11 MEI 2007. - Decreet betreffende het taalbadonderwijs (1)

Het Parlement van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt :

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en definities

Artikel 1. Dit decreet is van toepassing op het door de Franse Gemeenschap georganiseerde of gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs.

Art. 2. Voor de toepassing van dit decreet,

  1. wordt verstaan onder :

    - « Taalbadonderwijs », een pedagogische procedure die tot doel heeft de verwachte competenties te laten verwerven door een deel van de cursussen van het lesrooster te verstrekken en een deel van de pedagogische activiteiten van het lesrooster uit te oefenen in een andere moderne taal dan het Frans met het oog op de progressieve verwerving van die andere taal;

    - « Lesrooster », de lijst van de verschillende cursussen die elke week worden verstrekt, met vermelding van het aantal lestijden die voor elk ervan bestemd zijn;

    - « Opdrachtendecreet », het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren;

    - « Pedagogisch continuüm », het pedagogisch continuüm bestaande uit het kleuteronderwijs en uit de eerste acht jaren van het leerplichtonderwijs, zoals bepaald in artikel 13, § 1, van het opdrachtendecreet;

    - « Taalwet », de wet van 30 juli 1963 houdende taalregeling in het onderwijs.

  2. duren de lestijden 50 minuten.

    Art. 3. Het gebruik in dit decreet van de mannelijke namen voor de verschillende titels en ambten is gemeenslachtig met het oog op een betere leesbaarheid van de tekst, niettegenstaande de bepalingen van het decreet van 21 juni 1993 betreffende de vervrouwelijking van de namen van beroep, ambt, graad of titel.

    HOOFDSTUK II. - Doelstellingen en algemene beginselen voor de organisatie van het taalbadonderwijs

    Art. 4. Het taalbadonderwijs heeft de volgende doelstellingen :

  3. betreffende de cursussen en pedagogische activiteiten die in de onderdompelingstaal plaatsvinden, de beheersing van de competenties die, naar gelang van het geval, worden bepaald in het referentiesysteem van de basisvaardigheden, van de competenties en de kennis alsook van de opleidingsprofielen bedoeld in de artikelen 16, 25, 35, 39, 39 bis, 44, 45 of 47 van het opdrachtendecreet.

  4. betreffende de onderdompelingstaal, de beheersing van de competenties in verband met de mondelinge en schriftelijke communicatie in die taal bepaald in het referentiesysteem van de basisvaardigheden, van de competenties en de kennis bedoeld in de artikelen 25, § 1, 3° of 35, § 1, 3° van het opdrachtendecreet.

    Art. 5. § 1. Op aanvraag van het inrichtingshoofd, in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, kan de Regering een school of een vestiging ertoe machtigen het taalbadonderwijs te organiseren.

    De Regering steunt haar beslissing op de naleving van de voorwaarden bepaald in dit decreet.

    In het gesubsidieerd onderwijs, kan een school of een vestiging, op initiatief van de inrichtende macht en voor zover aan de in dit decreet bepaalde voorwaarden wordt voldaan, het taalbadonderwijs organiseren.

    § 2. In een school of een vestiging waarin het taalbadonderwijs wordt georganiseerd, kan dat leerproces in hoogstens twee talen worden georganiseerd onverminderd artikel 7. Een zelfde leerling mag echter de taalbadcursussen alleen in één enkele taal volgen.

    De talen waarin het taalbadonderwijs kan worden georganiseerd, zijn het Nederlands, het Engels en het Duits.

    § 3. Wanneer een school of een schoolvestiging het taalbadonderwijs organiseert, wordt die organisatie vermeld in het inrichtingsproject bedoeld in artikel 68 van het opdrachtendecreet.

    § 4. Met uitzondering van de gezamenlijke externe proef die leidt tot de toekenning van het getuigschrift van basisonderwijs zoals bepaald in het decreet van 2 juni 2006 betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs, worden de met een getuigschrift bekrachtigde evaluaties die op het einde van een cyclus, een stap of een graad worden georganiseerd, georganiseerd in de onderdompelingstaal voor de vakken die in het kader van het taalbadonderwijs worden onderwezen.

    De leerlingen die lessen volgen in een klas waarin het taalbadonderwijs wordt georganiseerd, worden, in het Frans, onderworpen aan de externe evaluaties die niet met een getuigschrift worden bekrachtigd zoals bepaald in het decreet van 2 juni 2006 betreffende de externe evaluatie van de verworven kennis van leerlingen van het leerplichtonderwijs en het getuigschrift van basisonderwijs na het lager onderwijs.

    De school die het taalbadonderwijs organiseert, zorgt ervoor dat de leerlingen de specifieke woordenschat beheersen die noodzakelijk is om aan de in het vorige lid bedoelde evaluaties deel te nemen.

    Art. 6. § 1. De inschrijving voor het taalbadonderwijs mag niet worden onderworpen aan een voorafgaande selectie.

    Het psycho-medisch-sociaal centrum wordt belast met dezelfde opdrachten voor de leerlingen die lessen volgen of willen volgen in een klas waarin het taalbadonderwijs wordt verstrekt als voor de andere leerlingen.

    § 2. Het inrichtingshoofd, voor het onderwijs dat door de Franse Gemeenschap wordt georganiseerd, en de inrichtende macht, in het gesubsidieerd onderwijs, kan in de school of de in de vestiging het aantal klassen beperken waarin het taalbadonderwijs wordt georganiseerd.

    Die beperking wordt, voor het door de Franse Gemeenschap georganiseerde onderwijs, vermeld in het aanvraagformulier, en, voor het gesubsidieerd onderwijs, in het dossier, bedoeld in artikel 13. In dat geval, onverminderd de bepalingen bedoeld in de artikelen 80,87 en 88 van het opdrachtendecreet, wordt de toelating om lessen in die klassen te volgen, verleend volgens de chronologische volgorde van de indiening van de aanvragen om die lessen te volgen.

    In afwijking van de in vorig lid vastgestelde bepaling, kan de inrichting een beschikbare plaats in een klas waarin het taalbadonderwijs wordt georganiseerd bij voorrang toekennen aan een leerling wiens broer of zus alsook iedere andere minderjarige die onder hetzelfde dak verblijft, reeds de inrichting bezoekt.

    De Regering stelt de nadere regels vast volgens welke de in het vorige lid bedoelde bepaling wordt toegepast.

    HOOFDSTUK III. - Organisatie van het taalbadonderwijs gedurende het pedagogisch continuüm

    dat loopt vanaf de kleuterschool tot het einde van de eerste graad van het secundair onderwijs

    Art. 7. Op het niveau van de eerste twee stappen van het pedagogisch continuüm zoals bepaald door het opdrachtendecreet, is de moderne taal waarin het taalbadonderwijs kan worden georganiseerd, de tweede onderwezen taal zoals bepaald in hoofdstuk 3 van de taalwet.

    Op het niveau van de derde stap van het pedagogisch continuüm, is de moderne taal waarin het taalbadonderwijs kan worden georganiseerd de cursus moderne taal I zoals bedoeld in artikel 4bis, § 1 van de wet van 19 juli 1971 betreffende de algemene structuur, en de organisatie van het secundair onderwijs, en zoals bepaald in hoofdstuk 3 van de taalwet.

    Art. 8. § 1. De leerling begint met het volgen van het taalbadonderwijs ofwel op het niveau van het laatste jaar van het kleuteronderwijs, ofwel op het niveau van het derde jaar van het lager onderwijs, ofwel op het niveau van het eerste jaar van het secundair onderwijs.

    In afwijking van het vorige lid, voor de scholen die alleen het lager onderwijs organiseren, begint de leerling met het volgen van het taalbadonderwijs op het niveau van het eerste jaar van het lager onderwijs.

    Een zelfde basisschool of lagere school kan geen taalbadonderwijs organiseren vanaf het derde jaar van het kleuteronderwijs of vanaf het eerste jaar van het lager onderwijs en geen taalbadonderwijs vanaf het derde jaar van het lager onderwijs.

    § 2. Een basisschool die het taalbadonderwijs organiseert, biedt de mogelijkheid om dat onderwijs ofwel gedurende het laatste jaar van het kleuteronderwijs en de zes jaren van het lager onderwijs, ofwel gedurende de vier laatste jaren van het lager onderwijs te volgen.

    Een lagere school die het taalbadonderwijs organiseert, biedt de mogelijkheid om dat onderwijs ofwel gedurende de zes jaren van het lager onderwijs, ofwel gedurende de vier laatste jaren van het lager onderwijs te volgen.

    Inrichtingen voor kleuteronderwijs, basisonderwijs of lager onderwijs kunnen tussen elkaar medewerkingsakkoorden sluiten om de bepalingen bedoeld in de vorige leden na te leven.

    In afwijking van de bepalingen bedoeld in de eerste en tweede leden en onverminderd de bepaling bedoeld in het derde lid, kan een basisschool of een lagere school het taalbadonderwijs geleidelijk organiseren, voor zover een leerling die begonnen is met het volgen van het taalbadonderwijs ofwel in het derde jaar van het kleuteronderwijs, ofwel in het eerste jaar van het lager onderwijs ofwel in het derde jaar van het lager onderwijs dat taalbadonderwijs kan blijven volgen gedurende de volgende lagere schooljaren binnen dezelfde inrichting.

    Een secundaire school die het taalbadonderwijs organiseert op het niveau van het eerste jaar van de derde stap van het pedagogisch continuüm biedt de mogelijkheid om dat leerproces ten minste gedurende het tweede jaar van die derde stap voort te zetten.

    In afwijking van de bepaling bedoeld in het vorige lid, kan een secundaire school het taalbadonderwijs geleidelijk invoeren, voor zover een leerling die het eerste jaar van de derde stap van het pedagogisch continuüm in het kader van dat onderwijs dit minstens in het tweede jaar van die derde stap binnen dezelfde inrichting kan voortzetten.

    Art. 9. § 1. Gedurende de tweede cyclus van de eerste stap van het pedagogisch continuüm, wanneer een deel van het wekelijkse lesrooster besteed wordt aan het taalbadonderwijs, omvat dat deel minstens 8 lestijden en hoogstens 21 lestijden.

    § 2. Gedurende de eerste cyclus van de tweede stap van het pedagogisch...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT