Decreet betreffende de organisatie van de gewestelijke volksraadpleging, de 2 mai 2019

TITEL 1. - Inleidende bepalingen

Artikel 1. Dit decreet wordt genomen ter uitvoering van het bijzonder decreet van het Waalse Gewest van 19 juli 2018 tot instelling van de volksraadpleging.

Art. 2. In de zin van dit decreet wordt verstaan onder:

  1. bijzonder decreet: het bijzonder decreet van het Waalse Gewest van 19 juli 2018 tot instelling van de volksraadpleging;

  2. raadpleging: de gewestelijke volksraadpleging zoals georganiseerd bij het bijzonder decreet;

  3. deelnemer: de persoon die voldoet aan de vereiste voorwaarden om deel te nemen aan de raadpleging;

  4. inwoner: de in artikel 3 van het bijzonder decreet bepaalde persoon;

  5. comité(s): het(de) comité(s) bedoeld in artikel 12 van het bijzonder decreet;

  6. controlecommissie: de gewestelijke controlecommissie bedoeld in artikel 2 van het decreet van 1 april 2004 betreffende de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van het Waals Parlement, en de controle op de mededelingen van de voorzitter van het Waals Parlement en de leden van de Waalse Regering.

    TITEL II. - Organisatie van de raadpleging

    HOOFDSTUK I. - Plaats van raadpleging

    Art. 3. De deelneming aan de raadpleging vindt plaats in de gemeente waarin de inwoner ingeschreven is in het register van de deelnemers.

    HOOFDSTUK II. - Register van de deelnemers

    Afdeling 1. - Opstelling van het register

    Art. 4. § 1. Vijfenzeventig dagen vóór de datum van raadpleging die aan het Waalse Parlement wordt meegedeeld, maakt het gemeentecollege het register van de deelnemers van de gemeente op.

    § 2. In dit register worden vermeld:

  7. de inwoners die op vermelde datum in het bevolkingsregister van de gemeente ingeschreven zijn en de in artikel 3, 2° en 3°, van het bijzonder decreet bedoelde voorwaarden vervullen;

  8. de in aanmerking komende inwoners die tussen de 75ste dag vóór de datum van raadpleging en de datum van raadpleging de leeftijd van zestien jaar zullen bereiken;

  9. de personen voor wie de schorsing van het kiesrecht een einde neemt vóór de datum van de raadpleging.

    Het register van de deelnemers vermeldt de naam, de voornamen, de geboortedatum, het geslacht, de hoofdverblijfplaats en het identificatienummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen.

    Art. 5. § 1. Het register van de deelnemers wordt per gemeente of, in voorkomend geval, per gemeenteafdeling, opgemaakt volgens een doorlopende nummering bij voorkeur op alfabetische volgorde van de deelnemers. Het gemeentecollege zorgt er nochtans voor dat de personen die in het bevolkingsregister ingeschreven zijn op hetzelfde adres, in hetzelfde stemcentrum opgeroepen worden.

    § 2. Een exemplaar van het register van de deelnemers wordt onmiddellijk aan de provinciegouverneur of aan de door hem aangewezen ambtenaar digitaal overgemaakt.

    § 3. De gouverneur of de door hem aangewezen ambtenaar gaat over tot de nodige verificaties en zendt het gemeentecollege het register van de deelnemers dat hem betreft en dat de opmerkingen en de aan te brengen wijzigingen vermeldt, terug binnen de maand na ontvangst ervan. Een afschrift van dat register dat de verbeteringen vermeldt, wordt zo spoedig mogelijk door het gemeentecollege digitaal en voor controle overgemaakt aan de Regering of haar afgevaardigde.

    De Regering kan beslissen dat de opstelling van het register van de deelnemers op geautomatiseerde wijze zal gebeuren.

    De Regering is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens vermeld in het register.

    § 4. Overigens worden de registers van de deelnemers door de Regering, of haar afgevaardigde, op de door haar vastgestelde wijze vergeleken om te onderzoeken of personen, om ongeacht welke reden, in meerdere ervan opgenomen zouden zijn.

    Na verificatie spreekt de Regering, of haar afgevaardigde, zich zo spoedig mogelijk uit en maakt zij het overzicht van de personen bedoeld in het eerste lid digitaal aan de betrokken gemeentecolleges over.

    De Regering wijst het gemeentecollege aan dat de deelnemer schrapt en het college dat de inschrijving behoudt.

    De gemeentecolleges geven een ontvangstbewijs van die beslissing.

    § 5. De deelnemer op wie die beslissing betrekking heeft, wordt binnen een termijn van vier dagen door het betrokken gemeentecollege geschrapt.

    Van de schrapping wordt onmiddellijk aan de betrokken personen kennis gegeven.

    Bovendien schrapt het degenen die intussen bestraft zouden zijn met een schorsings- of uitsluitingsclausule

    § 6. Op de datum waarop de deelnemerslijst moet worden opgesteld, deelt het gemeentecollege de burgers door middel van een bericht aangeplakt op het gemeentebestuur mee dat iedere persoon die in het bevolkingsregister is ingeschreven, tot en met de twaalfde dag vóór de dag van de raadpleging, contact kan opnemen met de directeur-generaal van de gemeente om na te gaan of hij op de lijst staat en/of correct is vermeld. Er wordt verwezen naar de bezwaarprocedure.

    Afdeling 2. - Afgifte van het register

    Art. 6. § 1. Zodra het register van de deelnemers is opgesteld, is het gemeentecollege of de door dat college aangewezen gemeentelijke ambtenaar, ertoe gehouden een exemplaar ervan te verstrekken aan de personen die daartoe door het comité gemachtigd zijn.

    De aanvragen dienen bij aangetekend schrijven gericht aan de burgemeester ingediend te worden.

    § 2. Het register wordt op een bruikbare elektronische informatiedrager waarvan het formaat door de Regering wordt vastgesteld, meegedeeld.

    De exemplaren van het registers van de deelnemers die krachtens dit artikel zijn afgegeven, mogen alleen worden gebruikt in het kader van de raadpleging, ook buiten de periode tussen de datum van afgifte van het register en de datum van de raadpleging, op straffe van de strafrechtelijke sancties voorzien in artikel L4122-34 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en decentralisatie.

    § 3. De personen die een exemplaar of een afschrift van het register hebben ontvangen, mogen bedoeld exemplaar of afschrift op hun beurt niet meedelen aan derden.

    Afdeling 3. - Gebruik van het register

    Art. 7. § 1. Het gemeentecollege stelt op grond van het register van de deelnemers twee overzichten op:

  10. in het eerste overzicht worden de deelnemers opgenomen, die op de dag van de raadpleging minstens 18 jaar oud zijn, en die de functie van voorzitter van een stem- of stemopnemingsbureau zouden kunnen bekleden;

  11. in het tweede overzicht worden de deelnemers opgenomen, die op de dag van de raadpleging minstens 18 jaar oud zijn, en die aangewezen zouden kunnen worden als bijzitter of plaatsvervangend bijzitter van een stem- of stemopnemingsbureau.

    Het in het eerste lid, 2°, bedoelde overzicht omvat twaalf namen per bureau.

    Het gemeentecollege bepaalt de lijst van de deelnemers die zich vrijwillig kandidaat hebben gesteld voor de toe te kennen functies bedoeld in het eerste lid, 2°.

    § 2. De twee overzichten en de lijst bedoeld in paragraaf 1 worden aan de voorzitter van het kantonhoofdbureau overgemaakt.

    Art. 8. Het gemeentecollege kan aan een dienstverlener de opdracht verlenen om het register van de deelnemers op te maken met inachtneming van hierna genoemde nadere regels:

  12. de dienstverlener vult een verklaring op erewoord in waarbij hij zich ertoe verbindt het vertrouwelijk karakter van het raadplegingsproces na te leven en ondertekent ze;

  13. indien de dienstverlener ertoe geleid wordt de gegevens van het Rijksregister, op grond van een tabel of een elektronische informatiedrager, rechtstreeks te gebruiken, is hij onderworpen aan de bepalingen van de artikelen 28 en 29 van Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

  14. de dienstverlener mag de registers niet verdelen aan personen die niet uitdrukkelijk door het gemeentecollege gemachtigd zijn om ze in ontvangst te nemen;

  15. de dienstverlener moet voldoende garanties bieden in termen van kennis, betrouwbaarheid en middelen voor de uitvoering van technische en organisatorische maatregelen die in overeenstemming zijn met bovengenoemde Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016.

    Afdeling 4. - Bezwaar tegen het register

    Art. 9. Het Waals Parlement geeft onverwijld en met alle middelen kennis aan de verzoeker alsook, in voorkomend geval, aan de betrokken partijen, van de datum waarop het bezwaar onderzocht zal worden.

    De rol van de bezwaren wordt minstens 24 uur vóór de zitting op de website van het Waals Parlement bekendgemaakt.

    Art. 10. Het dossier van de bezwaren wordt ter beschikking gesteld van de partijen, hun advocaten of hun mandatarissen.

    Art. 11. § 1. Voor iedere zaak wordt, onder vermelding van de naam van de verslaggever en van de aanwezige leden, een afzonderlijke en met redenen omklede beslissing genomen.

    § 2. De beslissing wordt zonder beroepsmogelijkheid genomen.

    § 3. Tot de vijfde dag vóór de raadpleging informeert het Waals Parlement het betrokken gemeentecollege over de aan te brengen wijzigingen.

    Tot de dag van de raadpleging brengt het gemeentecollege de volgende wijzigingen aan in het register van de deelnemers:

  16. de personen die van het register van de deelnemers geschrapt moeten worden omdat ze overleden zijn;

  17. de in het register van de deelnemers aangebrachte wijzigingen ten gevolge van de beslissingen van het Waals Parlement.

    Art. 12. De beslissing van het Waals Parlement wordt neergelegd op de gemeentesecretarie, waar eenieder er kosteloos inzage van kan nemen.

    Afdeling 5. - Sancties

    Art. 13. De artikelen L4122-31 tot en met L4122-35 van het Wetboek van de plaatselijke democratie en decentralisatie zijn mutatis mutandis van toepassing.

    HOOFDSTUK III. - Indeling van de deelnemers

    Art. 14. § 1. De deelnemers van de gemeente worden door het gemeentecollege in stemafdelingen ingedeeld, die geen van allen meer dan duizend tweehonderd of minder dan driehonderd deelnemers mogen hebben.

    Als het aantal deelnemers...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT