840 720 640

Art. 9. In artikel 3, § 2, van hetzelfde besluit worden de woorden « door de afgevaardigden van de Ministers tot wier bevoegdheid het secundair onderwijs en de gezondheid behoren » vervangen door de woorden « door de afgevaardigde van de Minister belast met het secundair onderwijs ».

Art. 10. In artikel 4, § 1, 1°, van hetzelfde besluit wordt 1° vervangen als volgt : « een attest van lichamelijke geschiktheid afgegeven hetzij door de arts van de dienst waarbij de inrichting aangesloten is, hetzij door een arts van de Administratieve Gezondheidsdienst; ».

Art. 11. In artikel 4, § 1, 2°, van hetzelfde besluit worden de woorden « een getuigschrift van goed zedelijk gedrag » vervangen door « een uittreksel uit het strafregister -model 2 of een gelijkaardig document van een buitenlandse overheid; ».

Art. 12. In artikel 4, § 1, 3°, van hetzelfde besluit, onder punt a), worden de woorden « of alternerend » toegevoegd na het woord « hoger ».

Art. 13. In artikel 4, § 1, 3°, van hetzelfde besluit, onder punt b) worden de woorden « of alternerend » toegevoegd na het woord « leerplan ».

Art. 14. In artikel 4, § 1, 3°, van hetzelfde besluit wordt punt c) vervangen als volgt :

getuigschrift waaruit blijkt dat hij geslaagd is voor het toelatingsexamen afgelegd voor de examencommissie, zoals beschreven in hoofdstuk IV, afdeling 1, van dit besluit;

.

Art. 15. Artikel 4, § 1, 3°, van hetzelfde besluit wordt aangevuld met de punten h) en i), luidend als volgt :

h) Kwalificatiegetuigschrift van zorgkundige van het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie dat overeenstemt met het kwalificatiegetuigschrift "zorgkundige" uitgereikt op het einde van een 7e beroepsjaar "zorgkundige" onderafdeling diensten aan personen door het hoger secundair onderwijs met volledig leerplan en getuigschrift van algemene opleiding ter aanvulling van een kwalificatiegetuigschrift van de sector van de dienst aan personen;

i) Kwalificatiegetuigschrift van gezinshelper van het hoger secundair onderwijs voor sociale promotie dat overeenstemt met het kwalificatiegetuigschrift "gezinshelper" uitgereikt op het einde van een 6e beroepsjaar "gezinshelper" onderafdeling diensten aan personen door het hoger secundair onderwijs en getuigschrift van algemene vorming ter aanvulling van een kwalificatiegetuigschrift van de sector van de dienst aan personen.

.

Art. 16. § 1. Artikel 5, § 1, 1°, van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

1° hetzij het getuigschrift van het geslaagde 1ste studiejaar van de studies die leiden tot het behalen van het brevet van ziekenhuisverpleger(verpleegster),

hetzij het getuigschrift van het geslaagde 1ste studiejaar van de studies die leiden tot het behalen van het brevet van ziekenhuisverpleger(verpleegster), richting geestelijke gezondheid en psychiatrie,

hetzij het getuigschrift van het geslaagde 1ste studiejaar van de studies die leiden tot het behalen van het diploma van gegradueerd verpleger(verpleegster) of Bachelor in verpleegkunde of Bachelor vroedvrouwen,

hetzij het getuigschrift voor de toelating tot het 2de studiejaar van Bachelor in verpleegkunde zonder residuele studiepunten in de lessen van het eerste jaar van het Brevet, zoals opgenomen in Bijlage II van dit besluit,

hetzij het getuigschrift voor de toelating tot het 2de studiejaar Bachelor Vroedvrouwen zonder residuele studiepunten in de lessen van het eerste jaar van het Brevet, zoals opgenomen in Bijlage II van dit besluit,

hetzij het getuigschrift van het geslaagde 1ste studiejaar van de studies die leiden tot het behalen van het brevet assistent(e) ziekenhuisverpleger(verpleegster) of van het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT