Besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van bijzondere machten nr. 36 houdende afwijking van enkele bepalingen van het decreet van 7 februari 2019 betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap in het kader van de COVID-gezondheidscrisis-19, de 18 juin 2020

Artikel 1. In afwijking van artikel 13, § 1 van het decreet van 7 februari 2019 betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap, kan de Integratieraad de overgangsperiode naar DASPA verlengen, na de in hetzelfde artikel vastgestelde maximumduur, voor nieuwkomers en met nieuwkomers gelijkgestelde leerlingen die op 16 maart 2020 in DASPA zijn ingeschreven, voor een duur die ten hoogste gelijk is aan die van de opschorting van de lessen, gekoppeld aan de maatregelen om de verspreiding van het COVID-19-coronavirus in de betrokken instelling te beperken.

Deze verlenging kan alleen plaatsvinden met schriftelijke toestemming van de ouders of van degenen die het (feitelijke) ouderlijk gezag over de nieuwkomer uitoefenen, of met toestemming van de nieuwkomer of degenen die met de nieuwkomer zijn gelijkgesteld, indien niemand het (feitelijke) ouderlijk gezag over de nieuwkomer uitoefent.

Art. 2. In afwijking van artikel 15 van hetzelfde decreet kan de Integratieraad voor leerlingen die op 16 maart 2020 in DASPA zijn ingeschreven, in het belang van de leerling de organisatie van de geleidelijke integratie van de leerling in zijn leeftijdsklas of studiejaar uitstellen voor een periode die ten hoogste gelijk is aan de duur van de opschorting van de lessen, gekoppeld aan maatregelen om de verspreiding van het COVID-19-coronavirus in de betrokken instelling te beperken.

Overeenkomstig artikel 17, tweede lid, organiseert de Integratieraad de geleidelijke integratie.

Art. 3. Dit besluit treedt in werking op 16 maart 2020.

De minister van Onderwijs wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Handtekening

Brussel, 18 juni 2020.

De Minister-President,

P.-Y. JEHOLET

De Minister van Onderwijs,

  1. DESIR

Aanhef

De regering van de Franse Gemeenschap,

Gelet op het decreet van 17 maart 2020 tot toekenning van bijzondere machten aan de Regering in het kader van de gezondheidscrisis in verband met het COVID-19 coronavirus, artikel 1, § 1, f);

Gezien het decreet van 7 februari 2019 betreffende het onthaal, de scholarisatie en de begeleiding van leerlingen die de taal niet beheersen in het onderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap;

Gelet op het besluit van de regering van de Franse Gemeenschap van 17 juli 2019 tot uitvoering van artikel 2, 2° en 3°, en de artikelen 9, 11, 18 en 19 van het decreet van 7 februari...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT