Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018 betreffende het instellen van een lage-emissiezone gericht op de invoering van de criteria voor 2025 - 2036, de 30 juin 2022

Artikel 1. Artikel 1 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 januari 2018 betreffende het instellen van een lage-emissiezone, gewijzigd bij de besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 27 september 2018 en 17 december 2020, wordt vervangen als volgt:

"Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

  1. Wetboek: de ordonnantie van 2 mei 2013 houdende het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing;

  2. Brussel Fiscaliteit: Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Fiscaliteit;

  3. CIBG: Het Centrum voor Informatica voor het Brusselse Gewest;

  4. Motorvoertuigen van categorie M1: motorvoertuigen uit categorie M1, bedoeld in artikel 1, § 1, 1., van het Koninklijk besluit van 15 maart 1968;

  5. Motorvoertuigen van categorie M2 en M3 van Klasse I, Klasse II, Klasse III, Klasse A, Klasse B: de motorvoertuigen uit deze categorieën zoals bedoeld in artikel 1, § 1, 1., van het Koninklijk besluit van 15 maart 1968;

  6. Motorvoertuigen van categorie N1-I: motorvoertuigen uit categorie N1, bedoeld in artikel 1, § 1, 2., van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en waarvan de referentiemassa minder is dan of gelijk is aan 1.305 kg, overeenstemmend met gewichtsklassen N1-I;

  7. Motorvoertuigen van categorie N1-II: motorvoertuigen uit categorie N1, bedoeld in artikel 1, § 1, 2., van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en waarvan de referentiemassa meer bedraagt dan 1.305 kg, en niet meer dan of gelijk is aan 1.760 kg, overeenstemmend met gewichtsklassen N1-II;

  8. Motorvoertuigen van categorie N1-III: motorvoertuigen uit categorie N1, bedoeld in artikel 1, § 1, 2°, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en waarvan de referentiemassa meer bedraagt dan 1.760 kg, overeenstemmend met gewichtsklassen N1-III;

  9. Referentiemassa: de referentiemassa, opgenomen in artikel 3, 3, van Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6) en de toegang tot reparatie- en onderhoudsinformatie; het betreft de massa van het voertuig in rijklare toestand, verminderd met een massa van 75 kg voor de bestuurder en vermeerderd met een massa van 100 kg;

  10. Motorvoertuigen van categorie N2 en N3: motorvoertuigen uit categorie N2 en N3, bedoeld in artikel 1, § 1, 2, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968;

  11. Motorvoertuigen van categorie L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7: motorvoertuigen uit categorie L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7, bedoeld in het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.;

  12. Euronorm I, II, III, IV, V, EEV, VI, VId ou VIe: de norm die van toepassing is op de voertuigen uit de categorieën M3 die voldoen aan de emissienormen, bedoeld in de Europese richtlijnen 88/77/EEG en 2005/55/EG en in de verordening (EG) nr. 595/2009;

  13. Euronorm 1, 2, 3, 4, 5, 6, 6d-TEMP of 6d: de norm die van toepassing is op de personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen die voldoen aan de corresponderende emissienormen, bedoeld in richtlijn 70/220/EEG en in de verordeningen (EG) nrs. 715/2007 en 136/2014;

  14. Aardgas: vloeibaar of samengeperst aardgas;

  15. Koninklijk besluit van 15 maart 1968: het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen;

  16. Ring: openbare weg ingedeeld in de categorie van de autosnelwegen en "Ring om Brussel" genoemd in het koninklijk besluit van 15 mei 1981 waarbij de autosnelweg "Ring om Brussel" aan het stelsel van de wet van 12 juli 1956 tot vaststelling van het statuut der autosnelwegen wordt onderworpen;

  17. Verhoogde tegemoetkoming: de verhoogde tegemoetkoming, bedoeld bij artikel 37, § 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;

  18. LEZ-dagpas: een betalende toelating die een specifiek motorvoertuig de toegang verschaft tot de lage-emissiezone en die enkel geldig is op de kalenderdag waarvoor de LEZ-dagpas werd aangekocht tot en met 6.00 uur van de kalenderdag nadien;

  19. ANPR camera: camera die automatisch nummerplaten herkent;

  20. Elektrisch voertuig: voertuig dat uitsluitend aangedreven wordt door een elektromotor;

  21. Voertuig dat werkt op waterstof: voertuig dat waterstof gebruikt als enige energiebron;

  22. Brussel Mobiliteit: Administratie van de Gewestelijk Overheidsdienst Brussel belast met uitrustingen, infrastructuur en vervoer;

  23. Brussel Preventie en Veiligheid: Brussel Preventie en Veiligheid zoals opgericht door de Ordonnantie van 28 mei 2015 tot oprichting van een instelling van openbaar nut waarin het beheer van het preventie- en veiligheidsbeleid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is samengebracht;

  24. Voertuig met plug-in hybride motorisatie: voertuig dat een dubbele motor combineert, een verbrandingsmotor enerzijds en een elektromotor anderzijds, waarvan de tractiebatterij ontworpen is om te worden opgeladen door aansluiting op een externe energiebron;

  25. Geofencingtechnologie: geolokaliseringstechnologie waarmee gegarandeerd kan worden dat het plug-in hybride voertuig uitsluitend de elektromotor gebruikt binnen de Lage-emissiezone.

  26. : Landbouwvoertuigen: voertuigen van categorie T en C zoals opgenomen in artikel 1, § 1, 5. en 6. van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968.

    Art. 2. Artikel 3 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

    "Art. 3. Voor de toepassing van dit besluit worden hybride voertuigen op dezelfde wijze behandeld als de andere motorvoertuigen.."

    Art. 3. Artikel 5 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de besluiten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 20 mei 2020 en 17 december 2020, wordt vervangen als volgt:

    " Art. 5. § 1. Zonder afbreuk te doen aan paragraaf 2, gezien de emissies van luchtverontreinigende stoffen van de gemotoriseerde voertuigen, is de toegang tot de lage-emissiezone enkel...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT