1 FEBRUARI 2013. - Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012

De Vlaamse Regering,

Gelet op artikelen 9, 18, 28, 29, 43, 49, 61, 69, 84, 91, 99, 107, 114, 121, 126, 131, 140, 148, 163, 168, 173, 177, 180, 182, 184 en 205 van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012;

Gelet op artikel 4 en 11 van het decreet van 15 juli 2011 houdende vaststelling van de algemene regels waaronder in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen aan lokale besturen kunnen worden opgelegd;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 30 november 2012;

Gelet op de adviesvraag die op 27 december 2012 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Overwegende dat geen advies is verstrekt binnen de gestelde termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur;

Na beraadslaging,

Besluit :

HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen

Artikel 1. In dit besluit wordt verstaan onder :

  1. bestuur : de Vlaamse Gemeenschapscommissie, een gemeente, een intergemeentelijke samenwerkingsverband of een provincie;

  2. decreet van 15 juli 2011 : decreet van 15 juli 2011 houdende vaststelling van de algemene regels waaronder in de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest periodieke plan- en rapporteringsverplichtingen aan lokale besturen kunnen worden opgelegd;

  3. decreet van 8 juli 2011 : decreet van 8 juli 2011 houdende regeling van de begroting, de boekhouding, de toekenning van subsidies en de controle op de aanwending ervan, en de controle door het Rekenhof;

  4. digitaal cultureel erfgoed : het gedigitaliseerde cultureel erfgoed en het cultureel erfgoed dat van origine digitaal is, met inbegrip van digitale informatie over cultureel erfgoed;

  5. minister : de Vlaamse minister, bevoegd voor culturele aangelegenheden;

  6. protocol : protocol van akkoord tussen de Vlaamse Regering en de representatieve organisaties die de belangen behartigen van de Vlaamse provincies, steden en gemeenten, vermeld in artikel 5 van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012.

    Art. 2. De door de Vlaamse Regering aangewezen dienst, vermeld in het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012, is het intern verzelfstandigd agentschap Kunsten en Erfgoed, hierna de administratie te noemen.

    HOOFDSTUK 2. - De toekenning van een kwaliteitslabel aan collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisaties

    Afdeling 1. - Nadere specificaties van de voorwaarden en criteria voor de toekenning van een kwaliteitslabel aan collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisaties

    Art. 3. Om te voldoen aan het criterium, vermeld in artikel 8, eerste lid, 1°, van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012, toont een collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisatie aan dat ze beschikt over :

  7. een collectie cultureel erfgoed zoals vermeld in artikel 8, eerste lid, 1° van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012;

  8. het eigendoms- of genotsrecht voor een langere periode van de kern van de collectie cultureel erfgoed;

  9. statuten waarin de bestemming van de collectie cultureel erfgoed staat ingeschreven bij ontbinding van de organisatie, in geval de collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisatie is ondergebracht in een privaatrechtelijke rechtspersoon.

    Art. 4. Om te voldoen aan het criterium, vermeld in artikel 8, eerste lid, 3°, van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012, toont een collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisatie aan dat ze :

  10. beschikt over voldoende geschikte infrastructuur om de basisfuncties uit te oefenen;

  11. beschikt over voldoende personeel om de basisfuncties uit te oefenen :

    1. ten minste een halftijdse conservator, archivaris of bibliothecaris die de dagelijkse leiding waarneemt en houder is van een diploma hoger onderwijs en die zijn deskundigheid kan bewijzen;

    2. gekwalificeerd personeel, met een diploma hoger onderwijs of een bewijs van verworven competenties, om de basisfuncties te vervullen, waarvan ten minste één voltijds equivalent stafmedewerker;

    3. voldoende professionele of vrijwillige medewerkers die beschikken over de juiste vaardigheden om kwaliteitsvol te werken;

  12. voor de verzamelfunctie : beschikt over een collectieplan;

  13. voor de behoud- en beheersfunctie :

    1. beschikt over een beschrijving van de materiële toestand van de collectie cultureel erfgoed en over een beschrijving van de actieve en passieve maatregelen tot behoud van de collectie cultureel erfgoed;

    2. beschikt over :

    1) een inventaris van de collectie cultureel erfgoed, opgesteld volgens de internationale beschrijvingsstandaarden, in geval van een museum;

    2) een bestandsoverzicht van de collectie cultureel erfgoed, opgesteld volgens de internationale beschrijvingsstandaarden, in geval van een culturele archiefinstelling;

    3) een catalogus van de collectie cultureel erfgoed, opgesteld volgens de internationale beschrijvingsstandaarden, in geval van een erfgoedbibliotheek;

  14. voor de onderzoeksfunctie : wetenschappelijk onderzoek over de collectie cultureel erfgoed ondersteunt of uitvoert;

  15. voor de publieksgerichte functie :

    1. beschikt over een presentatie van de collectie cultureel erfgoed in geval van een museum of actief werk maakt van de ontsluiting, de publieke toegankelijkheid en de presentatie van de collectie cultureel erfgoed in geval van een culturele archiefinstelling of erfgoedbibliotheek;

    2. een publieksbeleid voert met inbegrip van een communicatiebeleid;

    3. geopend is voor individuele bezoekers :

      1) ten minste honderdvijftig dagen per jaar en ten minste 750 uur per jaar, waarvan minstens één werkdag per week en één dag in het weekend, in geval van een museum;

      2) ten minste twee dagen per week, al dan niet op afspraak, in geval van een culturele archiefinstelling of erfgoedbibliotheek;

    4. toegankelijk is voor mensen met een fysieke beperking of daarvoor aantoonbare inspanningen levert;

  16. samenwerkt met actoren uit het cultureel-erfgoedveld en uit andere relevante domeinen in de samenleving.

    In afwijking van het eerste lid, 6°, c), kan een langere sluitingsperiode gemotiveerd worden vanuit de omgang met de collectie cultureel erfgoed of in geval van een tijdelijke sluitingsperiode voor infrastructuurwerken.

    Art. 5. Om te voldoen aan het criterium, vermeld in artikel 8, eerste lid, 4°, van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012, toont een collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisatie aan dat ze :

  17. beschikt over een missie en doelstellingen die conform zijn met de voorwaarde vermeld in artikel 7 van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012;

  18. aangestuurd wordt door een bestuursorgaan of bevoegd gezag dat rekening houdt met belanghebbenden;

  19. beschikt over een organisatiestructuur waarbij er duidelijke afspraken zijn over procedures en bevoegdheden, en een interne controle wordt georganiseerd;

  20. een personeels- en verloningsbeleid voert dat aangepast is aan de schaalgrootte van de organisatie, waarbij minstens ieder personeelslid over een functiebeschrijving beschikt en jaarlijks geëvalueerd wordt; het personeel krijgt de mogelijkheid om zich bij te scholen;

  21. beschikt over een stabiele financiële basis en een gezond financieel beleid voert dat vertrekt vanuit een realistische en evenwichtige begroting en die regelmatig wordt opgevolgd;

  22. zorg draagt voor het eigen archief.

    Art. 6. Om te voldoen aan het criterium, vermeld in artikel 8, eerste lid, 5°, van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012, leeft een collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisatie :

  23. de deontologische code na, zoals beschreven door "The International Council of Museums", in geval van een museum;

  24. de deontologische code na, zoals beschreven door "The International Council on Archives", in geval van een culturele archiefinstelling.

  25. de deontologische code na, zoals beschreven door "The International Federation of Library Associations and Institutions", in geval van een erfgoedbibliotheek.

    Afdeling 2. - Procedure voor de toekenning van een kwaliteitslabel aan collectiebeherende cultureel-erfgoedorganisaties

    Art. 7. Een aanvraag voor een kwaliteitslabel kan jaarlijks, uiterlijk op 15 januari, ingediend worden.

    Art. 8. Een aanvraag is ontvankelijk als ze tijdig werd ingediend en als ze voldoet aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden, vermeld in artikel 6 van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012.

    De administratie meldt de aanvrager, per brief of elektronisch, binnen een termijn van vijftien dagen na de uiterlijke indiendatum of de aanvraag al dan niet ontvankelijk is. Als de aanvraag niet ontvankelijk is, wordt de reden daarvan meegedeeld.

    De administratie bezorgt, binnen een termijn van vijf dagen na de melding, vermeld in het tweede lid, een afschrift van de ontvankelijke aanvraag aan :

  26. de representatieve organisaties die de belangen behartigen van de Vlaamse provincies, steden en gemeenten;

  27. de provincie op wiens grondgebied de aanvrager gelegen is, als de aanvrager niet beheerd wordt door deze provincie;

  28. de gemeente op wiens grondgebied de aanvrager gelegen is, als de aanvrager niet beheerd wordt door deze gemeente.

    Als de aanvrager in het tweetalige gebied Brussel-Hoofdstad ligt wordt de ontvankelijke aanvraag in afwijking van het vorige lid, 2° en 3°, bezorgd aan de Vlaamse Gemeenschapscommissie.

    Art. 9. Een visitatiecommissie, vermeld in artikel 106, beoordeelt de ontvankelijke aanvraag tot toekenning van een kwaliteitslabel op basis van de voorwaarden en de criteria, vermeld in artikel 7 en 8 van het Cultureel-erfgoeddecreet van 6 juli 2012, en brengt daarover een advies uit. Voor het uitbrengen van dit advies wordt er, indien van toepassing, afgestemd met de visitatiecommissies die een advies uitbrengen over andere ontvankelijke aanvragen tot toekenning van een kwaliteitslabel.

    Op basis van het advies van de visitatiecommissie, maakt de administratie een voorlopig voorstel van beslissing op en bezorgt dit uiterlijk op 1 mei van het jaar waarin de aanvraag...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT