Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de taxidiensten, de 6 octobre 2022

TITEL 1. - ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Definities

Ter aanvulling van de definities van artikel 2 van de ordonnantie van 9 juni 2022 betreffende de taxidiensten, wordt voor de toepassing van dit besluit verstaan onder:

  1. Ordonnantie: de ordonnantie van 9 juin 2022 betreffende de taxidiensten;

  2. Minister: de minister bevoegd voor de taxidiensten of de staatssecretaris aan wie deze bevoegdheid is gedelegeerd;

  3. Administratie: Brussel Mobiliteit;

  4. Ceremonie:

    1. Elke burgerlijke, culturele of sportieve ceremonie of gebeurtenis die wordt erkend door een wettelijke of bestuursrechtelijke bepaling of door een gewoontenorm (burgerlijk huwelijk, begrafenis, optocht, stoet, demonstratie, vrijgezellenfeest, verjaardag, prijsuitreiking, congres, enz.);

    2. Elke ceremonie die wordt georganiseerd in het kader van een van de wettelijk erkende erediensten in België of in het kader van de georganiseerde vrijzinnigheid (religieus huwelijk, overgangsritueel, religieuze rouwplechtigheid, enz.).

    Art. 2. Bevoegdheden met betrekking tot het computersysteem

    De Minister wordt belast met de uitvoering van artikel 42, § 2, van de ordonnantie. Onder voorbehoud van de vaststelling van de inhoud van het computersysteem kan hij deze uitvoering delegeren aan de gewestelijke administratieve diensten.

    TITEL 2. - OMKADERING VAN DE ACTOREN EN DE INSTRUMENTEN

    HOOFDSTUK 1. - Aan de actoren en de instrumenten van de taxidiensten opgelegde formaliteiten

    Afdeling 1. - Exploitatievergunning voor een taxidienst

    Art. 3. Procedure voor de indiening en het onderzoek van de vergunningsaanvragen

    § 1. Behoudens in het in § 2 beschreven geval bevat het dossier van de vergunningsaanvraag de volgende gegevens en documenten:

  5. De namen en voornamen en/of de handelsnaam van de kandidaat-exploitant;

  6. Het rijksregisternummer en/of het ondernemingsnummer;

  7. Het adres van de exploitatiezetel en, indien van toepassing, van de vestigingseenheid of -eenheden;

  8. Een telefoonnummer en een e-mailadres van een contactpersoon;

  9. Het document of de documenten die vereist zijn op grond van artikel 6, § 2, vierde lid, van de ordonnantie en, in voorkomend geval, § 3 van hetzelfde artikel, die minder dan drie maanden oud zijn;

  10. Het bewijs van de registratie, in de Kruispuntbank van Ondernemingen, van de activiteitencode met betrekking tot de activiteit van individueel bezoldigd personenvervoer en, in voorkomend geval, in de statuten van de rechtspersoon, het bewijs van de vermelding van deze activiteit in zijn maatschappelijk doel;

  11. Een attest van de RSZ en/of een attest van het socialeverzekeringsfonds voor zelfstandigen van de aanvrager, dat minder dan drie maanden oud is, waaruit blijkt dat de aanvrager geen sociale schulden heeft;

  12. Met betrekking tot het voertuig of de voertuigen die de aanvrager van plan is te gebruiken voor de taxidiensten:

    1. Ofwel de documenten waaruit blijkt dat hij beschikt over het voertuig of de voertuigen die voldoen aan de vereisten van de ordonnantie en de uitvoeringsmaatregelen ervan, met name bijlage 8, waarvoor hij één of meer identificatievignetten aanvraagt;

    2. Ofwel de schriftelijke verbintenis om er binnen de in artikel 6, § 4, van de ordonnantie genoemde termijn over te beschikken, en het bewijs dat hij over de nodige middelen daartoe beschikt;

    3. In alle gevallen en voor elk voertuig waarop de aanvraag betrekking heeft, de categorie en, in voorkomend geval, de subcategorie van taxidiensten waarin hij dat voertuig wenst onder te brengen;

    4. In voorkomend geval, wanneer het om een ander voertuig gaat dan het eerste, betreft het een reservevoertuig.

    § 2. In afwijking van § 1, indien de aanvrager reeds over een vergunning voor de exploitatie van een taxidienst beschikt en hij een aanvraag indient om het hem toegekende aantal identificatievignetten te verhogen, bevat het aanvraagdossier de volgende gegevens en documenten:

  13. De door de Administratie gegeven referentie aan de vergunning waarvan de wijziging wordt gevraagd;

  14. De in § 1, 7° en 8° bedoelde inlichtingen.

    § 3. Binnen twintig werkdagen na verzending van het dossier zendt de Administratie aan de aanvrager:

  15. Ofwel een ontvangstbevestiging van volledig en ontvankelijk dossier;

  16. Ofwel een ontvangstbevestiging van onvolledig dossier met vermelding van de ontbrekende inlichtingen of documenten.

    § 4. Binnen twintig werkdagen na verzending door de Administratie van een ontvangstbevestiging van onvolledig dossier:

  17. Indien de aanvrager gevolg geeft aan het verzoek van de Administratie, zijn de bepalingen van § 3 opnieuw van toepassing;

  18. Indien de aanvrager geen gevolg geeft aan het verzoek van de Administratie, vervalt zijn aanvraag.

    § 5. Wanneer de Administratie een ontvangstbevestiging van volledig en ontvankelijk dossier verzendt:

  19. Indien het aantal nog toe te kennen identificatievignetten toereikend is om aan de aanvraag te voldoen, bezorgt de minister of zijn afgevaardigde aan de aanvrager binnen twintig werkdagen na de verzending door de Administratie van een ontvangstbevestiging van volledig dossier:

    1. ofwel de aangevraagde vergunning, met vermelding van het aantal vignetten waarop zij betrekking heeft en, voor elk van deze vignetten, de door de Administratie eraan toegekende referentie, alsook de categorie en, in voorkomend geval, de subcategorie taxidiensten waarop zij betrekking heeft;

    2. ofwel, in geval van een verzoek om verhoging van het aantal vignetten, een bijgewerkte versie van de vergunning, waarvan de geldigheidsduur ongewijzigd blijft, met vermelding van het nieuwe aantal vignetten waarop ze betrekking heeft en, voor elk van deze vignetten, de door de Administratie eraan toegekende referentie, alsook de categorie en, in voorkomend geval, de subcategorie taxidiensten waarop zij betrekking heeft;

  20. Indien het aantal nog toe te kennen identificatievignetten ontoereikend is om aan de aanvraag te voldoen, stelt de Administratie de aanvrager daarvan in kennis en deelt zij hem mee dat:

    1. zijn dossier, behoudens weigering van zijn kant binnen twintig werkdagen na de toezending van de kennisgeving, gedurende een jaar op de in artikel 7, § 1, van de ordonnantie bedoelde wachtlijst wordt geplaatst;

    2. de volgorde van inschrijving op deze wachtlijst afhangt van de datum en het tijdstip waarop hij de documenten heeft toegezonden die de Administratie in staat hebben gesteld hem de ontvangstbevestiging van volledig en ontvankelijk dossier af te geven.

    § 6. In het geval bedoeld in § 5, 2°, moet de aanvrager die nog een jaar op de wachtlijst ingeschreven wil blijven, dit op eigen initiatief vragen en wel binnen de twintig werkdagen die voorafgaan aan de datum waarop de aanvrager aan de Administratie de laatste inlichtingen en/of documenten heeft verstrekt op grond waarvan zijn dossier volledig en ontvankelijk kon worden verklaard. Zo niet, dan is zijn vergunningsaanvraag nietig.

    De in het eerste lid bedoelde aanvraag moet vergezeld gaan van een verklaring op erewoord dat de aanvrager nog steeds voldoet aan de in artikel 6 van de ordonnantie en in dit artikel bedoelde voorwaarden voor ontvankelijkheid van de aanvraag voor een exploitatievergunning.

    Art. 4. Vorm en vermeldingen van de exploitatievergunning voor een taxidienst

    De exploitatievergunning voor een taxidienst wordt afgegeven in overeenstemming met het als bijlage 1 bijgevoegde model.

    Art. 5. Onaangekondigde controles van exploitanten

    De ambtenaren die belast zijn met het opsporen en vaststellen van overtredingen van deze ordonnantie en van de uitvoeringsmaatregelen, kunnen onaangekondigde controles uitvoeren:

  21. Ofwel door, met of zonder voorafgaande waarschuwing, naar de exploitatiezetel te gaan of, indien van toepassing, naar een vestigingseenheid van de exploitant, om er alle relevante documenten op te vragen en de exploitant en de personen die voor hem werken, te ondervragen;

  22. Ofwel door de exploitant schriftelijk te verzoeken om hun binnen twintig werkdagen na het verzenden van de uitnodiging de door hen vermelde documenten en inlichtingen te bezorgen.

  23. Ofwel door de exploitant schriftelijk te verzoeken zich bij de Administratie aan te melden om ondervraagd te worden.

    Art. 6. Procedure voor de indiening en het onderzoek van de aanvragen tot verlenging van de vergunning

    § 1. Niet eerder dan negen maanden en niet later dan zes maanden vóór het verstrijken van de vergunning kan de vergunninghouder een aanvraag tot verlenging van de vergunning indienen, die de volgende informatie en documenten moet bevatten:

  24. De door de Administratie gegeven referentie aan de vergunning waarvan de verlenging wordt gevraagd;

  25. Het document of de documenten die vereist zijn op grond van artikel 6, § 2, vierde lid, van de ordonnantie en, in voorkomend geval, § 3 van hetzelfde artikel, die minder dan drie maanden oud zijn;

  26. Een attest van de RSZ en/of een attest van het socialeverzekeringsfonds voor zelfstandigen van de exploitant, dat minder dan drie maanden oud is, waaruit blijkt dat die laatste in orde is met de betaling van zijn socialezekerheidsbijdragen;

  27. Het bewijs van betaling van alle taksen zoals bedoeld in artikel 33 van de ordonnantie;

  28. Een attest van zijn verzekeringsmaatschappij waaruit blijkt dat het voertuig of de voertuigen waarvoor hij over een identificatievignet beschikt, sinds de datum van inschrijving ervan, zonder onderbreking, behalve in een door de Administratie erkend geval van overmacht, verzekerd zijn geweest in overeenstemming met artikel 16, § 1, 5° ;

  29. In voorkomend geval, het bijwerken van de andere informatie die in het kader van de vergunningsaanvraag aan de Administratie is verstrekt, overeenkomstig artikel 3, § 1.

    § 2. Binnen twintig werkdagen na verzending van het dossier:

  30. Indien de Administratie vaststelt dat het dossier volledig is, geeft de minister of zijn afgevaardigde de verlenging van de vergunning af;

  31. Indien de Administratie vaststelt dat het dossier onvolledig is, levert ze een ontvangstbevestiging van onvolledig dossier af, waarbij aan de aanvrager wordt vermeld welke...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT