Decreet betreffende de vierde graad van het aanvullend beroepssecundair onderwijs, afdeling verpleegkunde, de 11 mai 2017

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Afdeling I. - Inleidende bepaling

Artikel 1. Dit decreet heeft tot doel de Europese richtlijn 2005/36/EG betreffende de erkenning van beroepskwalificaties, zoals gewijzigd bij Richtlijn 2013/55/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 november 2013, om te zetten betreffende de opleiding voor de brevetten van ziekenhuisverpleger (-verpleegster) en van ziekenhuisverpleger (-verpleegster)- studierichting geestelijke gezondheid en psychiatrie, georganiseerd in de vierde graad van het aanvullend secundair beroepsonderwijs.

Afdeling II. - Definities

Art. 2. In de zin van dit decreet, wordt verstaan onder :

  1. instelling : elke instelling die of elk deel van een instelling dat een onderwijs met volledig leerplan verstrekt, gerangschikt in het aanvullend beroepssecundair onderwijs - afdeling "verpleegkunde";

  2. afdeling "verpleegkunde" : categorie waartoe de instellingen die de in artikel 3 van dit decreet bedoelde brevetten uitreiken, behoren, overeenkomstig de bepalingen die het bevat;

  3. studierichting : opleiding gedurende welke de nadruk wordt gelegd op een welbepaald deel van het programma van een afdeling, om een competentie op een welbepaald gebied te verbeteren;

  4. regelmatige leerling : een regelmatige leerling is een leerling die voldoet aan de toelatingsvoorwaarden en die ingeschreven is voor het geheel van de cursussen van een welbepaald leerjaar en er werkelijk en regelmatig de lessen en stages volgt, om, in voorkomend geval, op het einde van het lopende leerjaar, de rechtsgevolgen in verband met de bekrachtiging van de studies te genieten. De leerling verliest zijn hoedanigheid van regelmatige leerling in de voorwaarden bepaald in de artikelen 23 en volgende van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie;

  5. studiepunt : eenheid die overeenstemt met de tijd die door de student, binnen een studieprogramma, besteed wordt aan een leeractiviteit, zoals bepaald in artikel 15 van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies;

  6. proef : controleactie betreffende een welbepaald deel van het programma van een leerjaar;

  7. examen : geheel van de proeven van een leerjaar met uitsluiting van het derde aanvullende leerjaar;

  8. eindproef : geheel van de proeven van het derde aanvullende leerjaar;

  9. stages : ook "klinisch onderwijs" genoemd : dat deel van de opleiding in de verpleegkunde waar de leerling in teamverband en in rechtstreeks contact met een gezonde persoon of patiënt en/of een gemeenschap op grond van verworven kennis, vaardigheden en competenties de vereiste algemene verpleegkundige verzorging leert plannen, verstrekken en beoordelen. De leerling leert niet alleen in teamverband werken, maar ook als teamleider optreden en zich bezighouden met de organisatie van de algemene verpleegkundige verzorging, waaronder de gezondheidseducatie voor individuele personen en kleine groepen binnen instellingen voor gezondheidszorg of in de gemeenschap;

  10. theoretisch en praktisch onderwijs : opleidingsperioden die door de leerling binnen de schoolinstelling worden gevolgd om de kennis, het begrip, de vaardigheden en de competenties te verwerven die noodzakelijk zijn om de globale gezondheidszorg te plannen, te verstrekken en te beoordelen;

  11. verpleegverslag : document dat door een leerling wordt opgesteld, bestemd om het bewijs te leveren van het verwerven van een gedrag voor de oplossing van problemen dat aan de verpleegkunde aangepast is;

  12. beslissing tot gelijkwaardigheid : beslissing, genomen met toepassing van de wet van 19 maart 1971 betreffende de gelijkwaardigheid van de buitenlandse diploma's en studiegetuigschriften en van het besluit van 20 juli 1971 tot toepassing ervan.

    Afdeling III. - Programma en bekrachtiging van studies

    Art. 3. § 1. De studies die leiden tot het behalen van de brevetten van ziekenhuisverpleger (-verpleegster) en van ziekenhuisverpleger (-verpleegster)- studierichting geestelijke gezondheid en psychiatrie omvatten drie leerjaren, gevolgd door een derde aanvullend jaar dat 18 opleidingsweken uitmaakt.

    Bijlage I bij dit decreet stelt het minimumprogramma vast en bijlage II stelt de tussentijdse en eindcompetenties vast.

    § 2. Een leerjaar omvat veertig weken van 38,5 lestijden van 50 minuten, met uitzondering van het derde aanvullende leerjaar, dat uiterlijk op 31 januari eindigt.

    § 3. De opleiding betreffende het klinisch onderwijs omvat 2960 lestijden (2466 uur), verdeeld als volgt :

    - 624 lestijden (520 uur) in het eerste leerjaar;

    - 696 lestijden (580 uur) in het tweede leerjaar;

    - 840 lestijden (700 uur) in het derde leerjaar;

    - 800 lestijden (666 uur) in het derde aanvullende leerjaar.

    § 4. Onverminderd de vorige paragraaf, houdt het derde aanvullende leerjaar de verwezenlijking van een synthesewerk in dat met 120 lestijden (100 uur) overeenstemt.

    § 5. De opleiding betreffende het theoretisch onderwijs omvat 2448 lestijden (2040 uur), verdeeld als volgt :

    1e leerjaar 2e leerjaar 3e leerjaar Totaal
    Verpleegwetenschappen 504 lestijden (420 uur) 408 lestijden (340 uur) 360 lestijden (300 uur) 1272 lestijden (1060 uur)
    Fundamentele wetenschappen (192 lestijden (160 uur) 216 lestijden (180 uur) 144 lestijden (120 uur) 552 lestijden (460 uur)
    Sociale wetenschappen 48 lestijden (40 uur) 72 lestijden (60 uur) 48 lestijden (40 uur) 168 lestijden (140 uur)
    Naar keuze van de instelling 120 lestijden (100 uur) 96 lestijden (80 uur) 96 lestijden (80 uur) 312 lestijden (260 uur)
    Methodologie, werkzaamheden gebaseerd op onderzoek en reflexiviteit 48 lestijden (40 uur) 48 lestijden (40 uur) 48 lestijden (40 uur) 144 lestijden (120 uur)
    TOTAAL 912 lestijden (760 uur) 840 lestijden (700 uur) 696 lestijden (580 uur) 2448 lestijden (2040 uur)

    Art. 4. § 1. Er wordt een slaagattest, opgemaakt overeenkomstig de door de Minister bevoegd voor het secundair onderwijs vast te stellen modellen, uitgereikt aan de geslaagden voor de examens van het eerste, tweede en derde leerjaar.

    De in artikel 3 bedoelde brevetten, waarvan de modellen worden vastgesteld door de minister van de Regering bevoegd voor het secundair onderwijs, worden door de instellingen aan de geslaagden voor de eindproef uitgereikt.

    § 2. Geslaagd is, hij of zij die heeft voldaan aan alle in hoofdstuk II bedoelde slaagvoorwaarden.

    Afdeling IV. - Inschrijvingsvoorwaarden

    Art. 5. Om voor het eerste leerjaar regelmatig ingeschreven te worden, moet de kandidaat de volgende documenten overleggen :

  13. een getuigschrift van lichamelijke geschiktheid, uitgereikt ofwel door de arts van de dienst waarbij de instelling aangesloten is, ofwel door een arts van de administratieve gezondheidsdienst;

  14. een uittreksel van het strafregister model 2, of een gelijkwaardig document afkomstig uit een buitenlandse overheid;

  15. één van de volgende bekwaamheidsbewijzen :

    1. getuigschrift van het hoger secundair onderwijs;

    2. studiegetuigschrift zesde leerjaar beroepssecundair onderwijs met volledig leerplan of alternerend;

    3. het attest van slagen voor de proef die toelating geeft tot de studies ziekenhuisverpleger (-verpleegster) en van ziekenhuisverpleger (-verpleegster)- studierichting geestelijke gezondheid en psychiatrie;

    4. het attest van slagen voor de proef die toelating geeft tot de studies vroedvrouw, gegradueerde verpleger (-ster), ofwel tot de studies bachelor verloskundige en bachelor verantwoordelijk algemeen ziekenverpleger;

    5. beslissing tot gelijkstelling met één van de hierboven vermelde...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT