Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot goedkeuring van de prioritaire studierichtingen en thema's betreffende de opleiding tijdens de loopbaan, op netoverschrijdend niveau, van de personeelsleden van het gespecialiseerd onderwijs, het gewoon secundair onderwijs en de PMS-centra, voor het schooljaar 2019-2020, de 21 novembre 2018

Artikel 1. De prioritaire thema's en studierichtingen van de opleidingen tijdens de loopbaan georganiseerd op netoverschrijdend niveau, voor de personeelsleden van het gewoon secundair onderwijs en het gespecialiseerd onderwijs, gedurende het schooljaar 2019-2020 hebben tot prioritair doel het implementeren van het Pact voor excellentieonderwijs te ondersteunen en bevatten, in elk geval, de volgende elementen:

  1. Bijwerking van de kennis: zijn kennis verrijken om een inhoud, een beroep beter te beheersen:

    1. wetenschappelijke kennis: voorbeeld: bijdrage van het recentste onderzoek op het vlak van de cognitiewetenschappen, inzonderheid neurowetenschappen maar ook betreffende de relevantie van het blijven zitten, de differentiatie, de leerstoornissen, de remediëring en de sociologie van het curriculum;

    2. disciplinair: algemene en kwalificerende opleiding: voorbeeld: nieuwe Franstalige Belgische auteurs, taalvaardigheids- en lichamelijke opvoeding, kennismaking met het optreden, opvoeding tot verkeersveiligheid, opleiding tot secourisme (eerste hulp) en inzonderheid de reddende gebaren, evolutie van de techniek in de autosector, financiële opleiding, verantwoordelijke consumptie, enz;

    3. ten opzichte van een onderwijsniveau: vakontdekking, eigenaardigheden van het gespecialiseerd onderwijs, specifieke stoornissen, nieuwe hervormingen inzonderheid deze die voortvloeien uit het Pact voor execellentieonderwijs, integratie, taalbad, opvang en ontwikkeling van het kind, gezondheid en hygiëne;

    4. ten opzichte van een ambt: veiligheidseisen die specifiek zijn voor sommige ambten of vakken, opleidingen voor stagemeesters;

    5. recht en onderwijs; schoolwetgeving en administratief dossier;

    6. opvoeding tot het milieu en de duurzame ontwikkeling in de schoolcursus en in de opleiding van leerkrachten.

  2. Vragen over de algemene pedagogie en didactiek: individueel plan, ontwikkelen van de leerling, motivering, studierichting, analyse van het leerproces, analyse van de fouten, evaluatie, inaanmerkingneming van de specifieke behoeften van de leerling in het gewoon onderwijs (inzonderheid inzake redelijke aanpassingen, meer specifiek in het gewoon onderwijs), pedagogie aangepast aan het gespecialiseerd onderwijs, verstevigen van de beheersing van de schooltaal inzonderheid voor de kringen voortkomend uit de migratie en/of die armer zijn en optimalisering van de taalcompetenties van nieuwkomers en allofonen in het kader van het Frans als vreemde taal;

  3. In het...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT