10 SEPTEMBER 2009. - Wet houdende instemming met het Protocol van 1996 tot wijziging van het Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen, gedaan te Londen op 2 mei 1996 (1)

ALBERT II, Koning der Belgen,

Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

De Kamers hebben aangenomen en Wij bekrachtigen hetgeen volgt :

Artikel 1. Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 77 van de Grondwet.

Art. 2. Het Protocol van 1996 tot wijziging van het Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen, gedaan te Londen op 2 mei 1996, zal volkomen gevolg hebben.

Art. 3. De wijzigingen van het Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen, zoals gewijzigd door het daarop betrekking hebbende Protocol van 1996, die met toepassing van artikel 8 van het Protocol van 1996 tot wijziging van het Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen, aangenomen worden, zonder dat België zich tegen de aanneming ervan verzet, zullen volkomen gevolg hebben.

Kondigen deze wet af, bevelen dat zij met 's Lands zegel zal worden bekleed en door het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 10 september 2009.

ALBERT

Van Koningswege :

De Eerste Minister,

H. VAN ROMPUY

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Y. LETERME

De Staatssecretaris voor Mobiliteit,

E. SCHOUPPE

Gezien en met 's Lands zegel gezegeld :

De Minister van Justitie,

S. DE CLERCK

Nota

(1) Zitting 2008-2009.

Senaat.

Documenten.- Ontwerp van wet ingediend op 23 februari 2009, nr. 4-1192/1. - Verslag, nr. 4-1192/2

Parlementaire Handelingen. - Bespreking, vergadering van 2 april 2009. - Stemming, vergadering van 2 april 2009.

Kamer van volksvertegenwoordigers

Documenten. - Ontwerp overgezonden door de Senaat, nr. 52-1934/1. - Tekst aangenomen in plenaire vergadering en aan de Koning ter bekrachtiging voorgelegd, Nr. 52-1934/3. - Verslag, Nr. 52-1934/2.

Parlementaire Handelingen. - Bespreking, vergadering van 14 mei 2009. - Stemming, vergadering van 14 mei 2009.

Protocol van 1996 tot wijziging van het Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen

DE PARTIJEN BIJ DIT PROTOCOL,

Overwegende dat het wenselijk is het Verdrag inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen, gedaan te Londen op 19 november 1976, te wijzigen, teneinde te voorzien in een verhoogde vergoeding en teneinde een vereenvoudigde procedure tot stand te brengen voor de aanpassing van de bedragen van de beperking,

Zijn overeengekomen als volgt :

Artikel 1

Voor de toepassing van dit Protocol wordt verstaan onder :

  1. « Verdrag » : het Verdrag van 1976 inzake beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen,

  2. « Organisatie » : de Internationale Maritieme Organisatie,

  3. « Secretaris-generaal » : de Secretaris-generaal van de Organisatie.

    Artikel 2

    Artikel 3, a van het Verdrag wordt vervangen als volgt :

    a. vorderingen uit hoofde van hulpverlening, met inbegrip van, indien van toepassing, vorderingen voor een speciale vergoeding krachtens artikel 14 van het Internationaal Verdrag van 1989 inzake hulpverlening, zoals gewijzigd, of wegens bijdrage in averij-grosse;

    .

    Artikel 3

    Artikel 6, eerste lid van het Verdrag wordt vervangen als volgt :

    1. De aansprakelijkheidsgrenzen voor vorderingen andere dan deze vermeld in artikel 7, die voortkomen uit een zelfde voorval, worden als volgt berekend :

    a. met betrekking tot vorderingen ter zake van dood of persoonlijk letsel,

    i. 2 miljoen rekeneenheden voor een schip met een tonnage van niet meer dan 2 000 ton,

    ii. voor een schip met een grotere tonnage, het volgend bedrag opgeteld bij het bedrag genoemd onder i :

    per ton tussen 2 001 en 30 000 ton, 800 rekeneenheden;

    per ton tussen 30 001 en 70 000 ton, 600 rekeneenheden; en

    per ton boven 70 000 ton, 400 rekeneenheden,

    b. met betrekking tot alle andere vorderingen,

    i. 1 miljoen rekeneenheden voor een schip met een tonnage van niet meer dan 2 000 ton,

    ii. voor een schip met een hogere tonnage, het volgend bedrag opgeteld bij het bedrag genoemd onder i :

    per ton tussen 2 001 en 30 000 ton, 400 rekeneenheden;

    per ton tussen 30 001 en 70 000 ton, 300 rekeneenheden; en

    per ton boven 70 000 ton, 200 rekeneenheden.

    Artikel 4

    Artikel 7, eerste lid van het Verdrag wordt vervangen als volgt :

    1. Met betrekking tot vorderingen die voortkomen uit een zelfde voorval ter zake van dood of persoonlijk letsel van passagiers van een schip, bedraagt de aansprakelijkheidsgrens van de scheepseigenaar 175 000 rekeneenheden vermenigvuldigd met het aantal passagiers dat het schip overeenkomstig zijn veiligheidscertificaat gerechtigd is te vervoeren.

    Artikel 5

    Artikel 8, tweede lid van het Verdrag wordt vervangen als volgt :

    2. Niettemin kunnen de Staten die geen lid zijn van het Internationale...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT