Decreet betreffende een efficiënter overleg in het gewoon en gespecialiseerd onderwijs, de 25 avril 2019

HOOFDSTUK I. - Wijzigingen aan het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan

Artikel 1. In het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs met volledig leerplan, in artikel 24, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

1° in het eerste lid

  1. worden de woorden " Na overleg met de vertegenwoordigers van de verschillende inrichtende machten, de Executieve " vervangen door de woorden " De Regering " ;

  2. wordt punt 3° vervangen door een tekst, luidend als volgt :

    " 3° bepaalt, per geografische zone die zij bepaalt, de verplichtingen tot overleg tussen de scholen van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van hetzelfde karakter ; " ;

  3. wordt punt 4° vervangen door een tekst, luidend als volgt :

    " 4° richt overlegorganen op die gemeen zijn aan de scholen voor gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs, waaronder een overlegcomité per karakter en zoneraden. Zij bepaalt de nadere regels voor de organisatie ervan. ".

    2° Het vierde lid en het vijfde lid worden opgeheven.

    Art. 2. In hetzelfde decreet worden de volgende wijzingen aangebracht in artikel 25 :

    1° in het eerste lid wordt 1° aangevuld met de woorden " van het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4, de alternerende opleidingen bedoeld in artikel 2bis, § 1, 2° van het decreet van 3 juli 1991 tot regeling van het alternerend secundair onderwijs, en van de opleidingen van het gespecialiseerd onderwijs van vorm 3 en 4 " ;

    2° het eerste lid, 2°, en het tweede lid worden geschrapt.

    Art. 3. In hetzelfde decreet worden de woorden " Algemene Overlegraad voor het secundair onderwijs " of " Algemene Overlegraad voor het gewoon secundair onderwijs " overal vervangen door de woorden " Algemene Raad voor het secundair onderwijs ".

    HOOFDSTUK II. - Wijzigingen aan het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs.

    Art. 4. In het decreet van 27 oktober 1994 tot regeling van het overleg in het secundair onderwijs wordt hoofdstuk I vervangen door een tekst, luidend als volgt :

    " Hoofdstuk I. - De Algemene Raad voor het secundair onderwijs

    Artikel 1. - Er wordt een Algemene Raad voor het secundair onderwijs opgericht, die bevoegd is zowel voor het gewoon secundair onderwijs als voor het gespecialiseerd secundair onderwijs, hierna de Raad genoemd.

    Artikel. 2. - De Raad is belast met de volgende opdrachten :

    1° de Regering elk voorstel overzenden, op eigen initiatief of op verzoek van de Regering, dat de kwaliteit en de werking van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd secundair onderwijs kan verbeteren, met inachtneming van de bepalingen van de wetten, decreten en reglementaire teksten;

    2° de Regering adviezen geven, op eigen initiatief of op verzoek van de Regering, betreffende :

  4. de uurroosters van het gewoon onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs ;

  5. de bekwaamheidsbewijzen en ambten bedoeld in het decreet van 11 april 2014 tot regeling van de bekwaamheidsbewijzen en ambten in het door de Franse Gemeenschap georganiseerde en gesubsidieerde basis- en secundair onderwijs ;

  6. de referentiesystemen bedoeld in de artikelen 16, 25, 26, 35 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren ;

  7. de kwalificatieprofielen bedoeld in de artikelen 39, 44, 45 en 47 van het bovenvermelde decreet van 24 juli 1997 ;

  8. het repertorium van de basisopties van het gewoon secundair onderwijs en van het gespecialiseerd secundair onderwijs van vorm 4 ;

  9. de repertoriums van de opleidingen van het alternerend onderwijs en van het gespecialiseerd onderwijs van vorm 3 ;

  10. de organisatie van de verschillende nadere regels voor de integratie van leerlingen die behoren tot het gespecialiseerd onderwijs en voor de permanente evaluatie van de integraties toegelaten door de toepassing van hoofdstuk X van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs ;

  11. de uitvoering van redelijke aanpassingen in het gewoon onderwijs bedoeld in het decreet van 7 december 2017 betreffende het opnemen, de begeleiding en het behoud in het gewoon basis- en secundair onderwijs van leerlingen met specifieke behoeften ;

    3° voorzien in de uitwisseling van alle nuttige documenten en van de verworven ervaring tussen alle scholen van het gewoon onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs, om een gezamenlijk streven voor het welslagen op school mogelijk te maken en elke leerling op een zo hoog mogelijk peil te brengen in alle secundair-onderwijsvormen en types;

    4° de Regering een advies geven over de aanvragen om programmering van gegroepeerde basisopties of van opleidingen georganiseerd in het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs, met volledig leerplan of in het alternerend onderwijs ;

    5° de Regering een advies geven over de oprichting of de subsidiëring van een nieuwe school voor het gewoon of gespecialiseerd secundair onderwijs ;

    6° de Regering een advies geven over de geografische verdeling van alle types en vormen van gespecialiseerd onderwijs ;

    7° elke andere opdracht uitoefenen die door de wetgever wordt toevertrouwd.

    Artikel. 3. - § 1. De Raad is samengesteld uit de volgende werkende leden :

    1° de vertegenwoordigers van de Diensten van de Regering die de hoedanigheid hebben van rechtswege leden :

    - twee vertegenwoordigers van de Algemene Directie Leerplichtonderwijs ;

    - de inspecteur-generaal van de Inspectiedienst van het Onderwijs van het pedagogisch continuüm of zijn afgevaardigde

    - de inspecteur-generaal van de Inspectiedienst van het secundair doorstromings- en kwalificatieonderwijs of zijn afgevaardigde ;

    2° 8 afgevaardigden van elk overlegcomité bedoeld in artikel 24, eerste lid, 4°, van het decreet van 29 juli 1992 houdende organisatie van het secundair onderwijs waaronder de voorzitter ; de afvaardiging van het overlegcomité van het niet-confessioneel onderwijs bestaat uit :

  12. drie afgevaardigden die het onderwijs georganiseerd door de Franse Gemeenschap vertegenwoordigen ;

  13. vier afgevaardigden die het gesubsidieerd officieel onderwijs vertegenwoordigen;

  14. een afgevaardigde die het niet-confessioneel vrij gesubsidieerd onderwijs vertegenwoordigt ;

    3° zes vertegenwoordigers van de representatieve vakbondsverenigingen in de zin van artikel 7 van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

    Het uitgeoefende mandaat van de vertegenwoordigers bedoeld in het eerste lid, 2° en 3° duurt vier jaar ; dit mandaat is hernieuwbaar.

    De mandaten van de voorzitter en de ondervoorzitter worden elk jaar afwisselend uitgeoefend door de voorzitter van het overlegcomité van het niet-confessioneel onderwijs en door de voorzitter van het overlegcomité van het confessioneel onderwijs.

    Twee afgevaardigden van de minister die bevoegd is voor het gewoon en gespecialiseerd secundair onderwijs, worden uitgenodigd om de werkzaamheden van de Raad te volgen zonder stemgerechtigd te zijn.

    Wanneer de agenda het vereist, kan de Raad een beroep doen op deskundigen ; de Raad kan werkgroepen oprichten.

    § 2. Elke werkend lid is stemgerechtigd. Er worden zoveel plaatsvervangende leden als werkende leden aangesteld. De plaatsvervangende leden zetelen slechts als de werkende leden afwezig zijn.

    De Raad beslist bij meerderheid van twee derde van de aanwezige leden. De volstrekte meerderheid is ook vereist enerzijds voor de aanwezige vertegenwoordigers van het overlegcomité van het niet-confessioneel onderwijs, anderzijds voor de aanwezige vertegenwoordigers van het confessioneel onderwijs. Elk advies vermeldt de stemmingen; een minderheidsnota kan erbij gevoegd worden.

    § 3. De leden van de Raad hebben recht op de teugbetaling van hun reis- en verblijfkosten onder de voorwaarden die van toepassing zijn op de personeelsleden van het Ministerie van de Franse Gemeenschap.

    Artikel 4. - De werkende en plaatsvervangende leden bedoeld in artikel 3, paragraaf 1, eerste lid, 2° en 3° worden aangesteld door de Regering op voorstel van de organen bedoeld door dezelfde bepalingen.

    Artikel 5. - De Raad stelt zijn huishoudelijk reglement vast en legt het de Regering ter goedkeuring voor.

    De Diensten van de Regering nemen het secretariaat van de Raad waar.

    Artikel 6. - De Raad richt een Vaste commissie voor het alternerend secundair onderwijs op die belast is met de coördinatie van alle initiatieven terzake.

    Artikel 7. - De Raad richt een Vaste Commissie voor het gespecialiseerd secundair onderwijs op, hierna de Commissie genoemd.

    De samenstelling van de Commissie wordt in het huishoudelijk reglement van de Raad vastgesteld.

    Ze wordt elk jaar afwisselend voorgezeten door een lid van de Raad ter vertegenwoordiging van het niet-confessioneel onderwijs en door een lid van de Raad ter vertegenwoordiging van het confessioneel onderwijs.

    De voorzitter en de ondervoorzitter van de Hoge Raad voor het onderwijs voor leerlingen met specifieke behoeften bedoeld in Hoofdstuk van het decreet van 3 maart 2004 houdende organisatie van het gespecialiseerd onderwijs zijn rechtswege leden van de Commissie.

    De Raad vertrouwt aan de Commissie het volgende toe :

    1° de voorbereiding van de dossiers die specifiek zijn aan het gespecialiseerd onderwijs ;

    2° de analyse en de opvolging van de voorstellen van de bovenvermelde Hoge Raad.

    Voor de transversale thema's in het gespecialiseerd secundair onderwijs en in het gespecialiseerd basisonderwijs werkt de Commissie samen met de Vaste commissie voor het gespecialiseerd basisonderwijs bedoeld in artikel 26 van het decreet van 14 maart 1995 tot bevordering van het welslagen in de basisscholen.

    Om deze opdrachten uit te voeren, kan de Regering een verlof toekennen wegens opdracht aan hoogstens twee...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT