16 JULI 2010. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van het gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan vastgelegd op 3 mei 2001

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

Gelet op artikel 39 van de Grondwet;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid op artikel 6, § 1, I, 1°;

Gelet op de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de Brusselse instellingen;

Gelet op het Brussels Wetboek van Ruimtelijke Ordening van 9 april 2004 (hierna het « BWRO »), inzonderheid op de artikelen 27, 175 en 188, alsook op bijlage D ;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 september 2002 tot goedkeuring van het Gewestelijk Ontwikkelingsplan, en meer bepaald op punt 6 van prioriteit 8;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 3 mei 2001 tot goedkeuring van het Gewestelijk Bestemmingsplan;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 april 2007 tot instelling van de procedure tot gedeeltelijke wijziging van het GBP;

Gelet op de adviezen van het Brussels Instituut voor Milieubeheer van 5 juni 2007 en van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie van 7 juni 2007 volgens dewelke de geplande wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan geen aanzienlijke effecten op het leefmilieu heeft en bijgevolg niet vergezeld moet worden van een milieueffectenrapport;

Gelet op het feit dat deze adviezen, conform artikel 27 § 2 van het BWRO, overgemaakt werden binnen dertig dagen na de aanvraag van de Regering;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 maart 2008 tot vaststelling van het ontwerp van gewestelijk bestemmingsplan tot gedeeltelijke wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan;

Gelet op de bezwaarschriften en opmerkingen die werden uitgebracht tijdens het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 19 september tot 17 november 2008;

Gelet op het gunstig advies van de gemeenten, uitgebracht door de gemeenteraden :

Evere - 18/12/08

Elsene - 18/12/08

Jette - 17/12/08

Sint-Joost - 17/12/08

Sint-Gillis - 18/12/08

Watermael-Boitsfort - 16/12/08

Gelet op het gunstig advies onder voorwaarde van de stad Brussel uitgebracht door de gemeenteraad op 05/01/09;

Gelet op het advies zonder opmerking over de tekst overhandigd door de adviesorganen, bekendgemaakt op de volgende data :

De Milieuraad van 10/12/08 en de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen van 16/01/09;

Gelet op het gunstig advies overhandigd door de adviesorganen, bekendgemaakt op de volgende data :

De gewestelijke Mobiliteitscommissie van 27/01/09 en de Sociaal-Economische Raad van 18/12/08;

Gelet op het gunstig advies van de Gewestelijke Ontwikkelingscommissie van 19/03/09;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 december 2002 tot vaststelling van de handelingen en werken van openbaar nut waarvoor de stedenbouwkundige attesten en de stedenbouwkundige vergunningen afgegeven worden door de gemachtigde ambtenaar;

Gelet op de aanvraag tot stedenbouwkundig attest die op 29 oktober 2003 ingediend werd door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, vandaag de NV INFRABEL;

Gelet op het eindverslag van juli 2005 over de milieu-effectenstudie uitgevoerd door de NV ARIES Consultants;

Gelet op het project dat in december 2005 ingevolge voormelde effectenstudie geamendeerd werd;

Gelet op het openbaar onderzoek dat gevoerd werd in maart 2006;

Gelet op het gunstig advies van de meerderheid in de Overlegcommissie van de stad Brussel van 4 april 2006;

Overwegende dat het huidige spoorwegstation Brussel Nationale Luchthaven drie doodsporen en één enkele verbinding naar Brussel heeft, waardoor aankomende treinen het station enkel kunnen verlaten door een keerbeweging uit te voeren richting Brussel;

Overwegende dat met de verwachte toename van het spoorverkeer in de komende jaren voor het geheel van verplaatsingen van personen van en naar de luchthaven Brussel-Nationaal meer gebruik gemaakt dient te worden van het openbaar vervoer en/of multimodale vervoerswijzen, waarbij de overbelasting van de beschikbare infrastructuren beperkt wordt;

Overwegende dat het daarvoor nodig is om enerzijds de luchthaven toegankelijker te maken vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en anderzijds te zorgen voor rechtstreekse verbindingen naar de luchthaven vanuit verschillende gebieden in het land;

Overwegende dat de plannen die op nationaal niveau bestaan voor de ontsluiting van de luchthaven Brussel-Nationaal, kaderen in het zogenaamde « DIABOLO »-project;

Overwegende dat in het kader van dit project van openbaar nut spooraansluitingen tot...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT