Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op macroniveau, van de personeelsleden van de inrichtingen voor gewoon basisonderwijs voor het schooljaar 2019-2020, de 21 novembre 2018

Artikel 1. De prioritaire thema's en studierichtingen van de opleidingen tijdens de loopbaan georganiseerd op macroniveau, voor de personeelsleden van het gewoon basisonderwijs, gedurende het schooljaar 2019-2020 hebben tot prioritair doel het implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs te ondersteunen en bevatten, in elk geval, de volgende elementen:

  1. Bijwerking van de kennis: zijn kennis verrijken om een inhoud, een beroep beter te beheersen:

    1. wetenschappelijke kennis: voorbeeld: bijdrage van het recentste onderzoek op het vlak van de cognitiewetenschappen, inzonderheid neurowetenschappen maar ook de relevantie van het blijven zitten, de differentiatie, de leerstoornissen, de remediëring, de psychomotoriek en de sociologie van het curriculum;

    2. disciplinair: voorbeeld: nieuwe Franstalige Belgische auteurs, taalvaardigheids- en lichamelijke opvoeding, kennismaking met het optreden, exploitatie en aanwending van de jeugdliteratuur, opvoeding tot verkeersveiligheid, verantwoordelijke consumptie, enz;

    3. ten opzichte van een onderwijsniveau: vakontdekking, nieuwe hervormingen inzonderheid deze die voortvloeien uit het Pact voor execellentieonderwijs, integratie, taalbad, opvang en ontwikkeling van het kind, gezondheid en hygiëne;

    4. ten opzichte van een ambt: veiligheidseisen die specifiek zijn voor sommige ambten of vakken, opleidingen voor stagemeesters, opleidingen ter bestemming van bewegingstherapeuten en kinderverzorgers;

    5. recht en onderwijs; schoolwetgeving en administratief dossier;

    6. opvoeding tot het milieu en de duurzame ontwikkeling in de schoolcursus en in de opleiding van leerkrachten.

  2. Vragen over de algemene pedagogie en didactiek: individueel plan, ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces (inzonderheid de ogenblikken van structurering van de leerprocessen), analyse van de fouten, evaluatie, inaanmerkingneming van de specifieke behoeften van de leerling in het gewoon onderwijs (inzonderheid inzake redelijke aanpassingen), verstevigen van de beheersing van de schooltaal inzonderheid voor de kringen voortkomend uit de migratie en/of die armer zijn en optimalisering van de taalcompetenties van nieuwkomers en allofonen in het kader van het Frans als vreemde taal en van het Frans als onderwijstaal;

  3. Vakdidactiek of bijzondere didactiek: Didactische analyse van een vakbegrip of gebied (punt problematische aangelegenheid of knelpunten begrippen). Deze opleidingen zullen in...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT