5 DECEMBER 2013. - Decreet tot wijziging van het decreet van 31 maart 2004 betreffende de adoptie (1)

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1. Vóór titel I van het decreet van 31 maart 2004 betreffende de adoptie, gewijzigd bij het decreet van 1 juli 2005, wordt een inleidende titel toegevoegd, luidend als volgt :

" INLEIDENDE TITEL. - Algemene beginselen inzake adoptie

Artikel 1. Het decreet rust op de volgende algemene beginselen, die worden uiteengezet in een door de Regering goed te keuren ethisch charter.

Adoptie betekent eerst : een gezin aan een kind geven en niet een kind aan een gezin geven.

Het decreet leeft het beginsel van subsidiariteit voor adoptie en van dubbele subsidiariteit voor interlandelijke adoptie na.

In het kader van de toepassing van dit decreet, zorgt de Franse Gemeenschap ervoor :

  1. de eerbiediging te bevorderen van iedere betrokken persoon (kinderen, ouders en familie van herkomst, adoptieouders en adoptiefamilie) en de toegang tot het adoptiestelsel zonder discriminatie te waarborgen;

  2. een kwaliteitsbegeleiding te bevorderen van de ouders van herkomst die hun kind wensen te laten adopteren;

  3. een permanent levensproject voor ieder kind te bevorderen;

  4. een kwalitatieve evaluatie van de adopteerbaarheid van de kinderen te bevorderen;

  5. de voorbereiding en de deelneming van het kind aan het project betreffende zijn adoptie te bevorderen;

  6. de adoptie van kinderen met specifieke behoeften op aangepaste wijze te ondersteunen;

  7. de professionalisering van de optredende personen te bevorderen;

  8. een echte medeverantwoordelijkheid met de landen van herkomst in de situaties van interlandelijke adoptie te organiseren;

  9. de kwaliteitsvolle informatie, voorbereiding, begeleiding en ondersteuning van de kandidaat-adoptanten tijdens de procedure te bevorderen;

  10. de kwaliteitsvolle evaluatie van de geschiktheid van de kandidaat-adoptanten te bevorderen;

  11. het onderzoek van de kandidaturen op grond van de behoeften van de adopteerbare kinderen te bevorderen;

  12. de geïndividualiseerde verwantschap te bevorderen;

  13. de kwaliteitsvolle begeleiding na de adoptie aan te bieden;

  14. de financiële doorzichtigheid te bevorderen en bij te dragen tot de bestrijding van misbruik op het vlak van interlandelijke adoptie.

    De Franse Gemeenschap evalueert regelmatig haar praktijken, om zo haar stelsel voortdurend te verbeteren. ".

    Art. 2. Het opschrift van titel I van hetzelfde decreet wordt vervangen door het volgende opschrift : " Algemene bepalingen ".

    Art. 3. Artikel 1 van hetzelfde decreet wordt artikel 1/1.

    In dat artikel 1/1 worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  15. na punt 1 wordt een punt 1/1 toegevoegd, luidend als volgt :

    " 1/1 Minister : de Minister bevoegd voor adoptie; ";

  16. punt 7 wordt gewijzigd als volgt :

    " 7 adoptie-instelling : dienst die als tussenpersoon inzake adoptie optreedt, die een opdracht uitoefent inzake hulpverlening en bescherming voor het kind en steunverlening aan adoptieouders, erkend krachtens dit decreet; ";

  17. punt 8 wordt gewijzigd als volgt :

    " 8 interlandelijke adoptie : elke adoptie die de interlandelijke overbrenging van een kind onderstelt, zoals bedoeld in de artikelen 360-2 en 365-6 van het Burgerlijk Wetboek; ";

  18. na punt 11 wordt een punt 12 toegevoegd, luidend als volgt :

    " 12 het Verdrag van Den Haag : het Verdrag inzake de internationale samenwerking en de bescherming van kinderen op het gebied van de interlandelijke adoptie, gedaan te 's Gravenhage op 29 mei 1993. ".

    Art. 4. Artikel 2 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :

    " Elke persoon die bijdraagt tot de toepassing van dit decreet is ertoe gehouden de deontologieregels, met uitzondering van artikel 8, derde lid, en de artikelen 9, 10, 11 en 13, van de hulpverlening aan de jeugd na te leven, aangenomen overeenkomstig het decreet van 4 maart 1991 inzake hulpverlening aan de jeugd. ".

    Art. 5. Tussen artikel 2 en artikel 3 van hetzelfde decreet wordt een artikel 2/2 ingevoegd, luidend als volgt :

    " In nauwe samenwerking met de bevoegde administratie en na advies van de Hoge Raad voor adoptie, voert de Regering een externe wetenschappelijke evaluatie uit die tot doel heeft de relevantie en de doeltreffendheid te evalueren van de maatregelen die door de sector worden genomen om aan één of verschillende beginselen bedoeld in de inleidende titel van het decreet te beantwoorden.

    Een begeleidingscomité wordt belast met het sturen van de in het eerste lid bedoelde evaluatie. Dat comité is samengesteld uit minstens :

  19. een vertegenwoordiger van het waarnemingscentrum voor kind, jeugd, hulpverlening aan de jeugd;

  20. een vertegenwoordiger van de Minister;

  21. een vertegenwoordiger van de C.A.G.;

  22. een vertegenwoordiger van de Algemene Directie Hulpverlening aan de Jeugd;

  23. een vertegenwoordiger van de Hoge Raad voor adoptie;

  24. een afgevaardigde van de representatieve federatie(s) van de adoptie-instellingen.

    De Regering zendt het evaluatieverslag uiterlijk voor het einde van de helft van de legislatuur over aan de hoge raad voor adoptie, en, voor informatie, aan het Parlement. ".

    Art. 6. Het derde lid van artikel 3 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :

    " Het advies van de hoge raad moet worden ingewonnen voor elk voorontwerp van decreet en elk ontwerp van verordenend besluit betreffende de adoptie; in dat geval moet het advies binnen een termijn van hoogstens zestig dagen worden overgezonden. Die termijn begint te lopen vanaf de ontvangst van de adviesaanvraag door het secretariaat van de hoge raad. Nadat die termijn is verstreken, is het advies niet meer vereist. ".

    Art. 7. In artikel 4 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  25. punt 5 van het eerste lid wordt gewijzigd als volgt :

    " 5 een lid van de gemeenschapsraad voor hulpverlening aan de jeugd dat behoort tot de thematische afdeling van de gemeenschapsraad betreffende de opvang in gezinnen; ";

  26. na punt 6 van het eerste lid wordt een punt 7 ingevoegd, luidend als volgt :

    " 7 twee personeelsleden van de C.A.G. ";

  27. punt 2 van het tweede lid wordt vervangen door het volgende punt :

    " 2 de leidende ambtenaar van de bevoegde administratie of diens afgevaardigde; ";

  28. na punt 4 van het tweede lid worden een punt 4/1 en een punt 4/2 toegevoegd, luidend als volgt :

    " 4/1 een afgevaardigde van de centrale autoriteit van de Vlaamse Gemeenschap;

  29. /2 een afgevaardigde van de centrale autoriteit van de Duitstalige Gemeenschap; ".

    Art. 8. De eerste zin van artikel 8 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :

    " De hoge raad stelt, om de twee jaar, vóór 1 mei, een activiteitenverslag op, dat inzonderheid alle uitgebrachte adviezen vermeldt. ".

    Art. 9. Artikel 11 van hetzelfde decreet wordt gewijzigd als volgt :

    " De Regering stelt de procedure vast voor de benoeming van de leden van de hoge raad, alsook het presentiegeld en de reisvergoedingen waarop deze aanspraak kunnen maken. ".

    Art. 10. In artikel 12 van hetzelfde decreet, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  30. punt 4 wordt vervangen door de volgende bepaling :

    " 4 de eventuele klachten van de kandidaat-adoptanten of van de adoptanten die worden uitgesproken in het kader van een stap in hun adoptieprocedure, te onderzoeken; ";

  31. punt 5, gewijzigd bij het decreet van 1 juli 2005, wordt gewijzigd als volgt :

    " 5 de maatschappelijke onderzoeken die haar bij toepassing van de wet worden opgelegd te onderzoeken en die aan de betrokken overheid te bezorgen; ";

  32. na punt 5 wordt een punt 5/1 toegevoegd, luidend als volgt :

    " 5/1 de interlandelijke adopties bedoeld in titel V, hoofdstuk 3, afdeling 5 te begeleiden; ";

  33. punt 10, afgeschaft bij het decreet van 1 juli 2005, wordt hersteld als volgt :

    " 10 de bevoegdheden bedoeld in de artikelen 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 en 30 van het Verdrag van Den Haag uit te oefenen; ";

  34. punt 11 wordt gewijzigd als volgt :

    " 11 om de twee jaar een activiteitenverslag op te stellen dat aan de Regering wordt meegedeeld, die het aan het Parlement van de Franse Gemeenschap overzendt. ".

    Art. 11. In artikel 13 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  35. in punt 1, worden de woorden " een internationale vereniging zonder winstoogmerk " geschrapt;

  36. na punt 1, wordt een punt 1/1 toegevoegd, luidend als volgt :

    " 1/1 : een raad van bestuur hebben die samengesteld is uit minstens vier leden, waarvan ten minste de helft geen bloedverwant of aanverwant tot de derde graad van personeelsleden van de adoptie-instelling mag zijn; ten minste één lid moet een bevoegdheid of een ervaring inzake beheer hebben; ten minste één lid moet een bevoegdheid of een ervaring inzake hulpverlening aan de jeugd of kind hebben; ";

  37. punt 4 wordt gewijzigd als volgt :

    " 4 de opdrachten bedoeld in titel IV, hoofdstuk 3, titel V, hoofdstuk 3, afdelingen 1, 2, 3, 4 en 6, en hoofdstuk 4, afdeling 1, en titel VI; " vervullen;

  38. in punt 5, c) van hetzelfde artikel, worden de woorden " die beschikken over een opleiding of ervaring op het gebied van de adoptie " geschrapt.

    Art. 12. In artikel 14 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  39. de woorden " en de volgende bijzondere voorwaarden vervullen " worden toegevoegd na de woorden " de voorwaarden bedoeld in artikel 13 naleven en ";

  40. punt 1 wordt vervangen door de volgende bepaling :

    " 1 het geheel van haar opdrachten uitoefenen met eerbiediging van de personen alsook van hun persoonlijke en familiale levenssfeer, op geïndividualiseerde wijze en zonder discriminatie; ";

  41. punt 5 wordt vervangen door de volgende bepaling :

    " 5 de onderrichtingen van de ministeriële omzendbrieven naleven; ";

  42. punt 6 wordt gewijzigd als volgt :

    " 6 de centrale autoriteit van de Gemeenschap op het einde van elk trimester een afschrift van haar wachtlijsten bezorgen; de wachtlijsten opmaken, waarbij rekening dient te worden gehouden met de werkelijke mogelijkheden tot verwantschap, en de maatregelen nemen die noodzakelijk zijn om, in voorkomend geval, de op een wachtlijst...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT