Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, de 29 novembre 2018

HOOFDSTUK 1. - Onderwerp en definities

Artikel 1. Dit besluit voorziet:

  1. in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2015/719/EU van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015, tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten;

  2. in de gedeeltelijke omzetting van Richtlijn 2014/45/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens en tot intrekking van Richtlijn 2009/40/EG.

    HOOFDSTUK 2. - Wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen

    Art. 2. In artikel 1, § 2 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen, gewijzigd bij koninklijk besluiten van 13 september 1985, 21 mei 1987, 22 mei 1989, 9 april 1990, 23 september 1991, 15 december 1998, 17 december 2008 en 10 juli 2015, worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  3. in de paragraaf worden debepalingen onder 4bis en 4ter ingevoegd, luidende:

    "4bis. "Brusselse minister": de Brusselse minister, bevoegd voor het verkeersveiligheidsbeleid;

    4ter. "bevoegde Brusselse instantie": de Brusselse minister of zijn gemachtigde;";

  4. in 5. worden de woorden "de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid - Dienst Voertuigen, waarvan de kantoren gelegen zijn in City Atrium - Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel," vervangen door de woorden "de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Mobiliteit - Directie Verkeersveiligheid";

  5. in 6. worden de woorden "de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer - Directoraat-generaal Mobiliteit en Verkeersveiligheid - Directie Certificering en Inspectie, waarvan de kantoren gelegen zijn in City Atrium - Vooruitgangstraat 56, 1210 Brussel," vervangen door de woorden "de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel - Brussel Mobiliteit - Directie Verkeersveiligheid";

  6. in 7. wordt het woord "Brusselse" ingevoegd tussen het woord "bevoegde" en het woord "instantie";

  7. de paragraaf wordt aangevuld met 124, 125, 126, 127, 128 en 129 luidende:

    " 124. "alternatieve brandstoffen": brandstoffen of energiebronnen die, op zijn minst gedeeltelijk, dienen als vervanging van fossiele oliebronnen in de energievoorziening voor vervoer en ertoe kunnen bijdragen dat de energievoorziening koolstofvrij wordt en de milieuprestaties van de wegvervoersector beter worden. Deze omvatten:

    1. elektriciteit die wordt verbruikt in alle soorten elektrische voertuigen,

    2. waterstof,

    3. aardgas, met inbegrip van biomethaan, in gasvorm (Compressed Natural Gas - CNG) en in vloeibare vorm (Liquefied Natural Gas - LNG),

    4. vloeibaar petroleumgas (Liquefied Petroleum Gas - LPG),

    5. mechanische energie uit een opslagsysteem aan boord/bronnen aan boord, met inbegrip van afvalwarmte.

    1. "door alternatieve brandstoffen aangedreven voertuig": een motorvoertuig dat geheel of gedeeltelijk wordt aangedreven op basis van een alternatieve brandstof en dat is goedgekeurd in het kader van Richtlijn 2007/46/EG;

    2. "gebreken": de technische defecten of andere incidenten van niet-naleving die tijdens een technische controle langs de weg worden vastgesteld;

    3. "kleine gebreken": gebreken die geen belangrijke gevolgen hebben voor de veiligheid van het voertuig of geen gevolgen voor het milieu, en andere kleine vormen van niet-naleving;

    4. "grote gebreken": gebreken die de veiligheid van het voertuig in gevaar kunnen brengen of gevolgen kunnen hebben voor het milieu, of andere weggebruikers in gevaar kunnen brengen, en andere belangrijke gevallen van niet-naleving;

    5. "gevaarlijke gebreken": gebreken die een direct en onmiddellijk gevaar vormen voor de verkeersveiligheid of gevolgen hebben voor het milieu, en die rechtvaardigen dat een lidstaat of zijn bevoegde instanties het gebruik van het voertuig op de openbare weg kan of kunnen verbieden."

    Art. 3. Artikel 2, § 2, 7°, eerste lid van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt:

    "De voertuigen die sinds meer dan vijfentwintig jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn onder een van de kentekenplaten, vermeld in artikel 4, § 2, van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, zijn alleen onderworpen aan artikel 10, § 4, punt 1, eerste lid, artikel 23, 23bis § 1, § 2, § 4 en § 5, artikel 23ter tot en met 23octies, artikel 23novies § 1, § 3 en § 4, artikel 23decies tot en met 26, artikel 42, 45, § 1, 1° en 3°, artikel 47, § 1, punt 1, eerste lid, artikel 54, § 1, 1° en 3°, artikel 70, § 2, en artikel 80 van dit besluit.".

    Art. 4. In artikel 2, § 4 van hetzelfde besluit worden de woorden "op het Belgisch grondgebied" vervangen door de woorden "in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest", en de woorden "de Dienst Uitzonderlijk Vervoer van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer" vervangen door de woorden "de Dienst Uitzonderlijk Vervoer van de Directie Verkeersveiligheid bij Brussel Mobiliteit".

    Art. 5. In artikel 3bis, § 10, van hetzelfde besluit wordt het woord "Ons" vervangen door de woorden "de Brusselse minister".

    Art. 6. In artikel 4bis van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  8. in 1, eerste lid, worden de woorden "door de Minister bevoegd voor het wegverkeer" vervangen door de woorden "bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering";

  9. in 2, eerste lid, worden de woorden "duidt de Minister bevoegd voor het wegverkeer" vervangen door de woorden "wijst de Brusselse minister";

  10. in 2, tweede lid, worden de woorden "door de Minister bevoegd voor het wegverkeer" vervangen door de woorden "bij besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering".

    Art. 7. In artikel 4ter van hetzelfde besluit wordt telkens het woord "Brusselse" ingevoegd tussen het woord "bevoegde" en het woord "instantie".

    Art. 8. In artikel 5 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  11. in § 1 wordt het woord "Brusselse" ingevoegd tussen het woord "bevoegde" en het woord "instantie";

  12. in § 3, 3, tweede lid wordt het woord "Brusselse" ingevoegd tussen het woord "bevoegde" en het woord "instantie";

  13. in § 3, 4 wordt het woord "Brusselse" ingevoegd tussen het woord "bevoegde" en het woord "instantie".

    Art. 9. In artikel 8, § 5, zesde lid, van hetzelfde besluit worden de woorden "Minister bevoegd voor het wegverkeer" vervangen door de woorden "Brusselse minister".

    Art. 10. In artikel 10 van hetzelfde besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht:

  14. In § 1, derde lid, wordt het woord "Brusselse"...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT