13 DECEMBER 2012. - Besluit van de Waalse Regering tot hervorming van de mandatenregeling van de ambtenaren-generaal van « Wallonie-Bruxelles International »

De Waalse Regering,

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 20 maart 2008 tussen de Franse Gemeenschap, het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen van Wallonië-Brussel en inzonderheid op de artikelen 3 en 14;

Gelet op het decreet van 8 mei 2008 houdende instemming, wat betreft de materies waarvan de uitoefening door de Franse Gemeenschap is overgedragen, met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", opgemaakt op 20 maart 2008;

Gelet op het decreet van 8 mei 2008 houdende instemming met het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap, het Waals Gewest en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke entiteit voor de internationale betrekkingen "Wallonie-Bruxelles", opgemaakt op 20 maart 2008;

Gelet op het samenwerkingsakkoord gesloten op 20 september 2012 tussen de Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap betreffende het getuigschrift management overheidsbesturen voor de toegang tot de betrekkingen vallend onder de mandatenregeling in de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles-International".

Gelet op de instemming van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 14 juni 2012;

Gelet op de instemming van de Minister van Begroting, gegeven op 14 juni 2012;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 14 juni 2012;

Gelet op protocol nr. 578 van Sectorcomité nr. XVI, opgesteld op 22 juni 2012;

Gelet op advies van de Raad van State nr. 52.232/2, gegeven op 7 november 2012, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister-President en de Minister van Ambtenarenzaken;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK I. - Mandatenregeling

Artikel 1. In boek II van het besluit van de Waalse Regering van 5 december 2008 tot vaststelling van het administratieve en geldelijke statuut van het personeel van "Wallonie-Bruxelles-International", wordt titel II, bevattende de artikelen 269 tot en met 290, vervangen als volgt :

"Titel II. - Mandaatregeling

HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en toegangsvoorwaarden

Art. 269. De betrekking van leidend ambtenaar en de betrekking van adjunct-leidend ambtenaar van rang A2 worden bij mandaat toegekend overeenkomstig de bepalingen van deze titel.

Art. 270. De kandidaat voor een mandaat dient uiterlijk bij het aflopen van de termijn voor de indiening van de kandidaturen lid te zijn van de pool van de kandidaten bedoeld in artikel 271/8.

Art. 271. In afwijking van artikel 19 kan niemand voor een mandaat aangewezen worden als hij niet voldoet aan volgende voorwaarden :

  1. een gedrag hebben dat overeenstemt met de vereisten van het ambt;

  2. de burgerlijke en politieke rechten genieten;

  3. niet getroffen zijn door een definitieve en niet-geschrapte tuchtsanctie;

  4. aan de dienstplichtwetten voldaan hebben;

  5. het bewijs leveren van het medisch attest vereist om de functie uit te oefenen;

  6. niet houder zijn van een politiek mandaat dat voor een ambtenaar een politiek verlof van meer dan vier dagen per maand meebrengt;

  7. niet houder zijn van één van de volgende politieke mandaten : schepen, burgemeester of voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;

  8. overeenkomstig de artikelen 409 en 410, zich ertoe verbinden geen dienstvrijstellingen of facultatieve politieke verloven aan te vragen die na cumulatie met het politieke verlof van ambtswege, het totaal van vier werkdagen afwezigheid per maand zouden overschrijden.

    HOOFDSTUK II. - Selectie en aanwijzing

    Afdeling 1 - Getuigschrift management overheidsbesturen

    Art. 271/1. § 1. Het getuigschrift management overheidsbesturen wordt uitgereikt na het welslagen voor het examen ingericht na afloop van de vorming bepaald bij het samenwerkingsakkoord tussen de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest tot oprichting van een gemeenschappelijke bestuursschool voor de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest, gesloten op 10 november 2011.

    § 2. De vorming bestaat uit een interuniversitair getuigschrift executive master voor het management van overheidsbesturen of een interuniversitair getuigschrift voor het management van overheidsbesturen bedoeld in artikel 6, § 1, 6°, van het decreet van de Franse Gemeenschap van 31 maart 2004 betreffende de organisatie van het hoger onderwijs ter bevordering van de integratie in de Europese ruimte van het hoger onderwijs en betreffende de herfinanciering van de universiteiten, hierna genoemd : het "interuniversitair getuigschrift". Het interuniversitair getuigschrift wordt toegekend door de universiteiten van de Franse Gemeenschap.

    Het getuigschrift management overheidsbesturen wordt in cycli ingericht. Eén cyclus staat gelijk aan één geheel bestaande uit :

    - het toegangsexamen tot de vorming bedoeld in artikel 271/4, § 2;

    - de cursussen, case studies, praktische werkzaamheden, seminaries, verhandeling en examens die leiden tot het uitreiken van het interuniversitair getuigschrift;

    - het examen bedoeld in artikel 271/7.

    § 3. Op voorstel van de bestuursschool, handelend in overleg met de universiteiten, bepaalt de Regering het programma van het interuniversitair getuigschrift vereist voor het behalen van het getuigschrift management overheidsbesturen. Dat programma omvat de doelstellingen van de cursussen en het profiel van de daarmee belaste docenten.

    § 4. Het programma van het interuniversitair getuigschrift is multidisciplinair en veeleisend. Het streeft ernaar de vaardigheden inzake management van overheidsbesturen te ontwikkelen en de kandidaten de bekwaamheden bij te brengen voor de uitoefening van een mandaat. Op een paar theoretische bijdragen na is het programma hoofdzakelijk op een praktische vorming gericht, berustend op een interactieve pedagogie die aanzet tot de persoonlijke inzet van de deelnemers. Het omvat case studies en analyses van dossiers die uit reële bestuurspraktijken gegrepen zijn. De onderwezen materies, theoretisch en praktisch, leggen de klemtoon op de concrete problemen die zich in het beheer van de overheidsdiensten voordoen en op de oplossingen die daarvoor voorgesteld zouden kunnen worden.

    Het programma van het interuniversitair getuigschrift bevat minstens volgende materies :

    - ethiek en waarden van de overheidsdiensten;

    - strategisch beheer van de organisatie;

    - kwaliteitsbeheer, beheer van veranderende omgevingen, creativiteit en innovatie;

    - human resources management;

    - dialoog en maatschappelijke relaties;

    - communicatie

    - Europees beleid;

    - modernisering van de administratie;

    - management en leiderschap;

    - staathuishoudkunde;

    - openbare financiën, fiscaliteit en overheidsboekhouding;

    - Overheidsopdrachten.

    Het programma van het interuniversitair getuigschrift omvat de uitvoering van een schriftelijke verhandeling door elke kandidaat. Die verhandeling bestaat uit een diepgaand onderzoek van een overkoepelend praktijkgeval. Dat geval moet op voorhand goedgekeurd worden door de school en de universiteiten.

    § 5. Het urenpakket van het interuniversitair getuigschrift telt minstens tweehonderd veertig uren. In die tweehonderd veertig uren zijn de uren gewijd aan de verhandeling niet inbegrepen.

    Art. 271/2. Niemand kan toegang tot de cyclus krijgen met het oog op het behalen van het getuigschrift management overheidsbesturen indien hij voor afloop van de termijn voor de indiening van de kandidaturen bepaald in artikel 231/3, § 4, niet aan volgende voorwaarden voldoet :

  9. houder zijn van een diploma dat toegang geeft tot niveau A of laureaat zijn van een overgangsexamen naar niveau A of naar een vergelijkbaar niveau of houder zijn van een getuigschrift voor vaardigheden die buiten een diploma om zijn verkregen en die toegang geven tot niveau A, waarbij dat getuigschrift uitgereikt of erkend is door de bestuursschool of door een andere instelling aangewezen door de Regering;

  10. zich kunnen beroepen op een beroepservaring van minstens acht jaar in een ambt van niveau A of een gelijkwaardig ambt, waarvan twee jaar ervaring in het leiden van een team of van projecten.

    Art. 271/3. § 1. Elke cyclus moet schriftelijk aangekondigd worden door de bestuursschool en bekendgemaakt worden door SELOR, tenminste in het Belgisch Staatsblad, in twee in het Frans verschijnende kranten van de Belgische pers en op de website van SELOR.

    § 2. In die aankondiging worden minstens volgende gegevens vermeld :

    - de toegangsvoorwaarden, evenals het maximumaantal deelnemers aan de cyclus;

    - de identiteit van de diensten en/of personen waarbij/bij wie het kandidatuurdossier opgehaald kan worden en die de kandidaten elke nuttige informatie kunnen verstrekken over de vorming;

    - de informatie en/of de documenten die in de kandidaatstelling opgenomen moeten worden;

    - de termijn en de modaliteiten voor de indiening van de kandidaturen.

    § 3. De termijn voor de indiening van de kandidaturen wordt door SELOR vastgesteld zonder dat die minder mag bedragen dan twintig dagen of meer dan twee maanden. De termijn gaat in de dag na de dag van bekendmaking van de aankondiging bedoeld in § 2 in het Belgisch Staatsblad. Indien de termijn niet nageleefd wordt, is de kandidatuur onontvankelijk.

    De termijn bedoeld in vorig lid wordt opgeschort tussen 15 juli en 15 augustus.

    § 4. De kandidaturen worden via e-mail ingediend bij SELOR.

    § 5. SELOR gaat na of de kandidaturen ontvankelijk zijn.

    Art. 271/4. § 1. Voor zover het een voorwaarde is voor het uitreiken van het getuigschrift management overheidsbesturen, is het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT