Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap waarbij worden bindend verklaard de besluitvormingen van de Paritaire Commissie voor het buitengewoon confessioneel vrij onderwijs van 24 mei 2002 betreffende de functiebeschrijving van de ambten van kinderopvoeder, kinesitherapeut, logopedist en verpleger in het buitengewoon..., de 3 octobre 2002

Artikel 1. Wordt bindend verklaard de besluitvorming van 24 mei 2002 van de Paritaire Commissie voor het buitengewoon confessioneel vrij onderwijs betreffende de functiebeschrijving van de ambten van kinderopvoeder, kinesitherapeut, logopedist en verpleger in het buitengewoon onderwijs, luidend als volgt :

" Hoofdstuk I. - Toepassingsgebied

Art. 1. Deze afdeling is van toepassing op alle inrichtende machten van de onderwijsinrichtingen die onder de bevoegdheid vallen van de Paritaire Commissie voor het buitengewoon confessioneel vrij onderwijs alsook op hun personeelsleden die kinderopvoeder, kinesitherapeut, logopedist en verpleger zijn en die onderworpen zijn aan het decreet van 1 februari 1993 houdende het statuut van de gesubsidieerde personeelsleden van het gesubsidieerd vrij onderwijs.

Art. 2. Het gebruik in deze besluitvorming van mannelijke benamingen voor de verschillende paramedische beroepen waarvan sprake is gemeenslachtig om de leesbaarheid van de tekst te vergemakkelijken onverminderd de bepalingen van het decreet van 21 juni 1993 betreffende de feminisatie van de benamingen van de beroepen.

HOOFDSTUK II. - Het ambt van kinderverpleger.

Art. 3. In de lijn van een opvoedingscontext, werkt de kinderopvoeder mee aan het project om de autonomie van het gehandicapte kind te verhogen.

Zijn activiteiten zijn dus verscheiden en uiteenlopend, hetzij in een individueel, hetzij in een collectief kader.

Indien leerlingen geneesmiddelen moeten nemen, voert hij, bij gebrek aan verzorgend personeel, die taak uit op basis van een medisch voorschrift.

Hij kan ertoe gebracht worden samen te werken met zijn collega's die al dan niet in het onderwijs staan.

In geen geval wordt hem alleen de oppassing van een groep opgelegd; zijn opdracht bestaat erin de groep te begeleiden en hulp te verlenen aan de leerlingen en aan de persoon die voor hen verantwoordelijk is.

overeenkomstig de besluitvormingen genomen in de klasraad, neemt hij deel aan de activiteiten voor de psychomotorische ontplooiing en de socialisatie van de leerlingen en zet hij zich in op het vlak van de animatie.

Hij woont de klasraden bij waar hij zijn persoonlijke visie te kennen geeft.

Hij zorgt voor de opvolging van de activiteiten inzake autonomie in het kader van een samenwerking onder de verschillende optredende personen.

HOOFDSTUK III. - Het ambt van kinesitherapeut.

Art. 4. De kinesitherapeut maakt de balans op van de leerling op postuur, motorisch of functioneel vlak. Hij...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT