11 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit houdende het personeel van de Belgische Spoorwegen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Het besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, wordt genomen in uitvoering van de artikelen 3, 7 en 11 van de wet van 30 augustus 2013 betreffende de hervorming van de Belgische spoorwegen.

Deze wet machtigt de Koning om met inachtneming van de daarin vastgelegde beginselen alle nuttige maatregelen te nemen met het oog op de reorganisatie van de activiteiten en structuren van NMBS Holding, Infrabel en NMBS (de NMBS groep), tot twee autonome overheidsbedrijven met de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht in de zin van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven (een infrastructuurbeheerder en een spoorwegonderneming) die, samen met de Staat, zullen participeren in een naamloze vennootschap van publiek recht, « HR Rail », die als enige werkgever voor het voltallige personeel van de huidige NMBS groep zal optreden.

In uitvoering van voormelde wet van 30 augustus 2013, werd het koninklijk besluit van 7 november 2013 houdende hervorming van de structuren van de NMBS Holding, Infrabel en de NMBS (I) gepubliceerd. Voormeld koninklijk besluit strekt ertoe het voor de betrokken vennootschappen mogelijk te maken om de vereiste structuuroperaties te initiëren en door te voeren, in het bijzonder (i) de fusie van NMBS Holding en NMBS via de techniek van een fusie door overneming van NMBS door NMBS Holding, (ii) de overgang van bepaalde activiteiten en vermogensbestanddelen van NMBS Holding naar Infrabel via een partiële splitsing en de daarmee verbonden ontkoppeling van de participatie van NMBS Holding in Infrabel en (iii) de inbreng van activa en passiva van de huidige bedrijfsactiviteit « human resources » van NMBS Holding in HR Rail.

Dit besluit strekt ertoe de machtiging van de vennootschappen op grond van het voormelde koninklijk besluit van 7 november 2013 inzake de derde operatie, met name de inbreng van de bedrijfsactiviteit « human resources » in HR Rail, te vervolledigen. Het voorwerp van dit besluit betreft namelijk (i) de totstandbrenging van HR Rail als naamloze vennootschap van publiek recht, door de omvorming van de bestaande vennootschap van privaat recht, HR Test, die werd opgericht door NMBS Holding en Infrabel, in een naamloze vennootschap van publiek recht waarin ook de Staat een participatie zal aanhouden, (ii) de overdracht van het personeel door NMBS Holding aan HR Rail, (iii) de vaststelling van het organiek statuut van HR Rail, (iv) de invoeging van de nodige regelingen inzake de terbeschikkingstelling van het personeel door HR Rail aan Infrabel en de nieuwe spoorwegonderneming die na fusie tussen NMBS Holding en NMBS ontstaat, en de regels en beginselen inzake het personeelsstatuut, het syndicaal statuut, de personeelsaangelegenheden en de sociale dialoog en (v) de wijziging en opheffing van de wettelijke bepalingen inzake het personeel van de NMBS groep, waaronder in het bijzonder de wet van 23 juli 1926 betreffende N.M.B.S. Holding en haar verbonden vennootschappen en de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven (hierna, « de wet van 21 maart 1991 »). Luiken drie en vier nemen de vorm aan van een nieuwe boek in voormelde wet van 23 juli 1926, die in haar huidige vorm in de artikelen 13 en 13bis de basisregels inzake het personeel van de NMBS groep bevat.

Het voormelde koninklijk besluit van 7 november 2013 strekt ertoe het voor de betrokken vennootschappen mogelijk te maken de vereiste stappen te zetten opdat de hervorming op 1 januari 2014 in werking treedt. Onderhavig besluit, dat eveneens op 1 januari 2014 in werking dient te treden, bevat één van de cruciale luiken van deze hervorming, want het strekt er onder meer toe te verzekeren dat het organiek statuut van HR Rail wordt vastgesteld en dat HR Rail, Infrabel en de toekomstige spoorwegonderneming, (nieuwe) NMBS, kunnen beschikken over het nodige personeel om hun opdrachten van openbare dienst vanaf 1 januari 2014 te kunnen verzekeren.

De uitwerking van de hervorming in dit besluit gebeurt met inachtneming van een aantal basisprincipes. Het personeel van de Belgische Spoorwegen blijft ressorteren onder het personeelsstatuut, dat uniek is en tot de bevoegdheid van de Nationale Paritaire Commissie behoort. HR Rail is de enige werkgever van het personeel van de Belgische Spoorwegen. HR Rail is de beheerder van human ressources aangelegenheden (HR), en herneemt aldus de activiteiten van de huidige Directie-Generaal Holding-HR. (Nieuwe) NMBS en Infrabel kunnen uitsluitend beroep doen op HR Rail voor het beheer van human ressources. De sociale dialoog op het niveau van de Infrabel, (nieuwe) NMBS en HR Rail gezamenlijk en op het niveau van elke vennootschap wordt gegarandeerd.

Dit besluit bakent de krachtlijnen van de verdeling van HR-bevoegdheden tussen de vennootschappen af. Belangrijk is dat elke vennootschap verantwoordelijk is voor zijn eigen zogenaamd niet-reglementair HR-beleid, het volledige welzijnsbeleid en alle personeelsbeslissingen met individuele draagwijdte, voor het personeel dat binnen de eigen vennootschap gebruikt wordt. Voor wat dit laatste betreft dient HR Rail in de regel, als juridische werkgever, nog de formele beslissing te nemen, doch HR Rail neemt deze gebonden door het eensluidend voorstel van de feitelijke werkgever (Infrabel of (nieuwe) NMBS).

De social governance structuren en organen worden door dit besluit in lijn gebracht met de nieuwe structuur na de hervorming, evenwel met respect voor de eenheid van het personeelsstatuut en gepaard gaande met een zekere mate van rationalisering.

De Nationale Paritaire Commissie blijft het orgaan voor sociale dialoog van de drie vennootschappen samen maar ook van elke vennootschap apart. Het Sturingscomité is opgezet als forum waar de top van de vennootschappen en van de syndicale organisaties met elkaar in contact treden over punctuele aangelegenheden. De stategische bedrijfscomités gaan, behoudens de sociale bevoegdheden, op het vlak van elke vennootschap een rol vervullen die aanleunt bij deze van de ondernemingsraad in private vennootschappen. Voor de regionale sociale dialoog zullen er binnen elke vennootschap gewestelijke paritaire comités of commissies zijn, waarbij de gewestelijke paritaire commissies van HR Rail een bijzondere bevoegdheid krijgen op het vlak van wederbenuttiging van het personeel tussen de vennootschappen.

Op het vlak van welzijn op het werk wordt bij elke vennootschap een Bedrijfscomité voor preventie en bescherming op het werk opgericht, te vergelijken met het comité voor preventie en bescherming op het werk uit de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. De structuur van de onderliggende Comités voor preventie en bescherming op het werk binnen elke vennootschap wordt verder door elke vennootschap georganiseerd, met inachtneming van de voorschriften met betrekking tot sociale dialoog inzake welzijn op het werk. De Nationale Commissie voor preventie en bescherming op het werk behoudt aanvullend een adviserende bevoegdheid voor welzijnskwesties die noodzakelijkerwijs meer dan een vennootschap aanbelangen.

Belangrijk is hierbij te weten dat het besluit de mogelijkheid geeft om via de sociale dialoog aanvullend zaken te regelen of zelfs te wijzigen (bijvoorbeeld de bevoegdheden). Op deze wijze wil het besluit de autonomie van de sociale partners op het vlak van organisatie van hun sociale dialoog maximaal vrijwaren binnen het kader van de nieuwe structuren na de hervorming.

Er werd rekening gehouden met het advies van de Raad van State (advies 54.638/4 van 5 december 2013). Waar dit uitzonderlijk niet is gebeurd, is dit uitdrukkelijk en gemotiveerd weergegeven bij het desbetreffende artikel.

Artikelsgewijze commentaar

Hieronder worden de artikelen van het besluit toegelicht. Het besluit is als volgt opgebouwd :

Titel I. Totstandbrenging van HR Rail als naamloze vennootschap van publiek recht

Artikel 1 van het besluit

Titel II. Overdracht van personeel naar HR Rail en terbeschikkingstelling van personeel door HR Rail

Art. 2 van het besluit

Titel III. Het personeel van de Belgische Spoorwegen

Art. 3 van het besluit

Boek 2. Het personeel van de Belgische Spoorwegen

Titel 1. Definities

Art. 21

Titel 2. HR Rail

Art. 22 tot 65

Hoofdstuk 1. Maaatschappelijk doel, kapitaal, statuten, wettelijke en reglementaire bepalingen

Afdeling 1. Maatschappelijk doel en opdracht van openbare dienst van HR Rail

Afdeling 2. Kapitaal - aandelen

Afdeling 3. Statuten

Afdeling 4. Wettelijke en reglementaire bepalingen

Hoofdstuk 2. Organisatie

Afdeling 1. De algemene vergadering

Afdeling 2. De raad van bestuur

Onderafdeling 1. Samenstelling en werking

Onderafdeling 2. Bevoegdheden

Onderafdeling 3. Vertegenwoordiging

Onderafdeling 4. Benoemings- en bezoldigingscomité

Afdeling 3. De algemeen directeur - de adjunct van de algemeen directeur

Onderafdeling 1. De algemeen directeur

Onderafdeling 2. De adjunct van de algemeen directeur

Onderafdeling 3. Het mandaat van algemeen directeur en adjunct van de algemeen directeur

Afdeling 4. Het HR Coördinatie Comité

Onderafdeling 1. Samenstelling en werking

Onderafdeling 2. Bevoegdheden

Onderafdeling 3. Huishoudelijk reglement

Afdeling 5. Delegatie

Afdeling 6. Discretie

Afdeling 7. Onverenigbaarheden

Hoofdstuk 3. Financiering van de opdracht van openbare dienst

Hoofdstuk 4. Het ondernemingsplan

Hoofdstuk 5. Toezicht en controle

Afdeling 1. Het administratief toezicht

Afdeling 2. Controle op de financiële toestand

Hoofdstuk 6. Boekhouding en jaarrekeningen

Hoofdstuk 7. Financiering

Hoofdstuk 8. Fiscaal statuut

Hoofdstuk 9. Ontbinding

Hoofdstuk 10. Diverse bepalingen

Titel 3. Personeel

Art. 66 tot 153

Hoofdstuk 1. Beginselen betreffende het personeelsstatuut en het syndicaal statuut

Hoofdstuk 2. Terbeschikkingstelling van personeel door HR Rail

Hoofdstuk 3. Vaststelling van het personeelsstatuut...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT