Besluit van de interregionale verpakkingscommissie van 2 februari 2024 tot erkenning van de vereniging zonder winstoogmerk Fost Plus, Olympiadenlaan 2

Besluit van de interregionale verpakkingscommissie van 2 februari 2024 tot erkenning van de vereniging zonder winstoogmerk Fost Plus, Olympiadenlaan 2, 1140 Evere als organisme voor verpakkingsafval

De interregionale verpakkingscommissie,

Gelet op de richtlijn van het Europees Parlement en de Raad 94/62/EG van 20 december 1994 betreffende verpakking en verpakkingsafval;

Gelet op de richtlijn 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal richtlijnen;

Gelet op het Samenwerkingsakkoord van 4 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval tussen het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, verder aangeduid met de term `Samenwerkingsakkoord';

Gelet op de gewestelijke afvalstoffenplannen;

Gelet op de beslissingen van de Interregionale Verpakkingscommissie van 19 januari en 16 maart 2023, houdende aanduiding van de voorzitter en de ondervoorzitters van het Beslissingsorgaan van de Interregionale Verpakkingscommissie;

Gelet op de erkenningsaanvraag van Fost Plus, ingediend op 29 juni 2023; gelet op de ontvankelijkheid ervan;

Gelet op de hoorzitting met Fost Plus, Interafval, Copidec en ANB op 16 november 2023;

Gelet op de hoorzitting met Fost Plus op 23 november 2023;

Gelet op de schriftelijke consultatie van Denuo op 13 november 2023; gelet op het schrijven van Denuo van 29 november 2023;

Gelet op de schriftelijke consultatie van Fost Plus op 12 december 2023; gelet op het schrijven van Fost Plus van 13 december 2023;

Gelet op de schriftelijke consultatie van Interafval, Copidec en ANB op 12 december 2023; gelet op de opmerkingen die op 13 december 2023 ontvangen werden vanwege Interafval en Copidec;

Gelet op de schriftelijke en mondelinge opmerkingen die door de verschillende partijen werden naar voren gebracht in het kader van de hoorzittingen;

Overwegende dat de persoon van privaatrecht aan wie de uitvoering van de verplichtingen van de verpakkingsverantwoordelijken met betrekking tot huishoudelijk verpakkingsafval wordt toevertrouwd, een taak als openbare dienst vervult, onder controle van de overheid;

Overwegende dat Fost Plus voldoet aan alle vereisten van artikel 9 van het Samenwerkingsakkoord;

Overwegende dat krachtens de statuten van Fost Plus, gecoördineerd op 15 november 2021 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 23 februari 2022, Fost Plus is opgericht als vereniging zonder winstgevend doel en als uitsluitend statutair doel heeft het voor rekening van de leden ten laste nemen van de terugnameplicht krachtens artikel 6 van het Samenwerkingsakkoord;

Overwegende dat de beheerders van Fost Plus en de personen die Fost Plus kunnen verbinden, hun burgerlijke en politieke rechten bezitten en niet zijn veroordeeld voor een inbreuk op de milieuwetgeving van de gewesten of van een lidstaat van de Europese Unie;

Overwegende dat Fost Plus over de nodige middelen beschikt om de terugnameplicht te vervullen;

Overwegende dat huidige erkenning de voorwaarden bepaalt waaraan het erkende organisme zich moet houden;

Overwegende dat de Interregionale Verpakkingscommissie het werkingsgebied van het erkende organisme bepaalt;

Overwegende dat het noodzakelijk is om een niet-exhaustieve lijst op te stellen om te bepalen welke verpakkingen doorgaans bestemd zijn voor gebruik door de huishoudens;

Overwegende dat deze lijst moet kunnen aangepast worden aan de technologische vooruitgang en de wijzigende verpakkingstechnieken, waarbij evenwel moet opgelet worden geen rechtsonzekerheid te creëren;

Overwegende dat artikel 13, § 1, 1° en 3°, van het Samenwerkingsakkoord bepaalt dat het erkende organisme voor verpakkingsafval van huishoudelijke oorsprong het gehele grondgebied op homogene wijze moet bestrijken en dat het in elk gewest een gelijkwaardig percentage van de bevolking moet bedienen;

Overwegende dat Fost Plus in zijn erkenningsaanvraag de voorgestelde modaliteiten voor de inzameling van het huishoudelijk verpakkingsafval moet beschrijven; dat Fost Plus voorstelt om de inzameling van de eenmalige plastic en metalen drankverpakkingen in de PMD-fractie te kunnen voortzetten, evenwel via de tussenweg van een stelsel van statiegeld waarbij gebruik wordt gemaakt van digitale technologie;

Overwegende dat de huidige en toekomstige Europese wetgeving het principe voorziet van statiegeld voor de eenmalige drankverpakkingen;

Overwegende dat de invoering van statiegeld als doel heeft om de openbare netheid te verbeteren en bij te dragen aan het zoveel mogelijk beperken van het maatschappelijke probleem van zwerfafval; dat de beslissing over de invoering en het soort statiegeld dat moet worden ingevoerd en de wijze waarop dit moet gebeuren uitsluitend op politiek niveau ligt en dat de huidige goedkeuring alleen uitvoering kan geven aan een politiek akkoord tussen de drie Gewestregeringen;

Overwegende dat het akkoord tussen de Regeringen van de 3 Gewesten over het invoeren van statiegeld, het gekozen stelsel van statiegeld, de principes en procedures ervan, zal moeten worden vastgelegd in de respectieve regelgeving van de 3 Gewesten, bijvoorbeeld via het interregionale Samenwerkingsakkoord inzake verpakking en verpakkingsafval;

Overwegende dat het noodzakelijk is om te definiëren wat in het kader van deze erkenning moet verstaan worden onder een "stelsel van statiegeld";

Overwegende dat de sorteerboodschap voor de consument van groot maatschappelijk belang is en dat er daarom een zo ruim mogelijke consensus over moet worden gezocht tussen de betrokken partijen;

Overwegende dat de sorteerboodschap zo eenvoudig en eenduidig mogelijk moet zijn, om het maatschappelijk draagvlak te maximaliseren en om een efficiënte nationale communicatie mogelijk te maken;

Overwegende dat de Gewesten momenteel een nieuw Samenwerkingsakkoord voorbereiden inzake de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor bepaalde afvalstromen en voor zwerfvuil; dat dit Samenwerkingsakkoord ook een aantal wijzigingen zal aanbrengen aan het Samenwerkingsakkoord van 4 november 2008 betreffende de preventie en het beheer van verpakkingsafval; dat het met name aan Fost Pus zal opleggen om de kosten te dekken van alle of een deel van de huishoudelijke verpakkingen die teruggevonden worden in het zwerfvuil; dat, van zodra dit Samenwerkingsakkoord definitief en tegenstelbaar wordt, Fost Plus hiermee zal moeten rekening houden en zijn planning, begroting en contracten hieraan zal moeten aanpassen;

Overwegende dat het erkende organisme voor elk van de materialen die in de berekening van het globale recyclagepercentage worden meegerekend en die een relevant deel uitmaken van het huishoudelijke verpakkingsafval, het in het Samenwerkingsakkoord bepaalde minimum recyclagepercentage moet bereiken;

Overwegende dat het, rekening houdend met de grote diversiteit van samengestelde verpakkingen, moeilijk is om voor de `samengestelde verpakkingen' specifieke percentages te voorzien; dat men de "drankkartons" evenwel kan identificeren als een apart verpakkingsmateriaal vanwege de grote omvang van deze fractie, haar homogeniteit en het bestaan van een specifieke recyclageketen;

Overwegende dat Fost Plus als enige beschikt over een betrouwbare databank met de benodigde gegevens over de verpakkingen die geviseerd worden door de SUP-richtlijn en dus als enige een monitoring daarop zou kunnen voorzien; dat daarom aan Fost Plus wordt opgelegd om hiervoor in te staan; dat hetzelfde geldt voor niet-verpakkingspapier en -karton en voor koffie/theecapsules die geen verpakking zijn;

Overwegende dat, overeenkomstig het Samenwerkingsakkoord, de Interregionale Verpakkingscommissie binnen de grenzen van het Europees recht autonoom de berekeningsmethodes van de recyclagepercentages bepaalt, met inbegrip van de modaliteiten betreffende eventuele correcties, en dat zij moet kunnen verifiëren hoe de recyclagepercentages in de praktijk worden bereikt;

Overwegende dat het in de berekening van het voor recyclage ingezameld huishoudelijk verpakkingsafval mogelijk moet zijn om ook niet selectieve en/of niet-huishoudelijke afvalstromen in rekening te brengen, voor zover het afval dat niet van huishoudelijke verpakkingen afkomstig is of dat verloren gaat voor de recyclage, volledig kan worden uitgesloten, dit alles met het doel het systeem zo dicht mogelijk met de realiteit op het terrein te doen overeenstemmen;

Overwegende dat vele niet-huishoudens de facto gebruik maken van de huishoudelijke inzamelingen; dat het voor de rechtspersonen van publiekrecht en de privé-operatoren die instaan voor de huishoudelijke afvalophalingen, niet altijd gemakkelijk is om de lijn te trekken tussen wat huishoudelijk en wat bedrijfsmatig is, bijvoorbeeld in het geval van een broodjeszaak die in aaneengesloten bebouwing tussen privé-woningen staat;

Overwegende dat de afvalstoffen die bij de binnenscheepvaart ingezameld worden, onder de noemer "huishoudelijke afval" vallen, aangezien de binnenschippers in de regel op hun boten wonen;

Overwegende dat de Europese Beschikking 2005/270/EG op eenduidige wijze de regels bepaalt voor de berekening van de resultaten van de lidstaten en dat deze beschikking ook de regels bepaalt voor het in rekening brengen van het verpakkingsafval van metalen die gerecupereerd worden uit verbrandingsassen;

Overwegende dat lidstaten volgens het Europese recht de verplichting hebben een circulaire economie te promoten; dat in het kader van circulariteit niet enkel de rendementen van recyclage van belang zijn, maar ook de kwaliteit van de recyclage; dat Fost Plus een belangrijke rol kan en moet spelen door via de modelbestekken circulaire toepassingen te promoten, zoals de recyclage van PET-flessen tot nieuwe PET-flessen;

Overwegende dat de auditering van de recycleurs een noodzakelijke voorwaarde is voor het kunnen aanvaarden van de resultaten;

Overwegende dat ook minder gemakkelijk uit te sorteren en te recycleren stromen zo veel mogelijk toch in...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT