27 MAART 2002. - Decreet betreffende de begeleiding van het onderwijssysteem van de Franse Gemeenschap (1)

De Raad van de Franse Gemeenschap heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen wat volgt :

HOOFDSTUK I. - Definities

Voor de toepassing van dit decreet verstaat men onder :

  1. externe evaluatie : evaluatie waarbij het concept en de uitvoering worden toevertrouwd aan mensen die geen deel uitmaken van het onderwijsteam van een schoolinstelling;

  2. indicatoren : statistische gegevens over de staat of evolutie van een belangrijk geacht verschijnsel. In het onderwijs dienen de indicatoren om meer te weten over de gezondheid en de kwaliteit van het onderwijssysteem;

  3. pedagogische hulpmiddelen : iedere vorm van algemene of concrete pedagogische ondersteuning als antwoord op blootgelegde problemen;

  4. coherent systeem van indicatoren : alle gegevens die noodzakelijk worden geacht door de in artikel 2 bedoelde Begeleidingscommissie, de Regering en het Parlement teneinde de statistische opvolging van de leerlingen en de begeleiding van het onderwijssysteem te kunnen waarborgen;

  5. statistische opvolging van de leerlingen : opvolging van het parcours van de leerlingen in het onderwijssysteem, ongeacht het betrokken schoolniveau, vanaf het moment dat de leerling school begint te lopen tot op het einde van diens schoolparcours, het niet-verplicht onderwijs inbegrepen;

  6. decreet-taken : het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren.

    HOOFDSTUK II. - Begeleidingscommissie

    Afdeling 1. - De Begeleidingscommissie

    Artikel 1. Er wordt een Begeleidingscommissie van het door de Franse Gemeenschap ingerichte of gesubsidieerde onderwijs opgericht, hierna 'de Commissie' genaamd.

    Het onderricht van godsdienst en niet-confessionele zedenleer zoals bepaald in artikel 8 van de wet van 29 mei 1959 valt niet onder de toepassing van dit decreet.

    Afdeling 2. - Opdrachten

    Art. 2. De Commissie heeft, rekening houdend met de vrijheid op het vlak van de pedagogische methodes, als opdracht :

  7. de pedagogische hervormingen te begeleiden en te streven naar de verwezenlijking ervan;

  8. ons onderwijs een coherent systeem van indicatoren te verschaffen. Hiervoor verzamelt ze in de in artikel 4, 2°, bedoelde gegevensbank objectieve informatie over het onderwijssysteem in de Franse Gemeenschap en over haar vermogen om tegemoet te komen aan vooropgestelde doeleinden;

  9. de samenhang tussen de programma-inhoud, de eindtermen, de terminale vaardigheden en de opleidingsprofielen alsook de verenigbaarheid tussen de programma's van de netten en van de onderwijsniveaus te bevorderen;

  10. jaarlijks voor de opleidingen, bedoeld in de decreten van 24 december 1990 en 16 juli 1993, de prioritaire studierichtingen en thema's af te bakenen om tijdens het leerproces eindtermen, terminale vaardigheden, opleidingsprofielen en alle andere aangelegenheden die gemeenschappelijk zijn voor alle onderwijsniveaus en -netten, te vormen.

    Het plan van deze prioritaire studierichtingen en thema's wordt uiterlijk tegen 15 oktober van ieder jaar ter goedkeuring voorgelegd aan de Regering. De Regering keurt dit plan na eventuele wijzigingen goed tegen 15 november van ieder jaar en verstuurt het naar het orgaan dat de wetgever bij decreet zal bepalen.

    Zij zal de Regering tevens een met redenen omkleed voorstel voorleggen over de keuze van de operatoren die deze opleidingen zullen ten uitvoer brengen;

  11. te zorgen voor de coördinatie en verspreiding van de pedagogische hulpmiddelen en evaluatie-instrumenten, bedoeld in artikelen 18, 19, 28, 29, 37, 38, 51 en 52 van ht decreet-taken;

  12. nadruk te leggen op de inspanningen van de universiteiten en hogescholen inzake het onderzoek en de ontwikkeling op het gebied van onderwijs en erop toe te zien dat de schoolinstellingen baat hebben bij de resultaten ervan. Daartoe stelt zij meerjarenplannen inzake onderzoek op waarin prioriteiten en doelstellingen zijn bepaald. Deze plannen worden ter goedkeuring aan de Regering voorgelegd en door laatstgenoemde uitgevoerd, overeenkomstig de vooropgestelde prioriteiten;

  13. manieren voor externe evaluatie...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT