Beheersovereenkomst 2015-2020 tussen de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij en de Brusselse Hoofdstedelijke Regering De Brusselse Hoofdstedelijke Regering

Beheersovereenkomst 2015-2020 tussen de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij en de Brusselse Hoofdstedelijke Regering

De Brusselse Hoofdstedelijke Regering,

De Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij,

Inhoudsopgave

Inleiding

Juridisch kader

HOOFDSTUK 1 - Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

Artikel 2. De visie van de BGHM

Artikel 3. Voorwerp van de beheersovereenkomst

Artikel 4. Samenstelling van de beheersovereenkomst

Artikel 5. Identificatie van de partijen

Artikel 6. Rol van de bij de overeenkomst betrokken partijen

  1. De Regering en de Minister voor Huisvesting

  2. De BGHM 11

    Artikel 7. De gebruikers van de BGHM

  3. De Openbare vastgoedmaatschappijen (OVM's)

  4. De eindgebruikers : de huurders en de kandidaat-huurders

    Artikel 8. De opdrachten van de BGHM

  5. Observatie en programmering van de sector

  6. Financiering

  7. Assistentie en Advies

  8. Regulatie en controle

  9. Speler en Provider

  10. Sociale acties

  11. Gedelegeerde opdrachten

    Artikel 9. De wederzijdse algemene verbintenissen van de partijen

    Artikel 10. De algemene principes en waarden die de Overeenkomst schragen

    HOOFDSTUK 2 - De verbintenissen van de BGHM

    Artikel 11. De algemene verbintenissen van de BGHM

    Artikel 12. De strategische richtsnoeren van de BGHM

    Artikel 13. Strategisch richtsnoer 1 : Duurzame woningen tot stand brengen om de levenskwaliteit van de bewoners en de integratie van de projecten in de wijken te verbeteren

    Artikel 14. Vernieuwende oplossingen zoeken om het huurwoningbestand uit te breiden

    Artikel 15. De programmering van de bouwprojecten uitvoeren om het aantal woningen in openbaar beheer met sociaal overwicht te vermeerderen

    Artikel 16. Voor kwaliteitsvolle woningen zorgen waarbij er sprake is van een aan de programma's aangepaste functionele, sociale en typologische mix

    Artikel 17. Het technisch en technologisch toezicht uitbouwen om het gebruik van duurzame bouwmaterialen en -technieken te stimuleren

    Artikel 18. Strategisch richtsnoer 2 : De vierjarenplannen voor de renovatie van het patrimonium doeltreffend en efficiënt toepassen (de oude programma's sluiten, het huidige programma tot een goed einde brengen en op de volgende programmering anticiperen)

    Artikel 19. De operationele programmering van de investeringen verbeteren om de start van de werken te versnellen en de betrouwbaarheid van de budgettering te verbeteren

    Artikel 20. De uitvoeringstermijnen van de renovatiewerken terugschroeven

    Artikel 21. Een technisch referentiekader uitwerken voor renovatiewerken en opfrissingwerken voor herverhuur

    Artikel 22. Voor een betere aanwending van de bestaande reportingsoftware zorgen

    Artikel 23. Strategisch richtsnoer 3 : Een resultaatgerichte en op transversaliteit gebaseerde bedrijfscultuur ontwikkelen. Hierbij wordt er gelet op de doeltreffendheid en de continuïteit van de opvolging van de strategische en operationele doelstellingen aan de hand van een permanente beheercontrole

    Artikel 24. Een bedrijfsplan opstellen en de opvolging ervan verzekeren

    Artikel 25. Een resultaatgerichte bedrijfscultuur invoeren

    Artikel 26. Instrumenten invoeren die op de ontsluiting van de activiteiten en de transversaliteit gericht zijn

    Artikel 27. De vereenvoudiging en de samenhang van de interne en externe procedures verzekeren

    Artikel 28. De beheercontrole toepassen

    Artikel 29. Strategisch richtsnoer 4 : Een referentiecentrum voor huisvesting in openbaar beheer met sociaal overwicht worden dat ten dienste staat van het Gewest en van de gewestelijke spelers

    Artikel 30. Denkoefeningen ten gronde voeren over de diverse problemen die verband houden met de ontwikkeling van huisvesting in openbaar beheer met sociaal overwicht

    Artikel 31. Een doeltreffende reporting aan de Brusselse Hoofdstedelijke Regering en het Brussels Parlement invoeren

    Artikel 32. De BGHM positioneren als kennis- en supportcentrum ten dienste van de gewestelijke beleidsoverheden en de gebruikers

    Artikel 33. De waardering van de initiatieven en goede praktijken in de sector voortzetten en voor een goede informatieverspreiding zorgen

    Artikel 34. Strategisch richtsnoer 5 : De doeltreffendheid van de werking van de OVM's steunen door zich ervan te vergewissen dat zij hun verplichtingen nakomen en hiervoor de administratieve verplichtingen voor al hun gebruikers vereenvoudigen

    Artikel 35. Een beduidende vooruitgang van de rationalisering van de OVM's waarborgen

    Artikel 36. Erop toezien dat de OVM's de door de BGHM uitgevaardigde en op hen betrekking hebbende voorschriften naleven zonder dat afbreuk wordt gedaan aan wat de reglementering bepaalt

    Artikel 37. De op sectoraal niveau verwezenlijkte activiteiten en de mate van verwezenlijking van de beheersovereenkomsten van niveau 2 evalueren

    Artikel 38. De administratieve vereenvoudiging zowel tussen de BGHM en de OVM's als op het niveau van de OVM's actief stimuleren en steunen

    Artikel 39. De externe traceerbaarheid invoeren

    Artikel 40. Strategisch richtsnoer 6 : De uitwisselingen en de samenwerking met de diverse spelers van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en van beide andere gewesten verdiepen en uitbouwen

    Artikel 41. Regelmatig contacten leggen en onderhouden met de OVM's en met de openbare spelers van de drie Gewesten om meer ervaringen en goede praktijken te delen

    Artikel 42. Operationele samenwerkingsverbanden invoeren om de ontwikkeling van het gewestelijk beleid te vergemakkelijken

    Artikel 43. Strategisch richtsnoer 7 : Beleidslijnen voor sociale acties uitstippelen ter verbetering van de levenskwaliteit van de huurders

    Artikel 44. Toezien op de toepassing van samenhangende sociale actiebeleidslijnen

    Artikel 45. De individuele sociale begeleiding voor de huurders steunen

    Artikel 46. De sociale acties die de sociale samenhang ten goede komen, stuwen en steunen

    Artikel 47. De participatieprocedés van de sociale huurders aanmoedigen en omkaderen

    Artikel 48. Strategisch richtsnoer 8 : Toezien op de duurzaamheid van de financiering en van de werking van de sociale huisvestingssector door rekening te houden met de evolutie van de omgeving ervan

    Artikel 49. Met betrekking tot de historische programma's : een proactief beheer van de saldo's op gewestsubsidies waarborgen

    Artikel 50. Met betrekking tot de lopende programma's : de financiering van de sector en de houdbaarheid ervan op termijn waarborgen

    Artikel 51. Met betrekking tot de toekomstige programma's : vooruitblikkend nadenken over de evolutie van de modaliteiten en over de voorwaarden van de sectorale financiering

    Artikel 52. Het thesauriebeheer dynamisch maken om in te spelen op sectorale behoeften waaraan thans niet voldaan wordt

    HOOFDSTUK 3 - De verbintenissen van het Gewest

    Artikel 53. De algemene verbintenissen van het Gewest

    Artikel 54. Budgettaire engagementen

    Artikel 55. Subsidies voor de activiteiten van de BGHM

    Artikel 56. Terbeschikkingstelling van de financiële middelen voor het volgende vierjarenprogramma

    Artikel 57. Financiering van vernieuwende woonvormen en van collectieve uitrustingen

    Artikel 58. Financiering van de werking van de sector

    Artikel 59. Behoud van kredieten en subsidies

    Artikel 60. Raadpleging van de BGHM

    Artikel 61. Financiering van nieuwe acties en opdrachten

    HOOFDSTUK 4 - Opvolging en evaluatie van de verbintenissen van de beheersovereenkomst

    Artikel 62. Periodieke reporting

    Artikel 63. Evaluatievergadering

    HOOFDSTUK 5 - Herzieningsvoorwaarden en slotbepalingen

    Artikel 64. Herzieningsvoorwaarden

    Artikel 65. Niet naleving van de clausules van de overeenkomst

    Artikel 66. Slotbepalingen

    Inleiding

    De nieuwe tussen de BGHM en de Brusselse Hoofdstedelijke Regering gesloten beheersovereenkomst luidt de vierde generatie beheersovereenkomsten van de Brusselse sociale huisvestingssector in. De overeenkomst geeft vaste vorm aan de gewestelijke doelstellingen betreffende sociale huisvesting en houdt daarbij rekening met de gewestelijke context, alle vigerende reglementeringen, de verworvenheden van de eerste drie generaties beheersovereenkomsten van de Brusselse sociale huisvestingssector en met de in de evaluatie van de vorige beheersovereenkomst vermelde aanbevelingen.

    De beheersovereenkomst is geen lijst met alle opdrachten en taken van de BGHM. Het is veeleer een akkoord tussen de BGHM en het Gewest over de te bevoorrechten hoofdlijnen die worden omgezet in strategische richtsnoeren en operationele doelstellingen die de BGHM en het Gewest gedurende de 5 jaar van de overeenkomst zullen delen. Dat stelt de uitvoering van de in de juridische teksten (Huisvestingscode of besluiten van de BHR) opgenomen en in het kader van onderhavige overeenkomst niet uiteengezette taken en opdrachten geenszins in vraag. De hoofdlijnen worden gedefinieerd als richtsnoeren die de basis vormen van de gewenste evolutie van de Instelling in het kader van één of verscheidene nieuwe acties, een verandering of een versteviging van een actuele actie of opdracht.

    De redactie van deze nieuwe beheersovereenkomst sluit aan op de context van een demografische groei en de vergrijzing van de bevolking. In dat kader moeten er absoluut snelle oplossingen worden gevonden om aangepaste woningen te verwezenlijken. De schaarse grond, het renovatiebeleid en de vele stakeholders moeten de BGHM ertoe aanzetten na te denken over vernieuwende en duurzame oplossingen. Meer nog, de rationalisering van het aantal OVM's gekoppeld aan al die uitdagingen moeten de BGHM ertoe aanzetten zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat is de ambitie van deze nieuwe Beheersovereenkomst.

    Om haar positie te bevestigen als essentiële partij van de Brusselse openbare huisvestingssector met sociaal overwicht die zich van de gebruikers ten dienste stelt, houdt de BGHM in overeenstemming met het Gewest en via onderhavige nieuwe beheersovereenkomst de volgende vier hoofdlijnen voor ogen :

  12. De dynamiek voor de productie van nieuwe sociale, bescheiden en middenklassewoningen aanmoedigen en uitbouwen en het woningaanbod diversifiëren in het kader van een aanpak van duurzame, goed ingerichte en geïntegreerde...

Pour continuer la lecture

SOLLICITEZ VOTRE ESSAI

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT