6 SEPTEMBER 2013. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de bekrachtiging van het beoordelingskader voor de instellingsreview hoger onderwijs eerste ronde

De Vlaamse Regering,

Gelet op het verdrag tussen de Vlaamse Gemeenschap van België en het Koninkrijk der Nederlanden inzake de accreditatie van opleidingen binnen het Vlaamse en het Nederlandse hoger onderwijs, ondertekend in Den Haag op 3 september 2003, artikel 10, derde lid;

Gelet op het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen, artikel 93ter, § 3, tweede lid, ingevoegd bij het decreet van 6 juli 2012;

Gelet op het advies van de Vlaamse Universiteiten en Hogescholen Raad als koepelorganisatie, gegeven op 29 juni 2013;

Gelet op het advies van de Vlaamse Vereniging van Studenten, gegeven op 27 juni 2013;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 19 augustus 2013;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel;

Na beraadslaging,

Besluit :

Artikel 1. Het beoordelingskader voor de instellingsreview eerste ronde, aangenomen door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie op 13 mei 2013, en aangepast tijdens het besluitvormingsproces, en opgenomen in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd, wordt bekrachtigd.

Art. 2. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2013.

Art. 3. De Vlaamse minister, bevoegd voor het onderwijs, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 6 september 2013.

De minister-president van de Vlaamse Regering,

K. PEETERS

De Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel,

P. SMET

Bijlage

Ontwerp Beoordelingskader instellingsreview hoger onderwijs Vlaanderen - 1e Ronde

Inhoud

  1. Opzet

  2. Onderwerpen instellingsreview

    2.1. Onderwerp 1 : visie en beleid

    2.2. Onderwerp 2 : beleidsuitvoering

    2.3. Onderwerp 3 : evaluatie en monitoring

    2.4. Onderwerp 4 : Verbeterbeleid

    2.5. Algemeen oordeel

    2.6. Toelichting bij de oordelen

    2.6.1. Voor de onderwerpen

    2.6.2. Beslisregels voor het eindoordeel

  3. Samenstelling van de reviewcommissie

  4. Beoordelingsproces

    4.1. Bestuurlijk overleg

    4.2. Accreditatieportret

    4.3. Kritische reflectie

    4.4. Locatiebezoek

    4.4.1. Eerste bezoek : verkenning

    4.4.2. Tweede bezoek : verdieping

    4.4.3. Beoordelingsprocedure binnen de commissie

    4.4.4. Evaluatierapport

  5. NVAO-besluitvorming

  6. Bezwaar en beroep

    6.1. Intern bezwaar

    6.2. Extern beroep

  7. Verplichte documentatie

    7.1. Basisgegevens over de instelling

    7.2. Verplichte informatie bij de kritische reflectie

  8. Opzet

    De instellingsreview (review) is een periodieke toetsing van de kwaliteit van het onderwijsbeleid van een instelling. Een externe reviewcommissie (commissie) voert de review uit in opdracht van de Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO).

    Deze toetsing wordt opgesplitst in vijf samenhangende vragen :

  9. Vanuit welke maatschappelijke visie stelt de instelling haar beleid over de kwaliteit van haar onderwijs op ?

  10. Welk onderwijsbeleid heeft de instelling vastgelegd om de kwaliteit van haar onderwijs te garanderen ?

  11. In welke mate realiseert de instelling dit onderwijsbeleid ?

  12. Hoe weet de instelling dat haar beleidsacties effectief zijn voor de kwaliteit van haar onderwijs ?

  13. Welk beleid voert de instelling om de kwaliteit van haar onderwijs te optimaliseren ?

    Deze vragen zijn in het beoordelingskader (kader) vertaald in vier onderwerpen : visie en beleid, beleidsuitvoering, evaluatie en monitoring en verbeterbeleid. Het kader sluit zo aan bij de zogeheten PDCA-cyclus. Als rode draad komt in het kader bij elk onderwerp de kwaliteitscultuur in de instelling aan bod.

    De review biedt de instelling de kans te laten zien vanuit welke visie zij opereert, welk beleid is gevoerd en met welk resultaat, welke verbeteracties zijn genomen en welk nieuw beleid is ontwikkeld. Alle beleidsterreinen ter ondersteuning van de kwaliteit van het onderwijs maken deel uit van de review, dus ook het beleid op het gebied van onderzoek, en maatschappelijke en wetenschappelijke dienstverlening. Het gaat bij de review uitdrukkelijk niet om de kwaliteit van het onderzoek en/of de maatschappelijke en wetenschappelijke dienstverlening op zich.

    De review richt zich op het onderwijsbeleid ten tijde van de aanvraag. De instelling geeft een duidelijk beeld van het huidige beleid en de behaalde resultaten. Verder presenteert de instelling haar ambities om nog beter een antwoord te bieden op de maatschappelijke uitdagingen.

    Elke instelling kiest de bij haar visie passende structuur en kwaliteitscultuur. De kwaliteitscultuur is als onderdeel van een organisatiecultuur gericht op continue kwaliteitsverbetering. Zij komt tot uiting in een instellingsbrede kwaliteitszorg en vormt zo de basis van de kwaliteit van het onderwijsbeleid én het onderwijs op zich.

    Het kader van de review is ruim van opzet en toepasbaar voor elke instelling, ongeacht de organisatiestructuur. Indien de instelling bepaalde taken heeft belegd bij andere instanties, dan maken deze ook deel uit van de review.

    De commissie geeft op elk van de onderwerpen een gewogen en gemotiveerd oordeel aan de hand van de criteria en de verifieerbare feiten die daaraan ten grondslag liggen. Vervolgens geeft de commissie een gewogen en gemotiveerd eindoordeel.

    De instellingreview is verplicht voor ambtshalve geregistreerde instellingen. Voor geregistreerde instellingen is de review geen verplichting. Wanneer twee of meerdere ambtshalve geregistreerde instellingen zich in een fusieproces bevinden, kunnen zij ervoor kiezen om één kritische reflectie in te dienen. De NVAO vertrekt voor haar toetsing vanuit de unit zoals deze wordt voorgesteld in de kritische reflectie.

  14. Onderwerpen instellingsreview

    2.1. Onderwerp 1 : visie en beleid

    De visie van de instelling op hoger onderwijs en de kwaliteit ervan, en haar gevoerde beleid op het terrein van onderwijs, alsmede het gevoerde beleid op het terrein van onderzoek en maatschappelijke en wetenschappelijke dienstverlening in relatie tot de onderwijskwaliteit, bieden een adequaat antwoord op de maatschappelijke uitdagingen.

    Toelichtingen criteria :

    De instelling biedt een adequaat antwoord op de maatschappelijke uitdagingen. Daartoe beschikt zij over een breed gedragen visie op kwaliteitsvol onderwijs en daarbij aansluitend beleid. Dit omvat in elk geval : beleid op het gebied van onderwijs, alsook onderzoek en maatschappelijke en wetenschappelijke dienstverlening in relatie tot het onderwijs.

    De instelling heeft een visie op hoger onderwijs en de kwaliteit van haar...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT