19 JULI 2010. - Decreet betreffende diensten in de Franse Gemeenschap (1)

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Inleidende bepalingen

Artikel 1. Dit decreet zet gedeeltelijk de richtlijn 2006/123/EG van het Europees Parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt om.

Art. 2. Voor de toepassing van dit decreet en de besluiten tot uitvoering ervan, wordt verstaan onder :

  1. "dienst" : elke economische activiteit, anders dan in loondienst, die gewoonlijk tegen vergoeding geschiedt, zoals bedoeld in artikel 50 van het EG-Verdrag;

  2. "dienstverrichter" : iedere natuurlijke persoon die onderdaan is van een lidstaat van de Europese Unie of iedere rechtspersoon in de zin van artikel 48 van het EG-Verdrag, die in een lidstaat van de Europese Unie gevestigd is en een dienst aanbiedt of verricht;

  3. "vestiging" : de daadwerkelijke uitoefening van een economische activiteit door de dienstverrichter voor onbepaalde tijd en vanuit een duurzame infrastructuur, van waaruit daadwerkelijk diensten worden verricht;

  4. "afnemer" : iedere natuurlijke persoon die onderdaan is van een lidstaat van de Europese Unie of die rechten heeft die hem door communautaire besluiten zijn verleend, of iedere rechtspersoon die in een lidstaat van de Europese Unie gevestigd is en, al dan niet voor beroepsdoeleinden, van een dienst gebruik maakt of wil maken;

  5. "gereglementeerd beroep" : een beroepsactiviteit of een geheel van beroepsactiviteiten waarvan de toegang, de uitoefening of één van de nadere regels voor de uitoefening ervan, krachtens de decreet-, verordenings- of administratieve bepalingen, rechtstreeks of onrechtstreeks afhankelijk is van het bezit van bepaalde beroepskwalificaties; het gebruik van een beroepsbekwaamheidsbewijs, beperkt door wets-, verordenings- of administratieve bepalingen tot de houders van een bepaalde beroepskwalificatie, is een nadere regel voor de uitoefening;

  6. « titularis van een vrij beroep » : elke onderneming die geen daden van koophandel uitoefent in de zin van artikel 1 van het Wetboek van Koophandel en die door een door de wet opgericht toezichtsorgaan wordt gecontroleerd;

  7. "vergunningstelsel" : elke procedure die voor een dienstverrichter of afnemer de verplichting inhoudt bij een bevoegde instantie stappen te ondernemen ter verkrijging van een formele of stilzwijgende beslissing over de toegang tot of de uitoefening van een dienstenactiviteit;

  8. "eis" : elke verplichting, verbodsbepaling, voorwaarde of beperking uit hoofde van een decreet, een verordening of bestuursrechtelijke bepalingen of voortvloeiend uit de rechtspraak, de administratieve praktijk, de regels van beroepsorden of de collectieve regels van beroepsverenigingen of andere beroepsorganisaties, die deze in het kader van de hun toegekende juridische bevoegdheden hebben vastgesteld;

  9. "dwingende redenen van algemeen belang" : redenen die als zodanig zijn erkend in de rechtspraak van het Hof van Justitie; waaronder de volgende gronden : openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid, handhaving van het financiële evenwicht van het socialezekerheidsstelsel, bescherming van consumenten, afnemers van diensten en werknemers, eerlijkheid van handelstransacties, fraudebestrijding, bescherming van het milieu en het stedelijk milieu, diergezondheid, intellectuele eigendom, behoud van het nationaal historisch en artistiek erfgoed en doelstellingen van het sociaal beleid en het cultuurbeleid;

  10. "verzekering beroepsaansprakelijkheid" : een verzekering die door een dienstverrichter wordt aangegaan om, ten aanzien van de afnemers en, in voorkomend geval, van derden, zijn eventuele aansprakelijkheid te dekken voor een schade voortvloeiend uit de dienstprestatie;

  11. "bevoegde instantie van de Franse Gemeenschap" : elk orgaan of autoriteit dat op het grondgebied van het Frans taalgebied een toezichthoudende of regelgevende rol vervult ten aanzien van dienstenactiviteiten, met name bestuurlijke instanties, de beroepsorden en de beroepsverenigingen of andere beroepsorganisaties die in de uitoefening van hun juridisch autonome bevoegdheden de toegang tot of de uitoefening van dienstenactiviteiten collectief reguleren;

  12. "lidstaat" : een lidstaat van de Europese Unie;

  13. "lidstaat van vestiging" : de lidstaat op het grondgebied waarvan de dienstverrichter gevestigd is;

  14. "lidstaat waar de dienst wordt verricht" : de lidstaat waar de dienst wordt verleend door een dienstverrichter die in een andere lidstaat gevestigd is;

  15. "werkdag" : elke kalenderdag met uitsluiting van zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen. Indien de termijn op een zaterdag, een zondag of een feestdag verstrijkt, wordt hij tot de volgende werkdag verlengd;

  16. "persoonsgegevens" : iedere informatie betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon, overeenkomstig de definitie bepaald in artikel 1, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levensfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;

  17. "federale coördinator" : de natuurlijke persoon die binnen de federale overheidsdienst economie wordt aangewezen, om, in het kader van de in hoofdstuk VI bepaalde administratieve samenwerking, het contactpunt tussen de Europese Commissie en de Belgische bevoegde instanties te zijn;

  18. "coördinator van de Franse Gemeenschap" : de natuurlijke persoon die binnen het Ministerie van de Franse Gemeenschap wordt aangewezen, om, in het kader van de in hoofdstuk VI bepaalde administratieve samenwerking, het contactpunt tussen de Europese Commissie en de Belgische bevoegde instanties te zijn;

  19. "alarmcoördinator" : de op federaal niveau aangewezen natuurlijke persoon of personen die ermee belast wordt(en) de lidstaten en de Europese Commissie in kennis te stellen van ernstige specifieke handelingen of omstandigheden met betrekking tot de dienstenactiviteit, die ernstige schade aan de gezondheid of veiligheid van personen of aan het milieu kunnen veroorzaken.

    Art. 3. § 1. Dit decreet is toepasselijk, onverminderd de bevoegdheden van de federale overheid, de gewesten en de gemeenschappen die aan het Waalse Gewest krachtens artikel 138 van de Grondwet worden overgedragen, op de diensten, met uitzondering van :

  20. de niet-economische diensten van algemeen belang;

  21. de diensten van de gezondheidszorg, al dan niet verleend door gezondheidszorgfaciliteiten en ongeacht de wijze waarop zij worden georganiseerd en gefinancierd en ongeacht de vraag of de diensten openbaar of particulier van aard zijn;

  22. de audiovisuele diensten, met inbegrip van cinematografische diensten, ongeacht hun wijze van productie, distributie en doorgifte, en radio-omroep;

  23. de activiteiten in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag, als bedoeld in artikel 45 van het EG-Verdrag;

  24. sociale diensten betreffende sociale huisvesting, kinderzorg en ondersteuning van gezinnen of personen in permanente of tijdelijke nood, die worden verleend door de Franse Gemeenschap en de andere overheden, door dienstverrichters die hiervoor een mandaat van de Franse Gemeenschap hebben gekregen, of door liefdadigheidsinstellingen die als zodanig zijn erkend.

    § 2. Indien de bepalingen van dit decreet in strijd zijn met de wets-, decreet of verordeningsbepalingen die de specifieke aspecten regelen van de toegang tot of de uitoefening van een dienstactiviteit in specifieke sectoren of voor specifieke beroepen, tot omzetting van het gemeenschapsrecht, dan hebben deze laatste bepalingen voorrang.

    HOOFDSTUK II. - Vrijheid van vestiging

    Art. 4. Wanneer een vergunning vereist is voor de toegang tot en de uitoefening van een dienstactiviteit, moet deze aan de volgende voorwaarden voldoen :

  25. het vergunningstelsel heeft geen discriminerende werking jegens de betrokken dienstverrichter;

  26. de behoefte aan een vergunningstelsel is gerechtvaardigd om een of verschillende dwingende redenen van algemeen belang;

  27. het nagestreefde doel kan niet door een minder beperkende maatregel worden bereikt, met name omdat een controle achteraf te laat zou komen om werkelijk doeltreffend te zijn.

    Het eerste lid is niet van toepassing op de vergunningsstelsels die direct of indirect bij het gemeenschapsrecht worden geregeld.

    Art. 5. Vergunningstelsels zijn gebaseerd op criteria die beletten dat de bevoegde instanties hun beoordelingsbevoegdheid op willekeurige wijze uitoefenen.

    Die criteria zijn :

  28. niet-discriminatoir;

  29. gerechtvaardigd om een of meer dwingende redenen van algemeen belang;

  30. evenredig met die reden van algemeen belang;

  31. duidelijk en ondubbelzinnig;

  32. objectief;

  33. vooraf openbaar bekendgemaakt;

  34. transparant en toegankelijk.

    Art. 6. De vergunningsprocedures en -formaliteiten zijn duidelijk, worden vooraf openbaar gemaakt en bieden de aanvragers de garantie dat hun aanvraag objectief en onpartijdig wordt behandeld.

    De vergunningsprocedures en -formaliteiten mogen geen ontmoedigend effect hebben en de dienstverrichting niet onnodig bemoeilijken of vertragen. Zij zijn gemakkelijk toegankelijk en eventuele kosten voor de aanvragers in verband met hun aanvraag zijn redelijk en evenredig met de kosten van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT