Beheerscontract tussen de Staat en [Belgocontrol] ('Regie der Luchtwegen' wordt door 'Belgocontrol' vervangen; KB 1998-04-02/34, art. 31, zelfde datum van inwerkingtreding als onderhavig contract). (NOTA : raadpleging van vroegere versies vanaf 01-09-1998 en tekstbijwerking tot 02-03-2005), de 14 août 1998

HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen.

Artikel 1. § 1. Voor de toepassing van dit beheerscontract wordt verstaan onder :

  1. het " Samenwerkingsakkoord " : het Samenwerkingsakkoord dat op 30 november 1989 werd afgesloten tussen de Staat, handelend voor de Regie der Luchtwegen, en de Gewesten;

  2. " de Overeenkomst " : de Overeenkomst gesloten tussen de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Landsverdediging, en de RLW, vertegenwoordigd door de Minister van Vervoer, ter regeling van de controle van het luchtverkeer tussen de militaire en burgerlijke overheden van het luchtvaartterrein van Bierset en in het gecontroleerde luchtruim van Luik, ondertekend op 8 maart 1997;

  3. de " AIP " : het handboek " Aeronautical Information Publication " uitgegeven door Belgocontrol;

  4. het " koninklijk besluit van 2 april 1998 " : het koninklijk besluit van 2 april 1998 tot hervorming van de beheersstructuren van de luchthaven Brussel-Nationaal, gewijzigd door het koninklijk besluit van 17 juli 1998;

  5. de " Luchthavenautoriteit " : de autoriteit bevoegd door of krachtens de wet om de exploitatie van een luchthaven of openbaar vliegveld te regelen;

  6. " BIAC " : de naamloze vennootschap van publiek recht " Brussels International Airport Company ", ontstaan uit de omvorming tot autonoom overheidsbedrijf van de naamloze vennootschap " Brussels Airport Terminal Company ";

  7. de " CEAC " : de Europese Commissie voor de Burgerluchtvaart, opgericht krachtens Aanbeveling nr. 28 aangenomen door de Conferentie voor de Coördinatie van het luchtvervoer gehouden te Straatsburg in april 1954;

  8. de " Overeenkomst van Chicago " : de Overeenkomst betreffende de Internationale Burgerlijke Luchtvaart, ondertekend op 7 december 1944 te Chicago, goedgekeurd door de wet van 30 april 1947;

  9. het " CRC " : het Comité voor regulering en coördinatie, opgericht binnen het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur door artikel 39 van het koninklijk besluit van 2 april 1998;

  10. " Eurocontrol " : de Europese Organisatie voor de Veiligheid van de Luchtvaart, opgericht door het Internationaal Verdrag tot Samenwerking in het belang van de Veiligheid van de Luchtvaart, ondertekend op 13 december 1960 te Brussel en goedgekeurd door de wet van 12 maart 1962, zoals gewijzigd door het protocol van Brussel van 12 febuari 1981, goedgekeurd door de wet van 16 november 1984;

  11. " Luchthavenexploitant " : de rechtspersoon aan wie de Luchthavenautoriteit de exploitatie van een luchthaven of een openbaar vliegveld heeft overgedragen of, in voorkomend geval, in concessie gegeven;

  12. de " wet van 21 maart 1991 " : de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, zoals gewijzigd;

  13. de " Minister " : de Minister of Staatssecretaris tot wiens bevoegdheid de burgerluchtvaart behoort;

  14. de " opdrachten van openbare dienst " : de opdrachten van openbare dienst toevertrouwd aan Belgocontrol door artikel 171 van de wet van 21 maart 1991;

  15. de " gecoördineerde bewegingen " : de opeenvolgende bewegingen van luchtvaartuigen voor lijnvluchten en geplande chartervluchten;

  16. de " ICAO " : de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie opgericht door de Overeenkomst van Chicago.

    § 2. De termen bepaald in artikel 1 van het koninklijk besluit van 15 september 1994 tot vaststelling van de vliegverkeersregelen die in dit beheerscontract worden gebruikt zonder er anders te worden gedefinieerd, hebben de betekenis in artikel 1 van dat besluit.

    Art. 2. Belgocontrol voert de opdrachten van openbare dienst uit met inachtneming van de beginselen van gelijkheid, continuïteit en veranderlijkheid, overeenkomstig de ICAO-normen. Zij zal zich naar best vermogen inspannen om de opdrachten van openbare dienst uit te voeren volgens standaarden van veiligheid, kwaliteit en productiviteit vergelijkbaar met deze van de meest performante Europese luchtverkeersdiensten, door voortdurend de verhouding kost/performantie trachten te verbeteren en door in de mate van het mogelijke de ICAO-aanbevelingen toe te passen.

    HOOFDSTUK II. - Taken van openbare dienst en minimum dienstverlening.

    Art. 3. § 1. Belgocontrol staat in voor de veiligheid van de luchtvaart :

  17. in het luchtruim van het vluchtinlichtingengebied van Brussel, onverminderd de luchtruimoverdrachten die werden overeengekomen met de aangrenzende luchtverkeersleidingscentra, en meer bepaald met uitzondering van het luchtruim waarbinnen de luchtverkeersleiding wordt waargenomen door de diensten van het Groothertogdom Luxemburg, en met uitzondering van de taken die zijn toevertrouwd aan Eurocontrol en aan de militaire overheden;

  18. in de naderingszones, bij het landen, bij het opstijgen, op de banen en rolbanen, met inbegrip van de geleiding van luchtvaartuigen op de platforms, op de luchthaven Brussel-Nationaal, alsook op de regionale luchthavens en openbare vliegvelden overeenkomstig het Samenwerkingsakkoord en de Overeenkomst.

    § 2. Te dien einde staat Belgocontrol in voor de luchtverkeersdienstverlening in het luchtruim bedoeld in § 1, 1°, en in de naderingszones en aan de grond op de luchthavens en vliegvelden bedoeld in § 1, 2°, en inzonderheid :

  19. de luchtverkeersleiding, met inbegrip van de algemene verkeersleiding, de naderingsverkeersleiding en de plaatselijke verkeersleiding, met het doel (a) aanvaringen tussen luchtvaartuigen alsook botsingen tussen luchtvaartuigen en hindernissen op het maneuvreerterrein te voorkomen en (b) een ordelijk en snel verloop van het luchtverkeer te bevorderen en te onderhouden;

  20. de vluchtinlichtingenverstrekking met het doel adviezen en inlichtingen te verstrekken die nuttig zijn voor veilige en doeltreffende uitvoering van de vluchten;

  21. de alarmdienst met het oog op het waarschuwen van de geëigende diensten wanneer luchtvaartuigen de hulp nodig hebben van opsporings- en reddingsdiensten en teneinde aan die geëigende diensten de nodige medewerking te verlenen.

    Art. 4. Bij de uitvoering van de taken van openbare dienst bedoeld in artikel 3 past Belgocontrol de betreffende normen bepaald in bijlage 11 (Luchtverkeersdiensten) bij de Overeenkomst van Chicago integraal toe; zij zal zich naar best vermogen inspannen om de aanbevelingen van dezelfde bijlage toe te passen in de mate dat de luchtvaartveiligheid, de densiteit en het vermogen om het verkeer te verwerken er baat bij vinden, onverminderd de specifieke regels voorgeschreven door de Staat.

    Art. 5. In het luchtruim bedoeld in artikel 3, § 1, 1°, en in de naderingszones en aan de grond op de luchthavens en vliegvelden bedoeld in artikel 3, § 1, 2°, levert Belgocontrol aan de gebruikers alle informatie die onontbeerlijk is voor de veiligheid van de luchtvaart. Te dien einde past Belgocontrol de betreffende normen bepaald in de bijlagen 3 (Meteorologie) en 10 (Luchtvaarttelecommunicatie) bij de Overeenkomst van Chicago integraal toe; zij zal zich naar best vermogen inspannen om de aanbevelingen van dezelfde bijlagen toe te passen in de mate dat de luchtvaartveiligheid, de densiteit en het vermogen om het verkeer te verwerken er baat bij vinden.

    Art. 6. § 1. Teneinde de uitvoering van de taken van openbare dienst bedoeld in artikel 3 te verzekeren, draagt Belgocontrol er zorg voor om de bestaande luchtverkeersleidingssystemen op een hoog peil van performantie te behouden en ontwikkelen en, in voorkomend geval, om deze te vervangen en tijdig nieuwe technologieën in te voeren. Zij ziet er tevens op toe dat die systemen compatibel zijn met die van de aangrenzende luchtverkeersleidingscentra en met de militaire luchtcontrolecentra.

    § 2. Belgocontrol past de normen betreffende de luchtverkeersleidingssystemen bepaald in bijlage 10 (Luchtvaarttelecommunicatie) bij de Overeenkomst van Chicago integraal toe; zij zal zich naar best vermogen inspannen om de aanbevelingen van dezelfde bijlage toe te passen in de mate dat de luchtvaartveiligheid, de densiteit en het vermogen om het verkeer te verwerken er baat bij vinden. De normen...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT