Decreet tot wijziging van het decreet van 5 maart 2009 betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid, de 19 avril 2024

Artikel 1. Dit decreet regelt, krachtens artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid als bedoeld in artikel 128 van de Grondwet. Art. 2. In het hele decreet van 5 maart 2009 betreffende het aanbod van ambulante diensten in de domeinen van de sociale actie, het gezin en de gezondheid worden enerzijds de woorden "actieve diensten op het vlak van de toxicomanie", "diensten die actief zijn op het vlak van de toxicomanie" en "diensten die actief zijn op het gebied van drugsverslaving" en anderzijds de woorden "dienst die actief is op het vlak van de toxicomanie" en "dienst actief op het vlak van de toxicomanie" vervangen door de woorden "diensten die actief zijn op het gebied van drugs en verslavingen" enerzijds en door "dienst die actief is op het gebied van drugs en verslavingen" anderzijds. Art. 3. In het hele decreet worden de woorden "centrum voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp" vervangen door de woorden "dienst voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp" en de woorden "centra voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp" worden vervangen door de woorden "diensten voor coördinatie van thuisverzorging en -hulp". Art. 4. In artikel 2 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht: 1) in 2° wordt het woord "begunstigden" vervangen door het woord "gebruikers" en wordt de zin aangevuld met ", een geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum"; 2) in 3° wordt het woord "begunstigde" vervangen door het woord "gebruiker"; 3) 5° wordt aangevuld met de woorden "met uitzondering van het geïntegreerd welzijns- en gezondheidscentrum"; 4) in 7° worden de woorden "voorkomen en" ingevoegd tussen de woorden "gericht is op het" en het woord "bestrijden"; 5) in 8° worden de woorden "het coördinatie-organisme of" geschrapt; 6) 9° wordt vervangen door wat volgt: "9° het grondgebied: geografische entiteit van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad waarop het ambulante aanbod is georganiseerd;"; 7) 10°, 11°, 12°, 13°, 14°, 15°, 16° en 17° worden ingevoegd, die luiden als volgt: "10° de coördinatie: actie gericht op het verzekeren van het beheer en de organisatie van de ambulante dienst, het leiden van het team en het waken over een goede werking ervan en het toezicht op de naleving van de verschillende administratieve en wettelijke kaders die van kracht zijn. Ze draagt actief bij tot het opzetten van netwerken van partners van andere welzijns- en gezondheidsdiensten in het werkgebied, en met name in de overlegruimten waar die bestaan, om zo de intra- en intersectorale samenwerking op welzijns- en gezondheidsgebied te vergemakkelijken; 11° de hulp- en zorgzones: ononderbroken geografische zones die elkaar niet overlappen en die hele gemeenten en/of delen ervan omvatten en het hele grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad bestrijken. Ze vormen het tussenliggende niveau tussen het gewest en de gemeenten belast met de coördinatie en het overleg tussen de actoren van de ambulante sector en de residentiële diensten en hun interacties met het gewestelijke of nationale niveau; 12° de groepen wijken: ononderbroken geografische zones die elkaar niet overlappen en die het hele grondgebied van het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad bestrijken. Ze vormen het niveau waarop het hulp- en zorgbeleid het dichtst mogelijk bij de burgers kan worden georganiseerd; 13° inclusieve functie: functie die door de actoren van de ambulante sector wordt vervuld om de integratie van zeer kwetsbare groepen in het welzijns- en gezondheidssysteem mogelijk te maken door te zorgen voor en toe te stappen naar de personen die geen toegang hebben tot de zorg, hun behoeften op te vangen en hen te helpen toegang te krijgen tot het traditionele zorgsysteem, ongeacht de reden(en) waarom ze geen toegang hebben; 14° gemeenschapsactie: aanpak, uitgaande van de actiekracht van de bevolking, die erop gericht is met en voor de gebruikers collectieve antwoorden op collectieve problemen uit te werken en te ontwikkelen met het oog op sociale verandering, de verbetering van de gezondheidsdeterminanten, de bestrijding van isolement en mechanismen van sociale en culturele uitsluiting. Dat progressieve analyse- en actieproces is gebaseerd op de effectieve deelname van de gebruikers en hun synergie met de welzijns- en gezondheidsprofessionals, de lokale actoren en de hulpbronnen van het grondgebied; 15° ontmoetingsplaats: plaats van gemeenschapsactie met als algemene doelstelling het bevorderen van de inclusie en de creatie van sociale banden. Die laagdrempelige onthaalplaatsen richten zich ook op de sociale en gemeenschapsdeterminanten van geestelijke gezondheid; 16° peer-helper: de persoon die gedurende minimaal zes opeenvolgende maanden minstens een soortgelijke problematiek heeft gekend als het doelpubliek en die zijn ervaring wenst te delen om die ten dienste van de gebruikers te stellen. De hoedanigheid van peer-helper wordt geformaliseerd met een verklaring op erewoord; 17° outreaching: praktijken waarbij mensen worden bereikt die ver afstaan van hulp en zorg en mobiele begeleidingsdiensten.". Art. 5. Artikel 3 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "Art. 3 § 1. - De dienst voor geestelijke gezondheid is een ambulante dienst die door een multidisciplinaire benadering bijdraagt tot de diagnose, therapeutische behandeling, preventie en gemeenschapsactie ten dienste van de gebruikers en hun familie. § 2. - Deze multidisciplinaire benadering maakt het mogelijk om verschillende functies af te stemmen en complexe situaties aan te pakken, met name op psychiatrisch, psychologisch, psychotherapeutisch, logopedisch en sociaal vlak. § 3. - De dienst voor geestelijke gezondheid werkt nauw samen met de welzijns- en gezondheidspartners uit de buurt en pakt de problemen aan waarvoor gespecialiseerde opvolging noodzakelijk is, waarbij de continuïteit van de algemene geestelijke gezondheidszorg wordt gewaarborgd.". Art. 6. Artikel 4 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt: "Art. 4. § 1. - De dienst voor geestelijke gezondheid voert de volgende algemene opdrachten uit: 1° een eerste opvang bieden, de aanvraag van elke begunstigde gebruiker analyseren en, in voorkomend geval, oriënteren: - de dienst voor geestelijke gezondheid zorgt voor een minimale klinische opvang met een analyse van de vraag en, in voorkomend geval, een doorverwijzing; - de dienst verwijst de doorverwezen gebruikers door naar de voor het probleem gepaste voorzieningen of actoren. De dienst kan: - doorverwijzen naar psychologen van de eerste lijn (geconventioneerd door het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering) of uit de privésector van gebruikers van wie de problematiek valt in het kader van die voorzieningen; - tussenkomen op vraag van psychologen van de eerste lijn (geconventioneerd door het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering), uit de privésector of gebruikers of hun families voor gevallen waarin een psychiatrische opvolging of een gespecialiseerde multidisciplinaire behandeling aangewezen is; 2° een diagnose stellen en de psycho-medisch-sociale behandeling van de geestelijke gezondheidsproblemen verzekeren; 3° zorgen voor multidisciplinaire psychologische begeleiding. De aanwezigheid van een psychiater in het team zorgt voor medische waakzaamheid en is essentieel voor de begeleiding van de situatie van de gebruiker in al haar complexiteit. De aanwezigheid van een maatschappelijk assistent zorgt ervoor dat sociale begeleiding wordt verleend wanneer dat nodig is. De dienst voor geestelijke gezondheid verzekert de behandeling van de gebruikers met name door: a) een samenwerking met alle betrokken personen en instellingen; b) een opvolging van de gebruikers die ondergebracht zijn in residentiële of ziekenhuisinrichtingen, in samenspraak met de artsen van die inrichtingen; c) een opvolging van de gebruikers die ondergebracht werden in residentiële of ziekenhuisinrichtingen; d) een taak die gericht is op de sociale re-integratie van de gebruikers die, ten gevolge van geestelijke gezondheidsproblemen, moeilijkheden ondervinden in hun familiaal, school-, beroeps- of sociaal leven; 4° activiteiten rond preventie en gemeenschapsactie organiseren, uitwerken of eraan meewerken. De dienst voor geestelijke gezondheid organiseert of werkt mee aan activiteiten rond preventie en gemeenschapsactie die nauw verbonden zijn aan zijn opdrachten en, in voorkomend geval, aan de specifieke projecten die hij ontwikkelt, al dan niet in samenwerking met andere diensten. Die activiteiten kunnen met name bestaan uit: a) het informeren, sensibiliseren en opleiden op het vlak van geestelijke gezondheid van de bevolking; b) het informeren, sensibiliseren en opleiden op het vlak van geestelijke gezondheid van de werknemers van het netwerk van gezondheids- en welzijnszorg; c) specifieke tussenkomsten op het vlak van preventie tegenover doelgroepen, met name in de middens van de kinderopvang; d) het creëren van plaatsen voor ontmoetingen en gemeenschapsactie op het gebied van geestelijke gezondheid; e) de mobiliteit van zorg, outreaching; f) aanbod van steun aan andere actoren op het terrein. § 2. - De dienst voor geestelijke gezondheid werkt in coördinatie met het gezondheids-, psychosociaal en schoolnet. In dat opzicht is hij ertoe gehouden: 1° actief deel te nemen aan de plaatselijke partnershipstructuur of, bij gebrek eraan, een gelijkaardig initiatief op te zetten samen met de betrokken personen, instellingen en diensten; 2° stappen te ondernemen om partnershipakkoorden te sluiten met de openbare en private personen, instellingen en diensten; 3° deel te nemen aan het Overlegplatform Geestelijke Gezondheidszorg in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. § 3. - De dienst voor geestelijke gezondheid kan ook zorg verstrekken aan daders van seksuele misdrijven. In dat opzicht kan die ermee instemmen daders van seksuele misdrijven op te volgen die door het Brussels Steunpunt zijn doorverwezen. In...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT