Decreet tot wijziging van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur om de rol te verstevigen van de Commissie voor de toegang tot de administratieve documenten van de Franse Gemeenschap, de 14 mars 2019

Artikel 1. In artikel 3 van het decreet van 22 december 1994 betreffende de openbaarheid van het bestuur, moeten de woorden "Iedere persoon heeft ter plaatse recht van inzage in elk bestuursdocument" door de woorden "Iedere persoon heeft ter plaatse recht van inzage in elk bestuursdocument en kan een afschrift ervan verkrijgen".

Art. 2. Na artikel 7 van hetzelfde decreet wordt een Hoofdstuk IV ingevoegd, met als opschrift "Hoofdstuk IV. Beroep".

Art. 3. In artikel 8, § 1, van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. in het tweede lid, wordt het woord "vijf" vervangen door het woord "vier";

  2. in het derde lid, worden de woorden "onder de ambtenaren van rang 15 of hoger" vervangen door de woorden "onder de ambtenaren die over bevoegdheden beschikken inzake openbaarheid van de administratieve akten, reglementering betreffende persoonsgegevens of reglementering betreffende het privéleven";

  3. in het vierde lid, worden de woorden "en een ander op een dubbele lijst voorgedragen door de Nationale Orde der Geneesheren" opgeheven;

  4. in het vijfde lid, worden de woorden "Beide leden hebben hun woonplaats" vervangen door de woorden "Dat lid heeft zijn woonplaats";

  5. in het zevende lid, wordt het woord "vijf" vervangen door het woord "vier".

    Art. 4. De paragrafen 2 en 3 van artikel 8 van hetzelfde decreet worden vervangen door hetgeen volgt:

    " § 2. De Commissie neemt kennis van beroepen tegen beslissingen tot afwijzing, zelfs impliciet, van de bevoegde administratieve overheid waaraan een aanvraag om raadpleging, mededeling of rechtzetting van een administratief document is gericht.

    De Commissie kan door de administratieve overheid worden geraadpleegd. In dat geval brengt zij haar advies uit binnen 20 dagen na ontvangst van het verzoek. Wanneer een beroep bij de Commissie wordt ingesteld, is zij niet bevoegd om een advies over hetzelfde onderwerp uit te brengen.

    § 3. De Commissie brengt jaarlijks uiterlijk op 31 januari aan het Parlement van de Fédération Wallonie-Bruxelles verslag uit over de beroepen die zijn ingesteld en over de algemene toepassing van de bepalingen betreffende de openbaarheid van het bestuur tijdens het voorgaande kalenderjaar. Zij deelt haar suggesties mee voor de toepassing ervan en eventuele voorstellen tot wijziging ervan.

    De Commissie zendt een exemplaar van haar verslag aan de Regering. "

    Art. 5. In hetzelfde decreet wordt een artikel 8/1 als volgt toegevoegd:

    "Art. 8/1. - Het beroep bij de Commissie...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT