Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot vaststelling van de procedure voor de indiening van de aanvragen om toelagen voor hogere studies alsook van de voorwaarden voor hun toekenning, de 28 janvier 2021

Artikel 1. Aanvragen om toelagen voor hogere studies worden elektronisch ingediend met behulp van het elektronische formulier dat beschikbaar is op de website van de dienst Administratie die belast is met de studietoelagen en -leningen.

In afwijking van het eerste lid kan een aanvraag ook per aangetekende brief worden ingediend met behulp van het op dezelfde site beschikbare drukformulier bedoeld in het eerste lid en volgens de daarin aangegeven nadere regels.

Art. 2. § 1. Behoudens in de uitzonderlijke gevallen die in dit artikel restrictief worden gedefinieerd, moet een aanvraag voor een studietoelage worden ingediend vóór 31 oktober van het academiejaar waarvoor de studietoelage wordt aangevraagd.

§ 2. Aanvragen waarvan de laattijdige indiening naar behoren wordt gemotiveerd door een van de volgende redenen, worden als uitzonderlijk geval erkend, inzonderheid:

  1. het overlijden van een van de personen die in het levensonderhoud van de student voorziet en daarvoor fiscaal verantwoordelijk is;

  2. de opname in het ziekenhuis, gedurende ten minste vijftien opeenvolgende dagen, van de student of van een van de personen die in zijn onderhoud voorziet of die daarvoor fiscaal verantwoordelijk is;

  3. het verlies van de betrekking van de student of van de hoofdbetrekking van een van de personen die in zijn onderhoud voorziet of die daarvoor fiscaal verantwoordelijk is;

  4. de laattijdige inschrijving in een instelling voor hoger onderwijs met volledig leerplan erkend door de Franse Gemeenschap, toegelaten door de Regering, overeenkomstig artikel 101, eerste lid, van het decreet van 7 november 2013 tot bepaling van het hogeronderwijslandschap en de academische organisatie van de studies;

Met deze redenen bedoeld in het eerste lid, 1° tot 3°, kan echter slechts rekening worden gehouden indien de aangevoerde situaties zich hebben voorgedaan na 1 juli voorafgaand aan het begin van het beoogde academiejaar.

In alle gevallen bedoeld in deze paragraaf moet de aanvraag worden ingediend vóór 31 januari van het academiejaar waarvoor de studietoelage wordt aangevraagd, behalve als deze vertraging in de uitreiking van het bewijs van definitieve inschrijving niet tot de verantwoordelijkheid van de student behoort.

Art. 3. Wanneer de student voorlopig is ingeschreven in een instelling voor hoger onderwijs, wordt hij uitgenodigd om zijn dossier uiterlijk op 30 november van het academiejaar waarvoor de studietoelage wordt aangevraagd af te ronden door middel van het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT