Decreet betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, de 18 mars 2019

TITEL I. - Toepassingsgebied, definities, doelstellingen en berekening van de omkadering

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en definities

Artikel 1. Dit decreet is van toepassing op de inrichtingen voor gewoon, kleuter-, lager, basis- en secundair onderwijs die door de Franse Gemeenschap worden georganiseerd of gesubsidieerd.

Art. 2. Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :

1 ° nieuwkomer : de leerling die aan alle volgende voorwaarden voldoet :

  1. op 30 september minstens 2 jaar en 6 maanden oud zijn en jonger dan 18 jaar;

  2. ofwel, een aanvraag tot erkenning als vluchteling hebben ingediend of als vluchteling erkend zijn overeenkomstig de wet van 15 december betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, ofwel, een minderjarige begeleider zijn van een persoon die een aanvraag tot erkenning als vluchteling heeft ingediend of als vluchteling erkend is overeenkomstig de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, ofwel, onderdaan zijn van een begunstigd land van ontwikkelingshulp van de Commissie voor ontwikkelingsbijstand van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, opgenomen in de lijst die is opgesteld op 1 januari 2012, ofwel, erkend worden als stateloos.

    De Regering kan voor een bepaalde duur andere landen toevoegen aan de lijst van ontwikkelingslanden waarnaar wordt verwezen in het vorige lid, wanneer zij van oordeel is dat deze landen zich in een ernstige crisis bevinden;

  3. minder dan een jaar op het nationale grondgebied zijn aangekomen;

    2 ° leerling gelijkgesteld met een nieuwkomer : de leerling die aan alle volgende voorwaarden voldoet :

  4. uiterlijk op 31 december van het betrokken schooljaar ten minste 5 jaar oud zijn en jonger dan 18 jaar;

  5. ofwel, een aanvraag tot erkenning als vluchteling hebben ingediend of als vluchteling erkend zijn overeenkomstig de wet van 15 december betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, ofwel, een minderjarige begeleider zijn van een persoon die een aanvraag tot erkenning als vluchteling heeft ingediend of als vluchteling erkend is overeenkomstig de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, ofwel, onderdaan zijn van een begunstigd land van ontwikkelingshulp van de Commissie voor ontwikkelingsbijstand van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, opgenomen in de lijst die is opgesteld op 1 januari 2003, ofwel, erkend worden als stateloos.

    De Regering kan voor een bepaalde duur andere landen toevoegen aan de lijst van ontwikkelingslanden waarnaar wordt verwezen in het vorige lid, wanneer zij van oordeel is dat deze landen zich in een ernstige crisis bevinden;

  6. een school bezoeken die door de Franse Gemeenschap wordt georganiseerd of gesubsidieerd sedert minder dan drie maanden;

  7. onvoldoende vertrouwd zijn met de onderwijstaal om zich met succes aan te passen aan de activiteiten van zijn leeftijdsgroep voor het kleuter-, lager of basisonderwijs of het studiejaar dat wordt overwogen voor het secundair onderwijs. De Regering bepaalt de nadere regels voor het nagaan van de voldoende kennis van de onderwijstaal;

    3 ° FLA-leerling - Frans als leertaal : de leerling die in kleuter-, lager en basisonderwijs alle volgende voorwaarden samenbrengt :

  8. op ten laatste 31 december van het betrokken schooljaar minstens 4 jaar oud zijn;

  9. de onderwijstaal niet beheersen om zich met succes aan te passen aan de activiteiten van zijn leeftijdsgroep. De Regering bepaalt de procedures voor het nagaan van de bekwaamheid inzake onderwijstaal;

  10. geen taalbadonderwijs volgen als bedoeld in het decreet van 11 mei 2007 betreffende het taalbadonderwijs;

    4 ° FLA-begeleidingssysteem : een onderwijsstructuur gericht op het leren van de onderwijstaal in het gewone kleuter-, lager of secundair onderwijs om de doelstellingen van artikel 3 te verwezenlijken;

    5 ° DASPA (een stelsel voor het onthaal en de scholarisatie van nieuwkomers) : een onderwijsstructuur gericht op het onthaal, de scholarisatie en integratie van nieuw aangekomen leerlingen en gelijkgestelde leerlingen in het gewoon onderwijs vanaf het derde jaar van het kleuteronderwijs, in het lager of secundair onderwijs, om de doelstellingen van artikel 3 te bereiken;

    6 ° decreet van 24 juli 1997 : decreet dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren;

    7 ° onthaalstructuur : structuur voor vluchtelingenkandidaten georganiseerd door de federale staat of in naam van de federale staat of als gevolg van overeenkomsten gesloten met de federale staat;

    8 ° niet-geletterde leerling : een leerling die nog nooit is ingeschreven, nog nooit een school heeft gevolgd of die maximaal één schooljaar in zijn land van herkomst naar school is geweest en die noch kan lezen, noch kan schrijven op het moment van zijn inschrijving in een school;

    9 ° geleidelijke integratie : organisatie voor studenten die zijn ingeschreven in een DASPA, van een geïndividualiseerde onderdompeling gedurende meerdere specifieke lestijden in een klasse van dezelfde inrichting of in een klasse van andere inrichtingen wanneer zij worden geassocieerd met de opdracht van integratie van nieuwkomers en geassimileerde leerlingen;

    10 ° uitzonderlijke verhoging : verhoging van ten minste 8 nieuwkomers of gelijkgestelde leerlingen na de opening van een onthaalstructuur of de opening van nieuwe plaatsen in een bestaande onthaalstructuur of de toename van 8 leerlingen die nieuwkomers of daarmee gelijkgestelde leerlingen zijn op een school;

    11 ° Integratieraad : onderwijsinstantie die tot doel heeft de optimale integratie te bevorderen van de leerling die school loopt bij een DASPA in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

    HOOFDSTUK II. - Doelstellingen van het decreet

    Art. 3. Het decreet heeft de volgende doelstellingen :

    1 ° zorgen voor de ontvangst, oriëntatie en optimale integratie van nieuwkomers, gelijkgestelde en FLA-leerlingen in het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap;

    2 ° een school- en pedagogische begeleiding voorstellen bestemd voor de educatieve profielen van nieuwkomers, gelijkgestelde leerlingen en FLA en gekoppeld aan problemen bij het beheersen van de onderwijstaal en de schoolcultuur, onder meer door het verlenen van lestijden voor het leren van de onderwijstaal;

    3 ° voor een bepaalde duur, een voorstel van intermediaire scholarisatie met een geleidelijke integratie vóór de integratie, op termijn, in een studiejaar, in overeenstemming met artikel 15, voor nieuwkomers en gelijkgestelde leerlingen.

    HOOFDSTUK III. - Berekening van de begeleiding van nieuwkomers, gelijkgestelde leerlingen en FLA-leerlingen

    Art. 4. § 1. Complementaire begeleiding wordt geboden voor nieuw aangekomen, geassimileerde en FLA-studenten. Deze extra begeleiding is vastgesteld op 0,4 per leerling.

    § 2. Het resultaat van de berekening van de aanvullende lestijden bedoeld in de artikelen 5, §§ 2 en 4, en 6, § 2 wordt afgerond tot de volgende eenheid wanneer de eerste decimaal gelijk aan of groter dan 5 is, tot de onderste eenheid in andere gevallen. Bij uitzondering, als er maar één student is, wordt het aantal tot de hogere eenheid afgerond.

    § 3. De nieuwkomer wordt in aanmerking genomen voor de berekening van de in artikel 5, § 2 en 6, § 2 bedoelde aanvullende lestijden, voor een duur van 24 opeenvolgende kalendermaanden vanaf de datum van eerste inschrijving in een inrichting voor gewoon, kleuter-, lager, basis- of secundair onderwijs, georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap.

    De leerling gelijkgesteld met de nieuwkomer wordt in aanmerking genomen voor de berekening van de in artikel 5, § 2 en 6, § 2 bedoelde aanvullende lestijden, voor een duur van 24 opeenvolgende kalendermaanden na de datum waarop aan de bij artikel 2, 2°, bedoelde voorwaarden voor de eerste keer wordt voldaan.

    De FLA-student wordt in aanmerking genomen voor de berekening van de in artikel 5, § 4 bedoelde bijkomende lestijden, voor een duur van 24 opeenvolgende kalendermaanden vanaf de datum waarop aan de in artikel 2, 3 genoemde voorwaarden voor de eerste keer wordt voldaan.

    Art. 5. § 1. In het kleuter-, lager en basisonderwijs worden de nieuwkomers, geassimileerde en FLA-leerlingen meegerekend in overeenstemming met de bepalingen van het decreet van 13 juli 1998 betreffende de organisatie van het gewoon kleuteronderwijs en lager onderwijs en de wijziging van de onderwijswetgeving.

    § 2. Voor nieuwkomers en gelijkgestelde leerlingen wordt de aanvullende omkadering bedoeld in artikel 4, § 1, berekend per vestiging en per niveau op basis van het aantal studenten ingeschreven op 30 september en 15 januari met inachtneming van de volgende berekeningsmethode :

    - De in artikel 4, § 1, bedoelde aanvullende omkadering wordt berekend van 1 tot 30 september van het bedoelde schooljaar op basis van het aantal nieuwkomers of gelijkgestelde studenten ingeschreven op 15 januari van het voorgaande schooljaar.

    - Per 1 oktober is het aantal toegekende extra-lestijden berekend op basis van het aantal nieuwkomers en gelijkgestelden op 30 september. Deze lestijden worden toegekend van 1 oktober tot 30 juni van het bedoelde schooljaar;

    - Wanneer er een positief verschil van meer dan 10 procent tussen het aantal studenten tot en met 15 januari en het aantal nieuwkomers en gelijkgestelden op basis waarvan aanvullende lestijden werden toegekend per 1 oktober wordt het aantal aanvullende lestijden toegekend vanaf 16 januari, berekend op basis van het aantal nieuwkomers en gelijkgestelde leerlingen die op 15 januari ingeschreven waren. De toekenning van deze lestijden wordt verlengd tot 30 juni van het bedoelde schooljaar.

    Als...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT