Besluit van de Waalse tot wijziging van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt en het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de gasmarkt, de 2 mai 2019

HOOFDSTUK I. - Wijzigingen in het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt

Artikel 1. Artikel 7 van het besluit van de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare dienstverplichtingen op de elektriciteitsmarkt, voor het laatst gewijzigd bij het besluit van de Waalse Regering van 19 juli 2018, wordt vervangen als volgt:

"Art. 7. § 1. De facturen die betrekking hebben op periodieke voorschotten vermelden minstens de volgende gegevens:

  1. het EAN-nummer van het toegangspunt;

  2. de periode waarop de afrekening slaat;

  3. de betalingstermijn en de vervaldatum ervan;

  4. het globale factuurbedrag, excl. BTW en incl. BTW;

  5. behalve voor de afnemers die door een sociale leverancier worden aangeleverd, de kosten van de administratieve procedure bij laattijdige betaling, alsook de contactgegevens van de dienst geschillen;

  6. het telefoonnummer van de dienst waarmee doorlopend contact kan worden opgenomen in geval van storing te wijten aan een technisch probleem op het netwerk;

  7. de contactmiddelen (telefoon, elektronisch adres, fax,...) van de dienst klantenbeheer alsook de termijn waarbinnen een antwoord wordt gegeven op elke vraag die door de afnemer wordt geformuleerd;

  8. het telefoonnummer, het postadres en het elektronisch adres van de dienst van de leverancier die speciaal belast is met de verhuisprocedures, via dewelke de afnemer de informatie kan verkrijgen betreffende de verhuisprocedure, alsook een kopie van een verhuisformulier opgesteld door de CWaPE na raadpleging van de regionale regulatoren;

  9. de contactgegevens (adres, telefoonnummer, e-mail en website) van de bemiddelingsdienst van de CWaPE belast met het verstrekken van de lijst van verenigingen voor de bescherming van eindconsumenten, van energie-agentschappen of van gelijkaardige instellingen waar informatie kan worden verkregen over de rechten van de consumenten, over de bestaande maatregelen ter verbetering van energie-efficiëntie, over vergelijkende eindgebruikersprofielen en over objectieve technische specificaties voor energieverbruikende apparatuur;

  10. in voorkomend geval, de vermelding dat de facturering gebaseerd is op het sociaal tarief.

    De in het eerste lid, 7°, bedoelde termijn mag niet langer zijn dan vijftien dagen. In het met redenen omklede antwoord wordt vermeld of het verzoek al dan niet gegrond is of dat het verder wordt onderzocht, met vermelding van de termijn waarbinnen een antwoord wordt gegeven.

    § 2. De leverancier stelt minstens één keer per jaar een regularisatiefactuur op voor elke residentiële eindafnemer. Deze factuur wordt opgesteld uiterlijk binnen zestig dagen na de uiterste datum voor de overdracht aan de leverancier van de gegevens m.b.t. de opmeting van de meters verricht door de netbeheerder en voorzien in het technisch reglement inzake het distributienetbeheer.

    Voor de afnemers met een actieve budgetmeter is de distributienetbeheerder gehouden, in geval van geraamde indexen, om die aan te passen op basis van de laatste index die bekend is bij het opladen van de kaart van de budgetmeter.

    In geval van een regularisatie ten voordele van de afnemer zal de terugbetaling van het teveel geïnde bedrag geschieden binnen dertig dagen volgend op de datum van de regularisatiefactuur. Voor de afnemers met een budgetmeter, wordt de terugbetaling van het saldo op verzoek van de afnemer binnen dertig dagen na het verzoek uitgevoerd. Wanneer er een positief saldo bestaat boven een door de CWaPE ten gunste van de afnemer met een budgetmeter vastgesteld bedrag, is de leverancier verplicht zijn afnemer minstens één keer per jaar te informeren.

    § 3. Wanneer een eind wordt gemaakt aan het leveringscontract door één van de partijen, moet een eindfactuur worden opgemaakt door de leverancier binnen de zes weken nadat deze verandering plaatsgevonden heeft. In geval van een regularisatie ten voordele van de afnemer zal de terugbetaling van het te veel geïnde bedrag geschieden binnen dertig dagen volgend op de datum van de eindfactuur.

    Indien bij het begin van het contract een bankgarantie of een andere zekerheid in de zin van artikel 6, derde lid, is gesteld door de afnemer en indien het geheel van de verbruiken door de afnemer is betaald bij het afsluiten van zijn contract, wordt bedoelde garantie vrijgemaakt binnen dertig dagen, te rekenen van de datum van de afsluitingsfactuur.

    § 4. De regularisatie- en eindfacturen voor residentiële afnemers zijn beperkt tot één recto/verso pagina en de informatie die ze bevatten is geordend per rubriek.

    De voorzijde van de pagina moet ten minste de volgende gegevens bevatten:

  11. de identificatie van de leverancier met vermelding van zijn adres en bedrijfsnummer;

  12. de identificatie van de afnemer en zijn facturatieadres;

  13. het nummer van de factuur en de datum ervan;

  14. de identificatie van het contract en de duur ervan (voor de contracten voor onbepaalde duur aangevuld met de datum) en, in voorkomend geval, de vermelding dat de facturatie op basis van het sociaal tarief wordt vastgesteld;

  15. de vermelding van de volgende gegevens:

    1. het type factuur: regularisatie of einde van iedere energiedrager waarop de factuur betrekking heeft;

    2. het leveringsadres;

    3. de begin- en einddatum van de meetperiode, de indexen voor die meetperiode en of deze al dan niet worden geschat wanneer deze informatie over de geraamde aard van de index door de distributienetbeheerder is verstrekt, het verbruik, uitgesplitst, in voorkomend geval, naar meettype (dag/nacht, exclusief nacht), het aantal dagen dat door de meteropmeting wordt bestreken en het totale verbruik per energiedrager;

  16. het totale bedrag verschuldigd voor de meetperiode, het totale bedrag van de gefactureerde voorschotten en het nog te betalen of terug te betalen saldo;

  17. het bedrag van het nieuwe voorschot dat in rekening wordt gebracht en de volgende vervaldatum van dit voorschot, tenzij de afnemer een actieve budgetmeter heeft;

  18. de contactgegevens van de klantendienst van de leverancier, met inbegrip van zijn telefoonnummer en e-mailadres;

  19. de naam en het telefoonnummer van de distributienetbeheerder waarmee de verbruiker in geval van een gasstoring of -geur contact kan opnemen;

  20. indien van toepassing, het internetadres van de digitale afnemerszone waar de verbruiker meer informatie over zijn contract en factuur kan vinden en de vermelding dat de afnemers bij zijn leverancier gratis een papieren versie van deze informatie kan aanvragen.

    Met betrekking tot lid 2, 4°, wordt, indien het sociaal tarief niet geldig is voor de volledige periode waarop de factuur betrekking heeft, op de factuur de exacte periode vermeld waarvoor dit tarief geldt. De verwijzing naar de identificatie van het contract en de duur ervan is niet van toepassing in het geval van een sociale leverancier.

    Met betrekking tot lid 2, 6°, vermeldt de factuur voor elk bedrag:

  21. het bedrag exclusief btw, het bedrag van de btw en het bedrag inclusief btw;

  22. de uiterste datum voor de betaling of terugbetaling;

  23. het rekeningnummer waarop de betaling of terugbetaling is verricht;

  24. de gestructureerde mededeling die ter betaling moet worden aangegeven;

  25. de betalingsmodaliteiten: overschrijving of domiciliëring.

    De voorzijde van de pagina moet ten minste de volgende gegevens bevatten:

  26. het EAN-nummer en het nummer van de meter van het toegangspunt;

  27. de exacte naam van het leveringscontract met een verwijzing naar de digitale afnemerszone of naar een bijlage bij de factuur voor meer informatie;

  28. de contactgegevens van de energiebemiddelingsdienst, met inbegrip van adres, telefoonnummer, website en e-mailadres;

  29. de bedragen van de volgende elementen van de factuur:

    1. de energiecomponent;

    2. de distributiecomponent;

    3. de vervoerscomponent;

    4. het belasting- en toeslagcomponent;

  30. de vermelding dat het mogelijk is dat bepaalde reeds gefactureerde voorschotten nog niet betaald zijn, behalve voor afnemers met een budgetmeter;

  31. de primaire energiebronnen die jaarlijks voor de productie van de geleverde elektriciteit worden gebruikt, in de vorm van een grafiek of een percentage per product waarop het leveringscontract betrekking heeft en voor de volledige levering van de leverancier;

  32. een vergelijkend overzicht van het verbruik van de afnemer;

  33. de verwijzing naar de website van de Administratie waarbij openbare informatiebronnen over de milieugevolgen van energie kunnen worden verkregen;

  34. behalve voor...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT