TWEEDE BESTUURSOVEREENKOMST 2006-2007-2008 tussen de Belgische Staat en de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers., de 31 mars 2006

HOOFDSTUK 1. - INLEIDENDE BEPALINGEN.

Artikel 1. Begripsbepalingen.

Voor de toepassing van deze bestuursovereenkomst wordt verstaan onder :

  1. de Kinderbijslagwet Werknemers, de samengeordende wetten van 19 december 1939 betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders;

  2. de Wet Gewaarborgde Gezinsbijslag, de wet van 20 juli 1971 tot instelling van gewaarborgde gezinsbijslag;

  3. het sociaal handvest, het handvest van de sociaal verzekerde zoals bedoeld bij de wet van 11 april 1995 tot invoering van het " handvest " van de sociaal verzekerde;

  4. het responsabiliseringsbesluit, het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels;

  5. de Rijksdienst (RKW), de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers zoals bedoeld in artikel 2 van de wet van 26 juli 1960 tot herinrichting van de instellingen voor kinderbijslag;

  6. het Beheerscomité, het beheersorgaan zoals bedoeld bij Hoofdstuk 2, Afdeling I van de wet van 25 april 1963 betreffende het beheer van de instellingen van openbaar nut voor sociale zekerheid en sociale voorzorg;

  7. de kinderbijslagfondsen, de vrije en bijzondere compensatiekassen zoals bedoeld bij de artikelen 19 en 31 Kinderbijslagwet Werknemers;

  8. derden, de overheden waarvan het beheer van hun kinderbijslagdossiers overeenkomstig het bepaalde in artikel 101 Kinderbijslagwet Werknemers aan de RKW is toevertrouwd;

  9. een aanvraag om kinderbijslag, elke niet noodzakelijk vormgebonden vraag, op elke mogelijke drager, uitgaande van de sociaal verzekerde waaruit al dan niet expliciet de wil blijkt om gezinsbijslag te ontvangen. Daarnaast wordt elke informatie omtrent de sociaal verzekerde die door een sociale organisatie of een andere betalingsinstelling aan de RKW wordt bezorgd als een aanvraag geïnitialiseerd;

  10. het FCUD, het Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten ingesteld bij de wet van 20 juli 1971 tot wijziging van de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, vervangen bij de programmawet van 24 december 2002;

  11. het bestuursplan, het plan zoals bedoeld bij Hoofdstuk IV, artikel 10 van het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels;

  12. de boordtabellen, de gevalideerde tabellen zoals bedoeld bij Hoofdstuk IV, artikel 10 van het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels;

  13. het koninklijk besluit van 9 juni 1999, het koninklijk besluit van 9 juni 1999 betreffende de beheersrekening en de administratieve reserve van de kinderbijslagfondsen;

  14. het doorlichtingsmodel " Dulbea ", de wetenschappelijk onderbouwde steekproefmethode in het kader van de controle op de kinderbijslagfondsen die toelaat op diepgaande, comparatieve en extrapoleerbare wijze de werking en de dienstverlening van de kinderbijslagfondsen te evalueren, waarbij de resultaten van de controle bepalend zijn voor de toekenning van de toelage gebaseerd op de kwaliteit van het beheer;

  15. het boekhoudplan, het plan bij koninklijk besluit (nog te verschijnen) opgelegd aan de vrije kinderbijslagfondsen, ter uitvoering van artikel 154 Kinderbijslagwet Werknemers;

  16. het logboek, de inventaris van alle vragen en klachten met hun kenmerken zoals de aard van de vraag of klacht, de betrokken partijen, de doorlooptijd tot de oplossing, de keuze van oplossing, het soort probleem en de betrokken betaalinstelling;

  17. " Activity Based Budgeting " (ABB), de methode om de noodzakelijke budgetten nodig voor de realisatie van de verbintenissen van de tweede bestuursovereenkomst te ramen op basis van objectieve criteria aan de hand van de omvang en de complexiteit van de uitgevoerde activiteiten en van het vooropgestelde kwaliteitsniveau.

    HOOFDSTUK 2. - OPDRACHTEN EN DOELSTELLINGEN.

    Afdeling 1. - Regulator van het kinderbijslagstelsel.

    Art. M. De RKW treedt op als regulator van het kinderbijslagstelsel. Deze taak behelst :

    - het organiseren en aansturen van het regime op zijn niveau van dienstverlening aan de sociaal verzekerde;

    - zo nodig de uitbetalingsinstellingen de nodige informaticaondersteuning en -applicaties ter beschikking stellen om hun deelname in het netwerk van gegevensuitwisseling te faciliteren;

    - het bewaken van de consistentie van de toepassing van de reglementering over de verschillende kinderbijslagfondsen;

    - het controleren van de rechtstoepassing en de aanwending van de ter beschikking gestelde financiële middelen door de kinderbijslagfondsen;

    - het verzekeren van een uniforme rapportering omtrent de financiële stromen in de kinderbijslagfondsen (boekhoudplan) inclusief de financiële consolidatie;

    - het gebruik van de passende tools en analysemethodologie die toelaten de gegevens voor de rechtstoepassing en voor het financieel beleid van het stelsel te normaliseren en via deze tools op beide domeinen progressief een normering te realiseren voor een betere dienstverlening;

    - de mediatie en het onthaal waarop elke burger een beroep kan doen als hij ondanks alle aanwezige procedures zich vragen stelt of niet het bedrag van de gezinsbijslag ontvangt waar hij volgens de wet aanspraak op kan maken;

    - de permanente evaluatie van het stelsel aan de hand van alle informatie die via de diverse activiteiten verkregen wordt. Op basis van die evaluatie worden dan continu correcties en verbeteringen voorgesteld.

    Art. 2. Gegevensbeheer en -uitwisseling.

  18. Beleidsdoelstelling.

    De RKW definieert, organiseert, controleert en verzekert voor het ganse stelsel op een veilige wijze het beheer en de uitwisseling van socio-professionele gegevens inzake de actieve en potentiële actoren in een kinderbijslagdossier teneinde aan de uitbetalingsinstellingen systematisch actuele gekwalificeerde gegevens ter beschikking te stellen opdat aan de gezinnen hun potentieel recht op kinderbijslag zou kunnen worden toegekend waarbij voor hen de administratieve last maximaal wordt herleid.

  19. Operationele doelstellingen.

  20. Om aan de gezinnen hun potentieel recht op kinderbijslag te kunnen waarborgen met een minimale tussenkomst moet de RKW thans :

    - de gegevens van de actoren (11 489 293 op 31 december 2004) die in het Kadaster van de kinderbijslag zijn opgenomen en de gegevens van de aangesloten werkgevers (229 733 op 31 december 2004) die in het Nationaal Repertorium der Werkgevers (NRW) zijn opgenomen beheren en de integriteit, actualiteit en betrouwbaarheid van die gegevens door een permanente monitoring bewaken en aangehouden inspanningen tot vervollediging leveren;

    - jaarlijks meer dan 17,5 miljoen elektronische informaties omtrent de identiteit, de gezinssamenstelling, en de socio-professionele situatie van de gezinnen vergaren, verwerken en toewijzen aan de afdeling van de bevoegde uitbetalingsinstelling waar het dossier wordt beheerd en deze achteraf ter beschikking stellen ter consultatie;

    - de verdeelde elektronische berichten regelmatig op hun consistentie evalueren. Wanneer de RKW in kennis wordt gesteld van ontbrekende elektronische berichten wordt een systematisch onderzoek ingesteld en de oorzaken ervan geanalyseerd samen met de betrokken partners en worden zo nodig initiatieven genomen om hieraan te verhelpen;

    - de uitbetalingsinstellingen informeren, documenteren en assisteren bij de implementatie van de aangepaste werkprocessen en bij de interpretatie van de ter beschikking gestelde socio-professionele gegevens; aan de uitbetalingsinstellingen worden de nodige informaticaondersteuning en -applicaties ter beschikking gesteld om hun deelname in het netwerk van gegevensuitwisseling te faciliteren;

    - jaarlijks een evaluatie uitvoeren van de informatiebehoeften waarvoor de medewerking van de sociaal verzekerde niet mag worden gevraagd.

  21. Om de tussenkomst van de gezinnen bij het bekomen van hun potentieel recht op kinderbijslag nog verder te beperken stelt de RKW de volgende initiatieven voorop :

    - met interne en externe partners overleggen om nieuwe fluxen of consultaties te definiëren, te ontwikkelen, te implementeren en te documenteren en desgevallend de reglementering hierop af te stemmen;

    - de uitbetalingsinstellingen informeren, documenteren en assisteren bij de implementatie van de aangepaste werkprocessen en bij de interpretatie van de bijkomend ter beschikking gestelde socio-professionele gegevens.

  22. Anderzijds deelt de RKW op vraag van andere instellingen individuele gegevens over de kinderbijslag mee die ze nodig hebben om hun opdracht te vervullen. De RKW heeft in samenwerking met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) het initiatief genomen te onderzoeken hoe die informatie-uitwisseling op structurele wijze georganiseerd kan worden.

  23. Initiatieven (verbintenissen).

  24. Informaticanetwerk.

    De RKW verbindt er zich toe de werking van het Kadaster en het Nationaal Register der Werkgevers, het beheer van de elektronische berichten, de documentatie en bijstand van de uitbetalingsinstellingen en de evaluatie van de informatiebehoeften te waarborgen op het in de eerste bestuursovereenkomst vooropgestelde niveau.

    In dat kader concipieert, ontwikkelt en beheert de RKW een informaticasysteem met aangepaste softwaretoepassingen.

    De RKW verbindt er zich in dit verband toe met het secundaire netwerk een Service Level Agreement (SLA) af te sluiten, waarin de beschikbaarheid in de tijd van de...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT