Besluit van de Regering tot uitvoering van het decreet van 23 januari 2017 ter bevordering van het toerisme met betrekking tot de algemene en specifieke exploitatievoorwaarden voor toeristische verblijven en de classificatie ervan, de 19 octobre 2017

Artikel 1. Algemene bepalingen

Voor de toepassing van dit besluit wordt onder "het decreet" verstaan: het decreet van 23 januari 2017 ter bevordering van het toerisme.

Alle in dit besluit vermelde:

  1. termijnen zijn uitgedrukt in kalenderdagen;

  2. persoonsbeschrijvingen gelden voor beide geslachten.

    Art. 2. Algemene exploitatievoorwaarden

    § 1 - Het toeristisch verblijf wordt geregistreerd binnen 30 dagen nadat het in exploitatie is genomen. Er moet één formulier per toeristisch verblijf worden ingevuld. Er bestaat een formulier per categorie.

    De registratie geschiedt door middel van een formulier dat de Minister elektronisch of op papier ter beschikking stelt en dat de volgende gegevens bevat:

  3. de contactgegevens van de exploitant;

  4. indien de exploitant niet belast is met het dagelijks beheer, de contactgegevens van de persoon die wel belast is met het dagelijks beheer;

  5. in voorkomend geval, het ondernemingsnummer;

  6. de benaming waaronder het verblijf wordt aangeboden en waaronder reclame voor het verblijf wordt gemaakt, alsook de contactgegevens die gepubliceerd en in reclame vermeld worden. Bij seizoensgebonden verblijven zonder postadres moeten de geografische coördinaten vermeld worden;

  7. de datum waarop het verblijf in exploitatie is genomen resp. het begin van de verhuring;

  8. het bouwjaar van het verblijf;

  9. de maximale bezetting;

  10. de aard en de ligging van het verblijf, het aantal en de aard van de voor de gasten toegankelijke ruimten, eenheden en voorzieningen;

  11. de lijst van de algemene exploitatievoorwaarden overeenkomstig artikel 11 van het decreet met de vermelding "gelezen en ter kennis genomen";

  12. een link naar de website van het Ministerie waar de minimumeisen per verblijfscategorie worden opgesomd;

  13. plaats, datum en handtekening van de exploitant of van de persoon belast met het dagelijks beheer.

    § 2 - Om te bewijzen dat de algemene exploitatievoorwaarden vermeld in artikel 11 van het decreet vervuld zijn, worden de volgende stukken elektronisch of op papier toegezonden aan de Minister:

  14. een geldig veiligheidsattest of, indien dat niet binnen de gestelde termijn werd afgegeven, een kopie van het gedateerde ontvangstbewijs van de aanvraag van het veiligheidsattest;

  15. de bevestiging van de dekkingen door de verzekeringsmaatschappij via een formulier dat elektronisch of op papier ter beschikking wordt gesteld;

  16. een uittreksel uit het strafregister dat niet ouder is dan drie maanden;

  17. een eigendomsbewijs van het gebouw waarin het toeristische verblijf zich bevindt, zoals een attest van het registratie- of hypotheekkantoor. Als de exploitant een gebouw huurt, moet schriftelijk bewezen worden dat de eigenaar ermee instemt dat het voor toeristische doeleinden wordt gebruikt.

    Binnen 20 dagen na de registratie bezorgt de Minister een schrijven met het registratienummer van het verblijf, alsook met de categorie van het verblijf vastgesteld overeenkomstig artikel 9 van het decreet aan de exploitant.

    § 3 - Binnen 45 dagen na de registratie dient de exploitant de stukken vermeld in § 2 in. Binnen 20 dagen deelt de Minister aan de exploitant mee of bepaalde stukken ontbreken of ontoereikend zijn. Zo niet, worden de stukken als volledig beschouwd. De exploitant heeft 30 dagen de tijd om nog ontbrekende of ontoereikende stukken in te dienen.

    Het verblijf voldoet aan de minimumeisen van de categorie waarin het verblijf op de toeristische markt aangeboden wordt en waarin reclame voor het verblijf wordt gemaakt.

    Indien de exploitant het verblijf niet duidelijk in een categorie kan indelen, maakt de inspectie een afspraak ter plaatse en onderzoekt de minimumeisen. Ze stelt de classificatie in een categorie voor aan de Minister. De Minister beslist over de categorie binnen 20 dagen na de inspectie.

    § 4 - Voor een verblijf kan in hoogstens twee categorieën reclame wordt gemaakt. In dat geval geschiedt een registratie overeenkomstig § 1 voor de eerste categorie. Voor de tweede categorie richt de exploitant een gewone aanvraag aan de Minister. Deze beslist binnen 20 dagen na een inspectie ter plaatse.

    Art. 3. Minimumeisen in de categorie Hotel

    § 1 - Een toeristisch verblijf van de categorie Hotel voldoet aan de volgende minimumeisen:

  18. alle voorzieningen en de hele uitrusting functioneren goed, zijn vrij van gebreken en er valt geen uitstel van renovatie of investering te bespeuren;

  19. alle diensten worden verricht door competente en herkenbare medewerkers;

  20. de receptie is een visueel afgescheiden ruimte met voldoende privacy voor de gast; een tafel of schrijfmeubel is aanvaardbaar;

  21. de receptieservice is zowel intern als extern permanent telefonisch bereikbaar;

  22. de kamers worden dagelijks schoongemaakt;

  23. de handdoeken worden op verzoek dagelijks vervangen;

  24. het beddengoed wordt minstens eenmaal per week verschoond;

  25. er is een depotmogelijkheid, bijvoorbeeld aan de receptie;

  26. de hotelgast heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van een telefoon in het hotel;

  27. er ligt hotelinformatie ter beschikking met minstens de ontbijttijden, de openingstijden van de hotelvoorzieningen en de vertrektijden;

  28. er is een aanbod van dranken in het hotel;

  29. het ontbijt wordt geserveerd in een ontbijtruimte;

  30. er moet een volwaardig ontbijt aangeboden worden. Dat bestaat minstens uit één warme drank (keuze tussen thee en koffie), een vruchtensap, fruit of fruitsalade, de keuze uit verschillende broodsoorten of broodjes met boter, jam, vleeswaren en kaas;

  31. er is altijd iets te eten beschikbaar, bijvoorbeeld in een snackautomaat of een fruitschaal;

  32. in het openbaar toegankelijke gedeelte van het hotel staat informatiemateriaal over de streek ter beschikking;

  33. een website biedt actuele informatie, zoals de prijs en realistische foto's van het hotel, alsook een kaart of wegbeschrijving.

    § 2 - De kamers bevatten:

  34. uitsluitend bedden met moderne en goed onderhouden matrassen die minstens 13 cm dik zijn;

  35. eenpersoonsbedden van minstens 0,80 m x 1,90 m en tweepersoonsbedden van minstens 1,60 m x 1,90 m;

  36. moderne, goed onderhouden dekbedden of dekens;

  37. moderne, goed onderhouden slaapkussens;

  38. een voorziening om de kamer te verduisteren, bijvoorbeeld overgordijnen;

  39. een wekker in de kamer of een wekservice van het hotel;

  40. een kleerkast of kledingnis die voldoende groot is;

  41. een voldoende aantal bij elkaar passende kleerhangers (niet uit draad);

  42. een kapstok of kledinghaakje;

  43. een stoel;

  44. een tafel, bureau of bureaublad;

  45. een vrij stopcontact;

  46. voldoende kamerverlichting;

  47. een televisietoestel met afstandsbediening.

    In principe hebben alle kamers douche/toilet of ligbad/toilet. Indien tot 15 procent van de kamers geen douche/toilet of geen ligbad/toilet heeft, indien er dus alleen douches/toiletten per verdieping zijn, wordt de gast vóór het sluiten van de overnachtingsovereenkomst uitdrukkelijk erop attent gemaakt dat die kamers niet aan de minimumeisen voldoen en geen eigen douche/toilet hebben.

    § 3 - De sanitaire voorzieningen zijn uitgerust met:

  48. een douche met douchegordijn. Indien de douche zo gebouwd is dat het water niet tot buiten de douche kan spatten, is een douchegordijn of een douchescherm niet noodzakelijk;

  49. een wastafel;

  50. voldoende en geschikte verlichting aan de wastafel;

  51. een spiegel;

  52. een bereikbaar stopcontact in de buurt van de spiegel;

  53. een handdoekhouder of een handdoekhaakje;

  54. een voorziening om toiletartikelen of een toilettas te plaatsen;

  55. een beker of glas voor tandenborstel en tandpasta;

  56. zeep of wasgel bij de wastafel;

  57. een rol reservetoiletpapier;

  58. één badhanddoek per persoon;

  59. een vuilnisbakje.

    Art. 4. Minimumeisen in de categorie Vakantiewoning

    Een toeristisch verblijf van de categorie Vakantiewoning voldoet aan de volgende minimumeisen:

  60. het object is een gesloten eenheid die altijd en zonder problemen toegankelijk is voor de huurder en die door afsluitbare deuren van alle andere gebouwen/gedeelten van gebouwen gescheiden is;

  61. er wordt een veilige toegang tot het object gewaarborgd: geen steile of smalle trappen, geen wankele trapleuningen;

  62. de bewoonbare oppervlakte bedraagt minstens 8 m2 per persoon;

  63. in elke woonruimte bevindt zich een instelbare verwarmingsbron, behalve in de hal/gang en de berging. Een haard of kachel als enige verwarmingsbron is niet toereikend;

  64. de vakantiewoning bevindt zich niet volledig in de kelder en heeft niet alleen keldervensters;

  65. woningen die zich gedeeltelijk in de kelder bevinden, zijn alleen toegestaan als zich niet meer dan 50 % van de bewoonbare oppervlakte in de kelder bevindt en de woonkamer zich niet in de kelder bevindt;

  66. souterrainwoningen moeten ten minste 1,20 m boven het grondoppervlak uitsteken. Ze hebben een eigen buiteningang;

  67. de gastheer moet er in alle promotiematerialen en -campagnes op wijzen dat het om een gedeeltelijk ondergrondse woning of om een souterrainwoning gaat;

  68. elke ruimte heeft minstens één buitenraam, met uitzondering van de sanitaire voorzieningen, de hal/gang en de berging;

  69. een kookgelegenheid, een koelkast, een gootsteen met warmwateraansluiting, een koffiezetapparaat en het noodzakelijke keukengerei voor het opgegeven aantal personen, bijvoorbeeld potten en pannen;

  70. eenvormige, bij elkaar passende sets van borden, kopjes, glazen en bestek voor het opgegeven aantal personen;

  71. een eethoek met voldoende zitgelegenheid voor het opgegeven aantal personen, een salontafel of campingtafel is niet voldoende;

  72. de sanitaire ruimten beschikken over een deur die afgesloten kan worden en over verluchting, met uitzondering van een slaapkamer met kleine badkamer die uitsluitend door de gasten van die kamer gebruikt wordt;

  73. de buitenramen in slaapruimten kunnen verduisterd worden;

  74. inkijk via de buitenramen in sanitaire ruimten is niet mogelijk;

  75. een kleerkast of een stabiele voorziening met kleerhangers staat ter beschikking;

  76. de bedden zijn in goede toestand en zijn goed onderhouden. Opvouwbare matrassen en extra bedden zijn niet toegestaan, met uitzondering van slaapbanken;

  77. alle...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT