16 JULI 2010. - Decreet tot wijziging van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid

Het Vlaams Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

Decreet tot wijziging van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid.

Artikel 1. Dit decreet regelt een gewestaangelegenheid.

Art. 2. Dit decreet regelt de omzetting van de Richtlijn 2007/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 over beoordeling en beheer van overstromingsrisico's.

Art. 3. In artikel 3, § 2, van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gewijzigd bij de decreten van 16 juni 2006 en 25 mei 2007, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  1. in punt 17° worden de woorden "woningen en bedrijfsgebouwen" vervangen door de woorden "gebouwen en infrastructuur" en wordt tussen het woord "buiten" en het woord "overstromingsgebieden" het woord "afgebakende" ingevoegd;

  2. in punten 35°, 36°, 37° en 39° wordt het woord "milieukwantiteitsnormen" vervangen door het woord "milieukwantiteitsdoelstellingen";

  3. er wordt een punt 44°bis ingevoegd, dat luidt als volgt :

    44°bis afgebakend overstromingsgebied : overstromingsgebied dat met dat doel is afgebakend of aangeduid in een stroomgebiedbeheerplan, een bekkenbeheerplan, een deelbekkenbeheerplan of door een beslissing van de Vlaamse Regering;

    ;

  4. er worden een punten 58°, 59° en 60° toegevoegd, die luiden als volgt :

    58° overstroming : het tijdelijk onder water staan van land dat normaliter niet onder water staat, veroorzaakt door onder meer overstromingen door waterlopen en overstromingen door de zee;

    59° overstromingsrisico : de kans dat zich een overstroming voordoet in combinatie met de mogelijke negatieve gevolgen van een overstroming voor de gezondheid van de mens, het milieu, het cultureel erfgoed en de economische bedrijvigheid;

    60° overstromingsrisicobeheerdoelstellingen : de doelstellingen om de negatieve gevolgen, die overstromingen met zich meebrengen, te beperken, gebaseerd op een aantal relevante aspecten zoals kosten en baten, de omvang van de overstroming, de gebieden met het vermogen om overstromingswater vast te houden en te bergen, met inbegrip van natuurlijke overstromingsgebieden, de preventie en de bescherming en paraatheid, met inbegrip van systemen voor de voorspelling van en de vroegtijdige waarschuwing voor overstromingen, het bevorderen van duurzaam landgebruik, de verbetering van de wateropvangcapaciteit en de gecontroleerde overstroming van bepaalde gebieden bij hoogwater. De overstromingsrisicobeheerdoelstellingen worden uitgewerkt in de stroomgebiedbeheerplannen.

    Art. 4. In artikel 5 van hetzelfde decreet worden de volgende wijzigingen aangebracht :

  5. in het eerste lid, 1°, worden de woorden "dat tegen uiterlijk 22 december 2015" vervangen door de woorden "dat tegen de datum, vermeld in artikel 51, § 2,";

  6. in het eerste lid, 6°, wordt punt d) vervangen door wat volgt :

    d) de negatieve gevolgen die overstromingen buiten de afgebakende overstromingsgebieden met zich meebrengen voor de gezondheid van de mens, het milieu, het cultureel erfgoed, de economische bedrijvigheid en de vergunde of vergund geachte gebouwen en infrastructuur, beperkt worden;

    .

    Art. 5. Aan artikel 6 van hetzelfde decreet wordt een punt 12° toegevoegd, dat luidt als volgt :

    12° het solidariteitsbeginsel, op grond waarvan onder meer geen maatregelen worden genomen die door hun omvang en gevolgen leiden tot een aanzienlijke toename van het overstromingsrisico in stroomopwaarts of stroomafwaarts gelegen andere gebieden in hetzelfde stroomgebied, bekken of deelbekken, tenzij die maatregelen gecoördineerd werden en door de betrokken lidstaten, gewesten of andere beheerders een overeengekomen oplossing bereikt werd.

    Art. 6. Artikel 22 van hetzelfde decreet wordt vervangen door wat volgt :

    Art. 22. § 1. De Vlaamse Regering neemt de passende initiatieven die erop gericht zijn dat de voor de internationale stroomgebiedsdistricten van de Schelde en de Maas bevoegde autoriteiten binnen de termijnen, vermeld in artikel 34, § 1, een stroomgebiedbeheerplan kunnen opstellen voor het volledige stroomgebiedsdistrict, en dat het plan overeenkomstig de termijnen, vermeld in artikel 34, § 2, wordt getoetst en herzien.

    § 2. Als het niet mogelijk blijkt om binnen de termijnen, vermeld in artikel 34, een stroomgebiedbeheerplan vast te stellen voor het volledige internationale stroomgebiedsdistrict, stelt de Vlaamse Regering in elk geval voor elk van de op het Vlaamse grondgebied liggende delen van de internationale stroomgebiedsdistricten een stroomgebiedbeheerplan vast, overeenkomstig afdeling II van hoofdstuk VI. De Vlaamse Regering doet hetzelfde voor de gebieden die geen internationaal stroomgebiedsdistrict zijn.

    Art. 7. Aan artikel 34, § 1, van hetzelfde decreet worden een tweede en derde lid toegevoegd, die luiden als volgt :

    Uiterlijk op 22 december 2015 worden voor elk stroomgebiedsdistrict, als onderdeel van het stroomgebiedsbeheerplan, overstromingsrisicobeheerbepalingen opgenomen, als vermeld in artikel 36, § 1.

    Overstromingsrisicobeheerplannen die vóór 22 december 2010 werden voltooid kunnen gebruikt worden, mits de inhoud van deze plannen gelijkwaardig is aan punten 1.2, 2.3, 3.4, 4.1 en 4.2, van bijlage I, en de maatregelen, vermeld in punt 6 van bijlage II, voldoen aan artikel 6, 12°, en mits de maatregelen de bedoeling hebben de overstromingsrisicobeheerdoelstellingen te verwezenlijken.

    Art...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT