Decreet tot oprichting van een publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid, tot vaststelling van vergunningsnormen voor private uitbetalingsactoren en tot wijziging van het decreet van 30 april 2004 betreffende de oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin, de 7 juillet 2017

HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen

Artikel 1. Dit decreet regelt een gemeenschapsaangelegenheid.

Art. 2. In dit decreet wordt verstaan onder:

  1. agentschap: het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid dat optreedt als enige publieke uitbetalingsactor;

  2. begunstigde: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon aan wie toelagen in het kader van het gezinsbeleid betaald worden;

  3. decreet van 18 juli 2003: het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003;

  4. decreet van 22 november 2013: het decreet van 22 november 2013 betreffende deugdelijk bestuur in de Vlaamse publieke sector;

  5. gezinsbeleid: het gezinsbeleid met inbegrip van alle vormen van hulp en bijstand aan gezinnen en kinderen, vermeld in artikel 5, § 1, II, 1°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, en het beleid inzake de gezinsbijslagen, vermeld in artikel 5, § 1, IV, van de voormelde wet;

  6. Huizen van het Kind: de Huizen van het Kind, vermeld in hoofdstuk 3 van het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van de preventieve gezinsondersteuning;

  7. Kind en Gezin: het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin, opgericht bij het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin;

  8. private uitbetalingsactor: een private rechtspersoon, vergund met het oog op de uitbetaling van toelagen in het kader van het gezinsbeleid;

  9. toelagen in het kader van het gezinsbeleid: de toelagen die de overheid uitbetaalt aan gezinnen in het kader van de gezinsbijslagen, of elke andere toelage die de overheid rechtstreeks toekent ter ondersteuning van de kosten voor de opvoeding van kinderen of andere doelstellingen in het kader van het gezinsbeleid;

  10. uitbetalingsactoren: het agentschap en de private uitbetalingsactoren.

    HOOFDSTUK 2. - Oprichting van het agentschap

    Art. 3. § 1. Er wordt een publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid opgericht als vermeld in artikel 13 van het decreet van 18 juli 2003.

    Het agentschap draagt de naam Vlaams Agentschap voor de Uitbetaling van Toelagen in het kader van het Gezinsbeleid.

    § 2. De Vlaamse Regering bepaalt tot welk beleidsdomein het agentschap behoort.

    § 3. De Vlaamse Regering bepaalt de vestigingsplaats van het agentschap.

    HOOFDSTUK 3. - Missie en taken

    Art. 4. Het agentschap heeft als missie de stipte, correcte en continue uitbetaling van toelagen in het kader van gezinsbeleid, samen met de private uitbetalingsactoren.

    Binnen het kader van de missie, vermeld in het eerste lid:

  11. verzorgt het agentschap een performant, klantvriendelijk en kwaliteitsvol aanbod, waarin de gezinnen en in het bijzonder de meest kwetsbare gezinnen maximaal bijgestaan worden in de uitoefening van hun recht op toelagen in het kader van gezinsbeleid;

  12. onderzoekt het agentschap proactief het recht op toelagen, op basis van de gegevens die beschikbaar zijn via de elektronische gegevensstromen, met het oog op de automatische rechtentoekenning en uitbetaling van toelagen in het kader van het gezinsbeleid waar mogelijk.

    Art. 5. Om de missie, vermeld in artikel 4, waar te maken, heeft het agentschap de volgende taken:

  13. zijn kredieten beheren, de kredieten die noodzakelijk zijn voor de werking aan de private uitbetalingsactoren uitbetalen, alsook de besteding van de toegekende kredieten opvolgen;

  14. efficiëntiewinsten in zijn publieke uitbetalingsfunctie en bij de private uitbetalingsactoren realiseren;

  15. de private uitbetalingsactoren ondersteunen bij het informeren en het bijstaan van gezinnen om hun rechten te kunnen uitoefenen;

  16. de regelgeving over de toekenning van toelagen in het kader van het gezinsbeleid door alle uitbetalingsactoren operationaliseren en concretiseren;

  17. toezicht houden op de naleving van de regels voor de toekenning van toelagen in het kader van het gezinsbeleid;

  18. een kwaliteitssysteem voor de uitbetalingsactoren opzetten en beheren;

  19. als publieke uitbetalingsactor instaan voor de, waar mogelijk, automatische uitbetaling van toelagen in het kader van het gezinsbeleid;

  20. één gemeenschappelijke betaalmotor ontwikkelen en uitbouwen die het de uitbetalingsactoren mogelijk maakt om toelagen in het kader van het gezinsbeleid op een efficiënte, correcte en zo veel mogelijk automatische wijze uit te betalen;

  21. de private uitbetalingsactoren financieel responsabiliseren;

  22. klachten over het optreden van de uitbetalingsactoren behandelen.

    De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen voor de aangelegenheden, vermeld in het eerste lid.

    Art. 6. Met het oog op de uitvoering van de missie, vermeld in artikel 4, en de taken, vermeld in artikel 5, is het agentschap gerechtigd alle activiteiten te verrichten die bijdragen tot de verwezenlijking van de voormelde missie en taken.

    Om de taken, vermeld in artikel 5, te realiseren, werkt het agentschap samen met instanties, diensten en verenigingen die op het vlak van de voormelde taken actief zijn, in het bijzonder met Kind en Gezin en met de Huizen van het Kind.

    Het agentschap organiseert samen met de private uitbetalingsactoren een goed uitgewerkte loketfunctie, zowel fysiek via de Huizen van het Kind, als via digitale weg. Het agentschap zorgt er in overleg met de private uitbetalingsactoren voor dat de fysieke loketten voldoende geografisch verspreid en vlot bereikbaar zijn.

    Het agentschap zal de verworven kennis en expertise ter beschikking stellen van Kind en Gezin.

    Het agentschap optimaliseert en vernieuwt zijn activiteiten permanent op basis van actuele ontwikkelingen op het vlak van kennis en expertise.

    Art. 7. Het agentschap registreert en verwerkt alle gegevens, met inbegrip van persoonsgegevens, die noodzakelijk zijn om:

  23. de taken, vermeld in artikel 5 van dit decreet, uit te voeren;

  24. de beleidsgerichte input, vermeld in artikel 4, § 3, van het decreet van 18 juli 2003, te leveren.

    De Vlaamse Regering bepaalt de nadere regels voor de gegevensregistratie en verwerking, met inachtneming van de regelgeving tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer voor de verwerking van de persoonsgegevens.

    HOOFDSTUK 4. - Organisatie van het agentschap

    Afdeling 1. - Raad van bestuur

    Art. 8. § 1. Het agentschap wordt bestuurd door een raad van bestuur die is samengesteld uit:

  25. negen bestuurders, aangesteld door de Vlaamse Regering;

  26. één bestuurder voor elke vergunde private uitbetalingsactor;

  27. één waarnemend lid, aangewezen door Kind en Gezin;

  28. de gedelegeerd bestuurder, vermeld in artikel 9.

    § 2. Overeenkomstig artikel 4, eerste lid, van het decreet van 22 november 2013 is minimaal een derde van het aantal stemgerechtigde leden van de raad van bestuur een onafhankelijke bestuurder.

    Zodra de raad van bestuur samengesteld is met twee derde van de stemgerechtigde leden overeenkomstig paragraaf 1, zal de aldus gedeeltelijk samengestelde raad van bestuur de procedure voor de aanstelling van de onafhankelijke bestuurders opstarten, vermeld in artikel 5 van het decreet van 22 november 2013.

    § 3. De Vlaamse Regering wijst een voorzitter en een ondervoorzitter aan onder de leden van de raad van bestuur.

    Het mandaat van voorzitter van de raad van bestuur is niet verenigbaar met het mandaat van gedelegeerd bestuurder.

    Art. 9. De Vlaamse Regering stelt de gedelegeerd bestuurder aan die belast is met het dagelijks bestuur van het agentschap.

    Het dagelijks bestuur omvat:

  29. de dagelijkse leiding en de werking van het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT