26 APRIL 2012. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen

VERSLAG AAN DE KONING

Sire,

Wij hebben de eer om aan Zijne Majesteit het koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen ter ondertekening voor te leggen.

De ervaring met de toepassing van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 houdende algemeen reglement op de bescherming van de bevolking, van de werknemers en het leefmilieu tegen het gevaar van de ioniserende stralingen (ARBIS), dat op 1 september 2001 in werking is getreden, heeft inmiddels een aantal onvolkomenheden en onduidelijkheden aan het licht gebracht. De voorgestelde wijzigingen hebben de bedoeling om aan een en ander te verhelpen.

Bovendien is er, dank zij overleg met de belanghebbende milieus, vooruitgang geboekt op het gebied van de opleiding in de stralingsbescherming voor de tandartsen en de dierenartsen, wat toelaat om parallel de vergunningsplicht te versoepelen.

Tenslotte moeten de criteria voor de erkenning van de deskundigen in de medische stralingsfysica aangepast worden aan de wijzigingen die het gevolg zijn van de Bologna-hervorming van het hoger onderwijs.

Het is wenselijk dat de wijzigingen die in voorliggend ontwerp van besluit worden voorgesteld vrij vlug van toepassing worden. Hierbij dient opgemerkt dat momenteel verschillende hoofdstukken of secties van het ARBIS grondig geëvalueerd worden met het oog op een meer fundamentele herziening en dat in overleg met alle belanghebbenden. Deze evaluatie is onontbeerlijk maar neemt meer tijd in beslag. Sommige terechte opmerkingen die vervat waren in de adviezen die over dit ontwerp ontvangen werden, hebben inderdaad met deze grondige herziening te maken en zullen dan ook in dat kader in overweging genomen worden.

Advies van de Raad van State :

De Raad van State heeft op 27 september 2011 advies uitgebracht over het ontwerp van besluit. Het verstrekte advies nr. 50.182/3 bevindt zich in bijlage bij dit verslag.

Wat de algemene opmerking van de Raad van State betreft m.b.t. de termijn tussen de raadpleging van de adviesorganen en de beslissing van de autoriteit, dient er te worden opgemerkt dat de feitelijke en juridische omstandigheden m.b.t. de bepalingen van dit besluit en waarop het adviesorgaan zich gebaseerd heeft, niet in die mate zijn gewijzigd dat de raadpleging onwerkzaam wordt.

Hierna volgen artikelsgewijs enkele specifieke toelichtingen.

Artikel 1 (ARBIS art. 2)

De definitie van radioactieve afvalstoffen slaat momenteel enkel op afvalstoffen die afkomstig zijn van vergunde handelingen of beroepsactiviteiten. De uitbreiding van het begrip tot radioactieve (afval)stoffen die gegenereerd worden bij interventies (zoals bedoeld in art. 72bis) laat toe om problemen te vermijden bij de verdere behandeling ervan. De voorgestelde definitie is coherent met de discussies die momenteel aan de gang zijn tussen het FANC en NIRAS en die tot doel hebben de in de regelgeving gebruikte begrippen en definities te harmoniseren.

De definitie van versneller wordt verduidelijkt om verkeerde interpretaties te vermijden (deeltjesversneller).

Artikel 2 (ARBIS art. 3.1)

Dit artikel maakt het mogelijk om een inrichting waar meerdere deeltjesversnellers gebruik maken van een gemeenschappelijke technische infrastructuur als één geheel te behandelen (administratieve vereenvoudiging en efficiëntie). Het criterium van de gemeenschappelijke technische infrastructuur is een antwoord op de vraag van de HGR (beperking op basis van de geografische zone of op basis van de juridische entiteit).

Artikel 3 (ARBIS art. 18)

Met deze wijziging worden de bepalingen met betrekking tot verwijdering, recyclage of hergebruik van vaste radioactieve afvalstoffen ook van toepassing voor vloeibare afvalstoffen, inzonderheid de verplichting om in bepaalde gevallen een vergunning van het FANC te bekomen.

Artikel 4 (ARBIS art. 20.1.1.3)

Deze wijziging heeft tot doel de bescherming van het ongeboren kind beter te waarborgen, door het verduidelijken van sommige bepalingen die aanleiding konden zijn voor verkeerde interpretatie.

Artikel 5 (ARBIS art. 23.6)

Dit is een rechtzetting van een foutieve indeling in alinea's. Tezelfdertijd wordt een onduidelijke verwijzing naar een vorig artikel vervangen door een duidelijke tekst.

Artikelen 6 en 7 (ARBIS art. 25 en 26)

Deze artikelen worden ingevoegd als gevolg van terechte suggesties van de HGR. Het nieuwe element is de nadruk op "plicht" (in de betekenis van "morele plicht") om een zwangerschap zo vroeg mogelijk te melden. Voor de eerste fases van de zwangerschap zijn de risico's inderdaad het grootst en een geschikte bescherming van het embryo kan enkel starten na de melding van de zwangerschap.

Artikel 8 (ARBIS art. 30)

De titel werd gewijzigd om beter overeen te stemmen met de inhoud van artikel 30. Het was trouwens van in het begin de bedoeling dat alle beroepshalve blootgestelde personen een dosimeter zouden dragen.

De bepalingen van artikel 30.6 worden op een meer logische manier geordend en verduidelijkt.

Voor het bepalen van de te registreren dosis bij het gebruik van een loodschort en twee afzonderlijke dosimeters, wordt enige verduidelijking gegeven.

De bezoekers dienen dezelfde bescherming te krijgen als de werknemers. Die bepaling doet geen afbreuk aan de regels voor de bescherming van externe werkers.

De laatste alinea van artikel 30.6 werd toegevoegd om er voor te zorgen dat het FANC zijn algemene opdracht van toezicht op de bescherming van de bevolking in haar geheel kan uitvoeren. Er dient daarom over gewaakt dat niet alleen de opgave van de doses van werknemers worden verzameld (artikel 24 van het ARBIS) maar ook van de andere beroepshalve blootgestelde personen.

Tenslotte werden de suggesties van de HGR in het ontwerp opgenomen om een betere bescherming te bewerkstelligen van de ooglens en de schildklier.

In antwoord op de opmerking van de Raad van State (punt nr. 8.3 in het advies), kunnen we bevestigen dat het vaststellen van de uitvoeringsmodaliteiten louter technische aspecten betreft. Het nieuw artikel 30.8 laat het Agentschap toe meer precieze en up-to-date uitvoeringsmodaliteiten vast te stellen, in het bijzonder wat betreft de wegingsfactoren die moeten gebruikt worden (hierover zijn internationale studies aan de gang).

Artikel 9 (ARBIS art. 33)

Met de nieuwe tekst wordt de mogelijkheid voorzien dat in het geval van interventies soepel kan worden opgetreden, zonder dat evenwel afbreuk gedaan wordt aan de principes voor stralingsbescherming die gelden bij interventies.

Artikel 10 (ARBIS art. 50.1)

Een nieuwe definitie wordt ingevoerd, in verband met de criteria voor erkenning van de deskundigen in de medische stralingsfysica.

Artikel 11 (ARBIS art. 51.6.3)

In antwoord op de opmerking van de Raad van State (punt 5 et punt 8.3 in het advies), zal het artikel (51.6.3) betreffende de goedkeuringscriteria van de toestellen die ontworpen werden voor exclusief gebruik in de dierengeneeskunde, worden opgeheven.

Artikel 11 (ARBIS art. 51.6.5)

Deze wijziging laat het Agentschap toe de procedures vast te stellen die gebruikt moeten worden bij de jaarlijkse controles met betrekking tot de toetsing aan de aanvaardbaarheidscriteria.

Artikel 12 (ARBIS art. 51.7.3)

De criteria voor de erkenning van deskundigen in de medische stralingsfysica worden hier aangepast aan de opleidingswijzigingen die het gevolg zijn van de Bologna-hervorming in het hoger onderwijs. Met de opmerking van de HGR over de organisatie van het onderwijs in de Franse Gemeenschap (geen bijkomende master in stralingsfysica maar certificaten) wordt rekening gehouden in artikel 17.

De opmerking van de Raad van State, punt 7, betreffende het verband met de beroepskwalificatierichtlijn 2005/36/CE, werd in acht genomen door de aanvulling :

"de betrokkene moet de mogelijkheid hebben zijn kennis van bepaalde onderdelen van de voorgeschreven opleiding aan te tonen door het bewijs te leveren van een zekere beroepservaring die in België of in het buitenland werd verworven".

Artikel 13 (ARBIS art. 53.3.3)

De eisen betreffende de opleiding in de stralingsbescherming van de tandartsen worden gepreciseerd, hetgeen een versoepeling van het vergunningssysteem toelaat. (NB : zie ook art. 21 van het ontwerp van KB).

Wel moet men rekening houden met de zeer snelle evoluties in de medische technologie en met de mogelijke invoering van nieuwe toestellen die, om reden van stralingsbescherming, zonder verwijl een specifieke training zouden vragen. Het is dus voorzien dat het FANC in zulke gevallen bijkomende opleidingen kan vragen om zeker te zijn dat die toestellen veilig gebruikt zullen worden. Wel zal het FANC wat dat betreft altijd het nodige overleg hebben met de opleidingsinstellingen.

Artikel 14 (ARBIS art. 53.3.7)

De eisen in verband met de opleiding in de stralingsbescherming van de dierenartsen worden gepreciseerd, hetgeen een versoepeling van het vergunningssysteem toelaat. (NB : zie ook art. 22 van het ontwerp van KB). Wel moet men rekening houden met de zeer snelle evoluties in de medische technologie en met de mogelijke invoering van nieuwe toestellen die, om reden van stralingsbescherming, zonder verwijl een specifieke training zouden vragen. Het is dus voorzien dat het FANC in zulke gevallen bijkomende opleidingen kan vragen om zeker te zijn dat die toestellen veilig gebruikt zullen worden. Wel zal het FANC wat dat betreft altijd het nodige overleg hebben met de opleidingsinstellingen.

Artikel 15 (ARBIS art. 69)

De bepalingen van art. 69.2 tot 69.7 zijn achterhaald. Er wordt voorgesteld dat het FANC (generieke) voorwaarden kan vaststellen met betrekking tot de behandeling van met radio-actieve stoffen besmette lijken, waarbij rekening gehouden wordt met de aanbevelingen van de HGR.

In antwoord op de opmerking van de Raad van State, punt 8.3, zijn de wijzigingen m.b.t. artikel 69 van toepassing in situaties m.b.t. de behandeling van...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT