Besluit van de Vlaamse Regering houdende wijziging van de regelgeving m.b.t. de Vlaamse sociale bescherming en de overnamereglementering wat betreft de psychiatrische verzorgingstehuizen, de 24 mars 2023

HOOFDSTUK 1. - Wijzigingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming

Artikel 1. In artikel 44, § 1, derde lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming wordt de zin "Voor de uitvoering van controle van de revalidatievoorzieningen, de revalidatieziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen en de initiatieven beschut wonen conform artikel 24 en 25 van het decreet van 6 juli 2018 betreffende de overname van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging en de taken van de Zorgkassencommissie in het kader van de subrogatie, worden er twee teams aangeduid over alle Vlaamse provincies heen." vervangen door de zin "Voor de uitvoering van controle van de revalidatievoorzieningen en de initiatieven beschut wonen conform artikel 24 en 25 van het decreet van 6 juli 2018 betreffende de overname van de sectoren psychiatrische verzorgingstehuizen, initiatieven van beschut wonen, revalidatieovereenkomsten, revalidatieziekenhuizen en multidisciplinaire begeleidingsequipes voor palliatieve verzorging en de controle van de revalidatieziekenhuizen, de revalidatievoorzieningen en de psychiatrische verzorgingstehuizen conform artikel 34 van het decreet van 18 mei 2018 en de taken van de Zorgkassencommissie in het kader van de subrogatie, vermeld in artikel 121, tweede lid, worden er twee teams aangewezen over alle Vlaamse provincies heen.".

Art. 2. In artikel 88 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 26 november 2021 en 10 juni 2022, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  1. aan het eerste lid wordt een punt 5° toegevoegd, dat luidt als volgt:

    "5° aanvaarde, gefactureerde en aangevraagde zorg in het kader van de psychiatrische verzorgingstehuizen.";

  2. aan het tweede lid, 7° wordt de zinsnede ", en noodzakelijk voor de berekening van de bijkomende forfaitaire tegemoetkoming in de psychiatrische verzorgingstehuizen, vermeld in artikel 534/147" toegevoegd;

  3. aan het tweede lid worden een punt 9° en een punt 10° toegevoegd, die luiden als volgt:

    "9° aanvaarde, gefactureerde zorg en aangevraagde zorg, op voorwaarde dat de zorgkas zorg in een psychiatrisch verzorgingstehuis heeft gemeld;

  4. het feit of de gebruiker aanspraak maakt op de invaliditeitsuitkering, vermeld in artikel 93 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, op voorwaarde dat de zorgkas zorg in een psychiatrisch verzorgingstehuis heeft gemeld.".

    Art. 3. In artikel 89, eerste lid, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 26 november 2011, worden de woorden "en multidisciplinair overleg" vervangen door de zinsnede ", multidisciplinair overleg en geestelijke gezondheidszorg".

    Art. 4. Aan boek 1, deel 5, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019, 26 november 2021 en 10 juni 2022, wordt een titel 7, die bestaat uit artikel 111/24 tot en met artikel 111/31, toegevoegd, die luidt als volgt:

    "Titel 7. Psychiatrische verzorgingstehuizen

    Art. 111/24. Om de aanvraag van een tegemoetkoming voor zorg, vermeld in artikel 534/156 van dit besluit, in te dienen, bezorgt de gebruiker zijn INSZ-nummer aan het psychiatrisch verzorgingstehuis. Het psychiatrisch verzorgingstehuis verschaft zich op basis van het INSZ-nummer van de gebruiker toegang tot informatie over al de volgende aspecten:

  5. de zorgkas waarbij de gebruiker is aangesloten;

  6. de verzekeringsstatus van de gebruiker;

  7. de voor- en achternaam van de gebruiker;

  8. de geboortedatum van de gebruiker;

  9. het geslacht van de gebruiker;

  10. de hoofdverblijfplaats van de gebruiker;

  11. in voorkomend geval, de datum van overlijden van de gebruiker;

  12. het feit of de gebruiker aanspraak maakt op een van de volgende elementen:

    1. de inkomensgarantie voor ouderen, vermeld in artikel 2, 1°, van de wet van 22 maart 2001 tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen;

    2. de integratietegemoetkoming, vermeld in artikel 1 van de wet van 27 februari 1987 betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap;

    3. de invaliditeitsuitkering, vermeld in artikel 93 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;

    4. de maatschappelijke integratie, vermeld in artikel 14 van de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijke integratie;

    5. de verhoogde tegemoetkoming, vermeld in artikel 37, § 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.

    Art. 111/25. Om de aanvraag van een tegemoetkoming voor zorg en de bijkomende forfaitaire tegemoetkoming, vermeld in artikel 534/156, in te dienen, bezorgt het psychiatrisch verzorgingstehuis al de volgende gegevens aan de zorgkas waarbij de gebruiker is aangesloten:

  13. de gegevens van het psychiatrisch verzorgingstehuis;

  14. de periode van het verblijf in het psychiatrisch verzorgingstehuis waarvoor de aanvraag wordt ingediend;

  15. de geïnformeerde toestemming van de gebruiker conform artikel 534/156, tweede lid, 2° ;

  16. het medisch verslag van de behandelende arts van de behandeling conform artikel 534/156, tweede lid, 3° ;

  17. de voor- en achternaam en het INSZ-nummer van de gebruiker.

    Naast de raadpleging van de informatiegegevens, vermeld in artikel 52, § 1, eerste lid, en artikel 53, § 1, eerste lid, van het decreet van 18 mei 2018, verschaffen de zorgkassen voor de toepassing van artikel 22, tweede lid, van het voormelde decreet en het agentschap voor de toepassing van artikel 11, 2°, en artikel 36, eerste lid, van het voormelde decreet zich toegang tot de gegevens, vermeld in het eerste lid, op basis van het INSZ-nummer van de gebruiker.

    Art. 111/26. Het INSZ-nummer van de gebruiker wordt gebruikt in het kader van de facturatie door de psychiatrische verzorgingstehuizen conform artikel 534/162 tot en met 534/164.

    Art. 111/27. De psychiatrische verzorgingstehuizen bewaren de documenten en gegevens die nodig zijn om dit besluit uit te voeren, gedurende een termijn van minimaal en maximaal tien jaar, tenzij dit besluit of een andere wetgeving die van toepassing is, een specifieke bewaartermijn bepaalt.

    Art. 111/28. Het agentschap bewaart de documenten en de gegevens, vermeld in artikel 111/27, tot dertig jaar na het einde van de aanvraag in kwestie of vijf jaar na het overlijden van de gebruiker.

    Art. 111/29. De documenten en gegevens, vermeld in artikel 111/27 en 111/28, kunnen op elektronische wijze worden bewaard.

    Art. 111/30. Conform artikel 37, § 1, van het decreet van 18 mei 2018 krijgt de Zorgkassencommissie voor de taken die aan haar zijn opgelegd, toegang tot de gegevens, vermeld in artikel 111/24 en 111/25, eerste lid, van dit besluit, met uitzondering van gegevens over de zorgkas waarbij de gebruiker is aangesloten.

    Art. 111/31. De gegevens, vermeld in artikel 50, vierde en vijfde lid, van het decreet van 18 mei 2018, waartoe de diensten voor maatschappelijk werk van de ziekenfondsen, de sociale dienst van de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, de sociale dienst van de Kas der Geneeskundige Verzorging van de NMBS Holding en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn zich toegang moeten kunnen verschaffen, zijn de gegevens, vermeld in artikel 111/25, eerste lid, 2°, van dit besluit.".

    Art. 5. In hetzelfde besluit, het laatst gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 10 juni 2022, wordt een boek 3/7, dat bestaat uit artikel 534/139 tot en met artikel 534/169, ingevoegd, dat luidt als volgt:

    "Boek 3/7. Psychiatrische verzorgingstehuizen

    Deel 1. Financiering en tegemoetkoming

    Titel 1. Tegemoetkomingen voor zorg

    Hoofdstuk 1. Opnemingsprijs

    Art. 534/139. De opnemingsprijs wordt vastgesteld per verblijfsdag.

    Art. 534/140. De opnemingsprijs bestaat uit de volgende drie delen:

  18. deel A bestaat uit de volgende onderdelen:

    1. onderdeel A1 dekt de aanloopkosten en afschrijvingslasten, met inbegrip van de financiële lasten voor aangegane leningen, voor bouw of verbouwingen, uitrusting en apparatuur, grote onderhoudswerken en een eerste installatie;

    2. onderdeel A2 dekt de korte termijnkredietlasten. Het dekt de financiële lasten van de kortetermijnkredietlasten om de normale werking van het psychiatrisch verzorgingstehuis te verzekeren;

  19. deel B bestaat uit de volgende onderdelen:

    1. onderdeel B1 dekt alle werkingskosten, met uitzondering van de lasten van het verzorgend en paramedisch personeel;

    2. onderdeel B2 dekt de lasten van het verzorgend en paramedisch personeel;

    3. onderdeel B3 dekt de kosten voor de registratie van minimale psychiatrische gegevens;

  20. deel C bestaat uit onderdeel C2A en onderdeel C2B. Deel C bevat de inhaalbedragen voor een tekort of een teveel aan ontvangsten ten opzichte van het budget dat vastgesteld is voor het lopende kalenderjaar, of van het budget dat vastgesteld is voor een of meer van de vorige kalenderjaren.

    Art. 534/141. § 1. Onderdeel A1, vermeld in artikel 534/140, 1°, a), van dit besluit, dekt de volgende kosten en lasten:

  21. de volgende aanloopkosten:

    1. de oprichtingskosten van een vereniging zonder winstoogmerk of van andere rechtspersonen zonder winstoogmerk;

    2. de kosten van hypothecaire akten;

    3. de bouwbelastingen;

    4. de verzekeringskosten;

    5. de verwarmingskosten;

    6. de kosten van schoonmaak voor de ingebruikstelling;

    7. de financiële lasten van leningen of overbruggingskredieten voor financiering van het eigen aandeel;

    8. de notaris- en registratiekosten als een gevolg van de leningen, vermeld in punt g);

  22. de afschrijvingslasten. De investeringslasten die gedekt worden...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT