Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot toepassing van de artikelen 8, § 1, 20, 23, 31, 32, 33, 37, 47 en 50 van het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie, de 22 mai 2014

HOOFDSTUK 1. - Aantal en nadere regels voor de aanwijzing van de schoolbemiddelaars

Artikel 1. De schoolbemiddelingsdienst, die werd opgericht bij het decreet van 21 november 2013 tot organisatie van verschillende schoolstelsels ter bevordering van het welzijn van jongeren op school, schoolherinschakeling, preventie van geweld op school en begeleiding van studieoriëntatie, is samengesteld uit zesentachtig voltijdse bemiddelaars.

Art. 2. Overeenkomstig artikel 8, § 1, van het voormelde decreet, worden zesenvijftig voltijdse equivalente bemiddelaars door de Minister van leerplichtonderwijs aangewezen voor de in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad gelegen schoolinrichtingen.

In dat gebied :

  1. worden de bemiddelaars worden voor één enkele inrichting aangewezen, met uitzondering van deze die in 3° bedoeld zijn;

  2. kan één inrichting met verschillende vestigingsplaatsen de aanwijzing van twee bemiddelaars genieten;

  3. wordt minstens één voltijdse equivalente belast met de bestrijding van schoolverzuim in de zin van artikel 4, 1° van voormeld decreet in het geheel van de inrichtingen voor secundair onderwijs die geen aanwijzing van een bemiddelaar genieten zoals bedoeld in artikel 2, 1° van dit besluit.

    Art. 3. Dertig voltijdse equivalente bemiddelaars worden door de Minister van leerplichtonderwijs, op de voordracht van de diensten van de Regering, aangewezen voor de in het Franse taalgebied gelegen schoolinrichtingen.

    In dat taalgebied wordt elke bemiddelaar voor een geheel van inrichtingen aangewezen.

    HOOFDSTUK 2. - Criteria voor de selectie van de operatoren voor de opleiding van leerlingen tot de bemiddeling door gelijken of tot de delegatie van leerlingen

    Art. 4. Om voor een subsidie in aanmerking te komen en voor de schoolinrichtingen te worden voorgedragen, moet de in artikel 20 van voormeld decreet bedoelde opleidingsoperator voldoen aan de volgende selectiecriteria :

  4. opgericht zijn als VZW, waarvan de statuten in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt zijn;

  5. het bewijs leveren van prestaties gedurende de laatste twee jaar in verband met de opleidingen tot de delegatie van leerlingen en/of bemiddeling door gelijken bij leerlingen van het leerplichtonderwijs;

  6. in een methodologische nota de wijze voorstellen waarop hij de opleiding wenst te voeren, met vermelding van de volgende punten :

    - doelstellingen van de opleiding;

    - inhoud van de opleiding;

    - gebruikte methodologie;

    - evaluatiemethode;

    - doelpubliek (onderwijsniveau);

    - duur van de opleiding (aantal uren en dagen);

    - gedekte geografische zone;

    - maximumaantal leerlingen en begeleidende volwassenen per opleiding;

    - vaste prijs (buiten reiskosten);

  7. bij de opleidingsactiviteiten de leerkrachten of de volwassenen die de groep leerlingen begeleiden, betrekken;

  8. voor elke verstrekte opleiding een activiteitenverslag voorleggen.

    Art. 5. De in artikel 20, § 3, van het decreet bedoelde commissie stelt de Regering de schoolinrichtingen voor die een basisopleiding kunnen genieten op grond van de volgende criteria :

  9. het voorleggen van een kandidatuurdossier binnen de door de oproep tot kandidaten vastgestelde termijn;

  10. het inrichtingsproject bedoeld in artikel 67 van het decreet van 24 juli 1997 dat de prioritaire taken bepaalt van het basisonderwijs en van het secundair onderwijs en de structuren organiseert die het mogelijk maken ze uit te voeren (takendecreet), bevat de initiatieven in verband met de democratische praktijken binnen de inrichting en in verband...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT